Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av mattias »

Så fränt! :thumbright:
Hoppas på en smidig uppstart!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Då är den äntligen uppstartad efter lite diverse småstrul :)

Bland annat så hade mitt 16v batteri tydligen sagt upp sig men det gick iallafall starta med ett vanligt optima så länge.
Filmklippet finns på länken nedan eller på min FB sida:
8v Turbo Racing.

https://youtu.be/iBpxK2-wY6M


//Rickard
Senast redigerad av TurboRickard den mån nov 22, 2021 3:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av nkro »

Hur gör man med inkörning av en sån där maskin. Tänkte mest på cylindrarna.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Med rätt hening är det i stort sett ingen inkörning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

nkro skrev: ons nov 17, 2021 10:52 pm Hur gör man med inkörning av en sån där maskin. Tänkte mest på cylindrarna.
Bottendelen är samma som tidigare förutom att jag nu monterar aluminiumstakar.
Så det är bara kamaxeln/tryckarna som behöver bli inkörda.
Hade motorn igång i ca 20min och alla parametrar ser bra ut och maskinen verkar tät så det känns tryggt.

//Rickard
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Då har jag testat att plåga den lite.
Var tvungen att se om den orkade bygga laddtryck med denna stora turbo. (98mm)
Bygger laddtryck lika bra som den gamla 88mm.
Tar 2,2 sekunder att bygga 2kg på 6600rpm

Har lagt upp ett filmklipp på youtube.
Dock så gillade inte telefonen laserpulserna :)
https://youtu.be/5d0IucWdyeg

//Rickard
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att den går!

har du tordas kolla till kamaxeln och lyftarna? med DLC och bra olja är inget omöjligt men blir häftiga tryck i kontakt ytan. gäller att få till lanch så det inte stutsar så mycket på avgassidan. vad har ni för modell där? jag är dålig på sånt då man har automat men vore intresant att höra mer om om det inte är hemligt?

blir mycket kul att höra mer om sen till våren!

mvh jens
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Jens Gustavsson skrev: sön nov 28, 2021 8:12 pm kul att den går!

har du tordas kolla till kamaxeln och lyftarna? med DLC och bra olja är inget omöjligt men blir häftiga tryck i kontakt ytan. gäller att få till lanch så det inte stutsar så mycket på avgassidan. vad har ni för modell där? jag är dålig på sånt då man har automat men vore intresant att höra mer om om det inte är hemligt?

blir mycket kul att höra mer om sen till våren!

mvh jens
Hej Jens.
Detta är 5 gången maskinen är igång och jag har haft av ventilkåpan efter varje körning och kollat så ventilspel, slitage, mm ser bra ut.
Än så länge ser jag inget som tyder på problem.
Är själv förvånad över hur lätt kamaxeln går runt med dessa extrema nockarna och dom stöddiga fjädrarna.
Verkar som det gjort stor nytta att öka bascirkeln på kamaxeln.
Bromsning kommer troligtvis bli under Januari månad.

//Rickard
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Love »

Fattas bara ett billetblock nu då!

Skickat från min tegelsten via Tapatalk

"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Love skrev: lör dec 18, 2021 11:26 pm Fattas bara ett billetblock nu då!BildBild

Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Vi har ritat upp ett billet block sedan tidigare men när jag väl går över till det så finns där inget kvar på maskinen som är Volvo.
Så jag kommer köra med gjutjärnsblocket så länge det går.

//Rickard
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Roger Berglund »

är det ett standard volvo block eller är det ett motordesign block?. kan tycka att motordesign inte är så mycket volvo men det går ju att diskutera! :hihi: .

sjukt fränt bygge med toppen har lus läst varje sida och man blir mäkta imponerad! :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Roger Berglund skrev: tis dec 21, 2021 9:46 pm är det ett standard volvo block eller är det ett motordesign block?. kan tycka att motordesign inte är så mycket volvo men det går ju att diskutera! :hihi: .

sjukt fränt bygge med toppen har lus läst varje sida och man blir mäkta imponerad! :thumbright:
Hej Roger.
Det är ett MDS-DR block jag kör med då std blocken inte håller för dessa effekter.
Finns några stycken som kör med ca 1200hk på preppade std block men det är med 16v.
Och det går inte på 8v då den bygger högre cylindertryck för att lämna samma effekt.

Det ända jag har kvar på min maskin som är Volvo std är bakre vevaxeltätning och ventilkåpan :)
MDS-DR blocket är baserat på Volvo´s mått och ser ut som ett Volvo block för den som inte är så insatt.

Anledningen till att jag bytte från std block till motordesign är att std blocken inte håller i längden och att varje ras kostar massor med pengar beroende på hur omfattande skadan blir och det tar flera veckor att få ihop den igen.
Så ska man få kört något på den korta säsongen vi har i Sverige så måste grejorna hålla.

//Rickard

.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Pacman »

Är Penta-blocken helt slut nu eller är det sådana Motordesign säljer?
Volvo Pentas block är ju grövre i cylindrar och block för att ha gods nog för korrosion från saltvatten.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Pacman skrev: tor dec 30, 2021 8:34 am Är Penta-blocken helt slut nu eller är det sådana Motordesign säljer?
Volvo Pentas block är ju grövre i cylindrar och block för att ha gods nog för korrosion från saltvatten.
Motordesign köpte Volvos gamla gjutformar till B230 och tänkte tillverka nya block med dessa men GW i England som gjuter blocken ville inte använda dessa gamla och omoderna formarna utan scannade av ett original block och gjorde vissa modifikationer på gjutformen för att få blocken starkare samt använde en bättre legering på stålet.
Det är dessa block som dom nu haft till sina rallymotorer dom senaste 10 åren och är ca 150st tillverkade.
Adeen provade att köra med ett sådant block 2013 eller 2014 det var då han skrotade sin bil på Tierp pga att han fick vatten under bakhjulen.
Efter det så fick GW i uppdrag av Motordesign att tillverka ett block som var anpassat för dragracing och det är dom blocken som jag och Adeen använder oss av idag.
Dock så blev det bara 10st av denna specialmodell tillverkade.

//Rickard
Skriv svar