Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

whilliam skrev: lör mar 20, 2021 10:33 pm Det är fortfarande bra med större avgasventiler på turbo, man behöver inte satsa på att få upp maxflödet men flödet på låga lyft gör nytta. Man kan då ha en kam med mindre duration på avgas och detta är nyttigt för registret. Har haft snack med Erland om detta tidigare och han håller inte med, men det slutade med att han mest tyckte att det gjorde så lite procentuell nytta (kammen gör mer för detta) så det inte var lönt och då är det ju tillbaka som en tolkningsfråga hos var och en om man tycker det är värt att ordna snabb öppning/stängning av ventilen BÅDE med kamaxel OCH ventilstorlek/sätesjobb.
Svarade, men det försvann tydligen...

Kan man stänga fort i alla fall så går det ju att behålla tidarean men få en starkare puls utan att det ställer till det.
Jag tror Mike Jones har pratat om det också, han skiftar intensitet mellan insug och avgas nocken beroende på om det är sug eller turbo motor. Motorn ser samma tidarea så effekten i motorn är den samma, men turbon trivs bättre. Förmodligen så är det marginell skillnad och på en rödblock som man kan spräcka blocket på ändå så kan man nog se det som överkurs.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jaså det ställer till det med flödet... Ja, jag skulle nog ha skaffat en flödesbänk i alla fall. :lol:
Fast jag hade nog blivit ännu mindre social då. :lol:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

När du skriver "starkare puls" så tolkar jag det som att du menar att det snabbare öppningsförloppet gör att downpulsens energi effektivare når turbon och det gör ju nytta även på högre varvtal. Ytterligare minimal fördel blir att kvarvarande tryck hjälper kolven neråt (väldigt lite, men alla bäckar små) tänker då mest på sådan situation som Jens har med si B18 i Vegan.

Ytterligare fördel med att stänga så fort som möjligt är att avgaser inte kan tränga tillbaka lika lätt, den dynamiska kraften hos utrusande gas blir effektivt "klippt" av att ventilen börjar stänga och om den då "fis-stänger" så kan både puls och statiskt tryck hitta tillbaka in i cylindern. Inga jätteskillnader, men återigen det där med bäckarna små
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

psa skrev: lör mar 20, 2021 11:06 pm Förmodligen så är det marginell skillnad och på en rödblock som man kan spräcka blocket på ändå så kan man nog se det som överkurs.
Blocket spricker ju mest på grund av högt peaktryck eller spikning och kan man få laddtryck och då ha försiktigare tändning så håller det bättre.
Har man exempelvis 500Nm vid 3000rpm så håller blocket mycket bättre med 2 Bar än ett bar laddtryck.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jo precis, pulsen när man öppnar kan ju skicka på lite åt turbon. Och blir man av med mer i början så kan ju iaf teoretiskt mottrycket minska i andra ändan också, så länge inte nån annan cylinder ställer till det.
Jag har för mig att det var HighSpeed jag pratade med nån gång som hade testat på 2v rödblock, tror han körde ca 5 grader mer duration på insug och 0,5mm mer lyft på avgas. Hur mycket han hade testat eller hur det såg ut runt omkring skall jag låta vara osagt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Ventillyftet är i förhållande till ventilstorleken.
Men allt beror på tidarean som krävs.
Ofta så överlyfter man för att hinna öppna så mycket som möjligt där kolven rör sig fortast.
Och på avgas då för att få tillräcklig area på blow down.
Har man ventilstorlekar som stämmer ihop så har man mera lyft in än ut.
Större ventiler än vad som krävs ställer bara till med problem på racemotorer.
Dom flödar mer där man inte vill ha nåt flöde, på låga lyft.
Mycket flöde på låga lyft gör att man inte kan lyfta mycket runt TDC utan att tappa friskgas ut genom avgas.
Lyfter man 1mm mindre in vid TDC så ligger man 1mm efter hela vägen där motorn vill suga.
Avvägningen är att försöka få igång flödet underöverlapp men inte ha så mycket flöde på insug att man har fyllt cylindern till atmosfärstryck när insug stänger.
Då stannar flödet upp och måste starta om igen när kolven får upp farten.
Upp till en viss effekt är allt lätt men sen blir det svårare.
Folk tror ofta at om man sätter i stora ventiler i en 2 ventils motor så blir den mer lik en 4 ventilare.
Men en ventil öppnar lika mycket mantelarea vid 25% av diametern som ventiltallriken är stor, 40mm vid 10mm.
Harman 2 mindre ventiler, 2st 34,5mm:s som på en 234 så behöver dom bara lyfta 8,6mm medan en 230:s 44 mm:s ventil måste upp till 11mm.
2 34,5mm:s ventiler har mantelarea som en 48 ventil. Men 48 ventilen måste lyfta 12mm, 40% högre för att få samma flödesarea.
Det gör att man kan köra med mindre duration på 4 ventilare vid samma effektuttag jämfört med 2 ventilare.
Whilliam, hur ser man på lambdan om motorn misständer?

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jo det är som vanligt, man försöker fixa ett problem och skapar tio nya. :lol:
Det hade varit intressant att se när slitaget ökar markant med ökad sätesvinkel, det kanske går att köra tex 47 grader och vinna lite genom lägre flöde på låga lyft och öka på högre utan att slitaget blir så stort som vid 50 grader. Lite kostsamt att prova ut, men vore kul att testa.

Den mest brutala/udda Div1 motorn jag har hört testas blåste igenom så mycket färskgas att den inte gick under 1800, det var där turbon började trycka på. 24V för att få den att hoppa igång. :lol:
Så det kan ställa till det på 4 ventilare också i extrema fall.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Sätesvinklar har med förbränningsrummets golv att göra.
Största felet på Volvo är det platta golvet.
Man måste sänka ventilen duktigt för att få en lång toppvinkel.
Med vassa kammar vill man max ha 10 grader från säte till toppvinkel och gärna 2mm toppvinkel.
Med 45 blir det 35-38 graders toppvinkel och då får man sänka ventilerna 1,5mm.
Det blir svårt med 50 graders, det hade varit bra med 45 graders toppvinkel på det.
Sen ska toppvinkeln övergå i förbränningsrummet på ett vettigt sätt med.
Med branta vinklar så krävs det ett konvext förbränningsrum efter sätet.
Avgasventilen ska gärna sitta lägre än insug så att det inte lika lätt spolar rakt ut genom avgas.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jaså du hade kollat närmare på det, det var intressant att veta. :thumbright:
Jo jag gjorde diverse tester på olika saker för många år sen, plockade av och på toppar med olika ändringar för att försöka få klarhet i diverse saker. Att bredda taket som en del gör blev total pannkaka, det var som luften gick ur motorn totalt. Så att arbeta med vinklar ut ifrån ventilerna för bästa tryckåtervinning är något jag alltid fokuserar på.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

En knepig sak med förbränningsrum är att ventilen gillar om det ser likadant ut runt hela ventilen.
Det är ju trängre mot cylindern och klämspalterna och här försökte jag göra mycket större radier i övergången.
Det funkade inte alls.
Kör vanliga Volvo förbränningsrum till block kanten med Miras 15 graders stål med liten radie.
39 graders stålet fungerar bara om man svetsar upp förbränningsrummet.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Det blir ju fort komplicerat när det skiljer sig åt hur luften kan flöda runt ventilen. Det är lätt att skada helheten i jakt på flöde på ett ställe.
Ser man till radien närmast cylinderväggen så är det väl inte orimligt om flödet begränsas så mycket att det inte spelar någon roll om det blir en mer tvär vinkel, bättre att låta luften få det lilla extra utrymmet att göra som den vill.
Ut mot klämspalten borde det bli bättre att ta det försiktigt, fast kanske tveksamt på tex 531 med standard ventiler eftersom det redan är stor spalt där redan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Med standard 44mm:s ventil gör det ingen nytta att ta upp förbränningsrummet.
På en sugmotor vill man ta så lite som möjligt så man slipper plana massor.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jag brukar köra ut dom mot cylinderväggen även med 44 ventil, det blir ju ytterst lite på 531 och lite mer på 530 (beroende på borr). Kör ihop radierna sen vid squishytan så jag inte tar så mycket där, blir lite mer tvär vinkel bara. Kompressionen får bli vad den blir oftast, ibland har jag topp deckat för att få både kompression och klämspalten bättre. 0.4mm uppstick har jag kört som mest, så runt 0.8mm klämspalt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Jag tog en topp och testade modifiering för modifiering.
Runt avgas på 530 måste man ta även med 35 ventil.
Egentligen skulle man dynat alla förändringar men det är svårt.
Få saker fungerar bra utan andra ändringar.
man kan byta till en mycket bättre topp utan att det händer något med effekten.
Sen måste man jobba med kam, insug och avgas för att hitta den toppens potential.
När allt är dåligt är det lätt men över 225 hästar blir det svårare och svårare.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av psa »

Jo det är inte alltid självklart vad som kommer hända. Minns en gång för många år sen jag fick byta topp för att ta mig till jobbet dagen efter, allt jag hade nått så när färdigt var en 398 som var gjord för en toppdeckad B21. Man hade läst att vassare kam behöver hög kompression för att det skall funka alls, men den drog bättre än orörd topp med A kam ifrån 1000-1100 och uppåt. Självklart gick den ännu bättre med högre kompression, men för mig var det bevis att luften måste komma in först och även förbrännas bra, sen kan man oroa sig för annat.

Det hade varit kul att se hur långt man hade kunnat komma i effekt om man hade möjlighet att jaga, men jag får vänta tills nån rik faster dör, eller nått. :lol:
Åren jag arbetade med motortester gjorde att jag blev intresserad av dom 'tråkiga sakerna' också, som bränsleförbrukning osv.
Skriv svar