Sida 39 av 42

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 22, 2021 12:16 am
av whilliam
Erland Cox skrev: sön mar 21, 2021 9:03 pm Jag tog en topp och testade modifiering för modifiering.
Runt avgas på 530 måste man ta även med 35 ventil.
Egentligen skulle man dynat alla förändringar men det är svårt.
Få saker fungerar bra utan andra ändringar.
man kan byta till en mycket bättre topp utan att det händer något med effekten.
Sen måste man jobba med kam, insug och avgas för att hitta den toppens potential.
När allt är dåligt är det lätt men över 225 hästar blir det svårare och svårare.

Erland
Någon kan väl göra som jag hört att Johannes gjorde o bygga en encylindrig motor för att testa enklare :hihi: Men skämt åsido kunde man testa olika portningsutföranden på alla 4 cylindrar och sedan sampla trycket för att se vad det gjorde för skillnad.
Varför frågar du hur man ser på lambdan med misständning, har du glömt att jag har koll på mappning?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 22, 2021 5:47 pm
av Erland Cox
Eftersom jag inte har skrivit ut det än så vet du inte svaret.

Erland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 22, 2021 5:51 pm
av Erland Cox
En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån mar 22, 2021 11:42 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:47 pm Eftersom jag inte har skrivit ut det än så vet du inte svaret.

Erland
Är du kvar på bredbandslambdan? Vilket år började du mäta med dem? Kanske jag rentav har hållit på längre?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör apr 17, 2021 9:47 am
av OttoB
Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:51 pm En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
Vi öppnade B230F för några år sen. På kåpan var kamremdekal kvar, 470 000 km. Allt var inom toleransen, men skitig som fan.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör apr 17, 2021 8:25 pm
av magnaten
OttoB skrev:
Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:51 pm En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
Vi öppnade B230F för några år sen. På kåpan var kamremdekal kvar, 470 000 km. Allt var inom toleransen, men skitig som fan.
Appropå miltal....Svärmors svarta 945 turbo har gått 78k mil,å mår hur bra som helst.
Utan att gräva i historiken skulle jag gissa på att de e en gammal taxi sthlm droska

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk


Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis okt 26, 2021 8:04 pm
av TurboRickard
Hej.
Då jag inte skrivet här på ett tag så tycker jag det är dax för lite uppdatering i projektet.
Jag har äntligen fått tillbaka mina ventiler från Victory i Usa.
Jag skickade över dom i Februari för att få dom kapade i rätt längd samt få spår till knastern.
Vi hade beställt dom med långt skaft sedan tidigare då vi inte visste vilken fjäder samt tryckar design vi skulle ha.
Så nu har Bjarne och Erland gjort dom sista uppdateringarna på toppen och jag har nu påbörjat montaget :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det som nu kvarstår är att montera kammen och justera in ventilspelet.
Dock så blir jag tvungen att tillverka ett specialverktyg för att lyckas få kamaxeln på plats utan att förstöra gängorna.
Är ju rätt så stöddiga fjädrar på denna, har 100kg på sätet och 295kg på fullt lyft.

//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons okt 27, 2021 11:11 am
av Erland Cox
Jag har ett Volvoverktyg till det men vet inte om det passar på din topp?

Erland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons okt 27, 2021 1:45 pm
av TurboRickard
Erland Cox skrev: ons okt 27, 2021 11:11 am Jag har ett Volvoverktyg till det men vet inte om det passar på din topp?

Erland
Hej Erland.
Tror inte Volvo verktyget pallar med dessa fjädrar.
Misstänker att jag får ta av kammen rätt ofta på denna kombo.
Iallafall nu i början så man känner sig trygg och har koll på vad som händer.
Blir 4st aluminumklossar liknade en lagerbock med en spännskruv uppe på.
Kommer även göra fixturer för att lätt kunna kolla fjädertryck och ev byta fjäder vid behov.

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons okt 27, 2021 3:57 pm
av JE Jr
Kyrk har nåt slags verktyg för vassare kamaxlar i originaltoppar iaf, går inte direktlänka, men ungefär mitt på sidan. Kanske kan hjälpa nån annan iaf om det inte passar till dig.
Mvh

http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_22.html

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tor okt 28, 2021 5:37 am
av Kadett4wd
JE Jr skrev: ons okt 27, 2021 3:57 pm Kyrk har nåt slags verktyg för vassare kamaxlar i originaltoppar iaf, går inte direktlänka, men ungefär mitt på sidan. Kanske kan hjälpa nån annan iaf om det inte passar till dig.
Mvh

http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_22.html
Bild

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre nov 12, 2021 2:02 pm
av TurboRickard
Hej på er.

Nu är jag väldigt nära uppstart :)
Har nu fått mina specialverktyg för att kunna montera kamaxeln.
Och det fungerade som det var tänkt så nu ska jag bara slipa in mina lachcaps tills rätt ventilspel.
Här kommer några bilder.
.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre nov 12, 2021 2:49 pm
av TurboRickard
Lite fler bilder :)

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre nov 12, 2021 10:05 pm
av psa
Vi är nog ganska många nu som ser fram emot uppstarten mer än julafton. :lol:
Riktigt häftigt bygge! :thumbright:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån nov 15, 2021 9:23 pm
av kolvbult
hatten av,vilket häftigt projekt detta är,hoppas att vi får ta del av dynosiffror när detta kommer, önskar er alla en fin kväll.