Sida 1 av 1

Nobbe (vw turbo buggy)

Postat: sön apr 02, 2006 7:36 pm
av Nobbe
Tjo man måste kanske presntera sig!

Ni kan se lite mer om mina projekt på :
http://nobbe.kicks-ass.net
håller på med en 2.4L T4 Turbo maskin i en 700 kg buggy......
sundsvall / omnejd

Postat: mån apr 03, 2006 9:31 pm
av Hjorleifsson
coolt med lite folk i närheten :)

Re: Nobbe (vw turbo buggy)

Postat: tor apr 20, 2006 8:13 am
av Jens Gustavsson
Nobbe skrev:Tjo man måste kanske presntera sig!

Ni kan se lite mer om mina projekt på :
http://nobbe.kicks-ass.net
håller på med en 2.4L T4 Turbo maskin i en 700 kg buggy......
sundsvall / omnejd


NEJ INTE EN TILL BUGGY !!!! :lol:

Förlåt... menar inget illa, har bara förlorat för många streetrace mot sånna :lol:

Sånna hära bilar blir alltid otäckt snabba , speciellt på gatan.

lägg gärna upp lite bilder och berätta lite mer om motor drivlina tider mm.

Postat: tor apr 20, 2006 10:52 am
av Nobbe
Jo :) det blev totalt urspårat.....
Jag vet dock inte om jag kommer att tordas rejsa med en volvo som gör hjullyft !!!

Så här ser den ut i alla fall...
Bild

byggt om hela bakvagnen till IRS, bytt till 091 6 ribbad låda

Bild

Efter dessa bilder är lådans fäste även förstärkt med vantskruvar i kryss.

Motorn är ursprungligen en vw Buss 1.8 L (samma block som porsche 914) som blivit upptagen till ~2.4L 71mm slag 103 mm JE kolvar,)
Tydligen skall original vevstakarna klara mkt effekt så jag har bara renoverat dem och kompletterat med arp bultar.

Bild

Greg Aronsson plockade fram en kamaxel som skall fungera utmärkt med min kombination FC-444 en ganska vass kamaxel för turbo men den har bra överlappning och är gjord för stor turbo i lätt bil :) den monterades med rakskurna kamdrev :) för att minimera sidkrafterna på kamaxeln.

Topparna är original bortsett från massiv bearbetning av förbränningsrum (cc till strax över 8 kg i komp) samt portning av Anders Roman, har även bytt till 44*40 ventiler)

Som turbo fick jag tag på en Garret GT25-40 kullager turbo, den är keramiskt behandlad (tack gode gud för ebay! ) och den kommer att trycka genom en ganska stor intercooler

Kylningen är ombyggd till porsche 911 kylning och oljan kyler jag genom en extern Settrab kylare

Motorn kommer att matas med E85 (550 cc spridare) och styras av ett haltech E6X vilket skall bli kul att börja mappa :)

Bild

Status idag är att bakvagnen är klar,bränsle systemet med dubbla pumpar är klart samt att motorn är klart som "longblock" jag behöver bygga ett nytt grenrör till turbon samt ett nytt insug för turbomatningen och givetvis koppla in all el, tyvärr har ett husköp kommit i mellan så tempot är inte som man hadde kunnat önska , men jag hoppas på uppstart på semestern!

Postat: fre apr 21, 2006 12:50 pm
av Richard
Tufft att nån fler går på typ4 också.
Jag har en avsomnad buggy med 1.7liters bussmotor ståendes i garaget, dock utan överladdning.

Många som jag snackat med ang. 103mm cylindrar verkar vara av åsikten att man behöver en femte bult för att hålla topparna på plats så det inte börjar pysa ut kompa...
Är det nåt du funderat över eller ?

Postat: fre apr 21, 2006 2:53 pm
av Nobbe
Kul med fler som kör T4 och buggy! du har inga bilder och så på den ?
Bara att sätta fart och trimma på den lite i sommar!!


Jo jag har hört att de skall vara problem med detta oxå, men man kan komma runt det. Antingen med Nickacil cylindrar vilket är dyrt som fan eller så svetsar man ihop kylflänsarna så att toppen inte kan vrida sig under last. typ bilden nedan (ej mina toppar tyvärr)
Bild
man kan även svetsa på ett par andra ställen vilket stärker upp topparna ganska bra :)

så jag väljer svetsa!

Postat: sön apr 23, 2006 7:42 pm
av Richard
Ett par gamla bilder har jag... http://race.ulkhyvlers.net/buggyn/
Sen dess har jag hunnit klämma dit nya weber 40 idf istället för solexarna som satt där tidigare,
och bytt dit större ventiler (42 x 36), nya ventilstyrningar & fjädrar, och portat avgassidan.

Just ja, en argare kam från Webcam har jag klämt dit också. Men jag minns inte gradantalet på den...

Postat: sön apr 23, 2006 7:48 pm
av Steve
richard skrev:Ett par gamla bilder har jag... http://race.ulkhyvlers.net/buggyn/
Sen dess har jag hunnit klämma dit nya weber 40 idf istället för solexarna som satt där tidigare,
och bytt dit större ventiler (42 x 36), nya ventilstyrningar & fjädrar, och portat avgassidan.

Just ja, en argare kam från Webcam har jag klämt dit också. Men jag minns inte gradantalet på den...
Snacka om lågkompskolvar.. ;)

Postat: mån apr 24, 2006 6:05 am
av Nobbe
Den lär röra på sig bra! :)
snygg konvertering till stående fläkt!
annars har jag ett litet webtips till dig här som kanske kan vara lite kul för dig.... :)
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=256041

Postat: tor jan 15, 2009 12:56 am
av A.Jönsson
Hur går det här då ??

Litet trådlyft :D

Postat: tor jan 15, 2009 2:07 am
av TurboTeamSyd
Starta projekttråd! den kommer iaf jag garanterat att följa :)


//Ludde

Postat: lör jul 11, 2009 11:09 am
av Nobbe
Jodå ! hadde glömt bort denna tråd ! :)

var in i motosrtyrningstråden med lite frågor. men lika bra att uppdatera här lite oxå !

Bilen är uppstartad och jag väntar på att mappa / bromsa den :)

En kass mobilkamerafilm.... som kanske inte e så intressant, men ett bevis på att den efter alla dessa år äntligen ger oljud ifrån sig :=)
http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/buggy_started.3gp (kräver quicktime)

Har inte börjat belasta motorn ännu då jag bara har en "startmapp" laddad. men den går fint upp til ca 3500 sen skjuter den lite.

har ett par bilder på motorn här:

Bild
Bild

skall montera på wastegateklockan idag och koppla in styrningen av laddtrycket, ville inte ha klockan monterad under inkörningen,

den vil ha sås ;) 20 min inkörning och bara att tanka igen ,,,,,,,,,
men då har jag iofs den ganska fet med flit!

däremot kanske relativt låg komp och E85 inte var så bra "ide" den e lite tjurig att starta när den e kall ! men de hoppas jag löser sig med mappningen

//Nobbe

Postat: mån aug 10, 2009 8:29 pm
av readytorace
frän bil saknar min gamla buggy men men får nog skaffa en ny igen.fortsätt att mappa och gärna filma lite.hmm måste fråga en här i umeå om man kanske får köpa hans avsomnade projekt en 4wd buggy mvh morgan