Jo

det blev totalt urspårat.....
Jag vet dock inte om jag kommer att tordas rejsa med en volvo som gör hjullyft !!!
Så här ser den ut i alla fall...
byggt om hela bakvagnen till IRS, bytt till 091 6 ribbad låda
Efter dessa bilder är lådans fäste även förstärkt med vantskruvar i kryss.
Motorn är ursprungligen en vw Buss 1.8 L (samma block som porsche 914) som blivit upptagen till ~2.4L 71mm slag 103 mm JE kolvar,)
Tydligen skall original vevstakarna klara mkt effekt så jag har bara renoverat dem och kompletterat med arp bultar.
Greg Aronsson plockade fram en kamaxel som skall fungera utmärkt med min kombination FC-444 en ganska vass kamaxel för turbo men den har bra överlappning och är gjord för stor turbo i lätt bil

den monterades med rakskurna kamdrev

för att minimera sidkrafterna på kamaxeln.
Topparna är original bortsett från massiv bearbetning av förbränningsrum (cc till strax över 8 kg i komp) samt portning av Anders Roman, har även bytt till 44*40 ventiler)
Som turbo fick jag tag på en Garret GT25-40 kullager turbo, den är keramiskt behandlad (tack gode gud för ebay! ) och den kommer att trycka genom en ganska stor intercooler
Kylningen är ombyggd till porsche 911 kylning och oljan kyler jag genom en extern Settrab kylare
Motorn kommer att matas med E85 (550 cc spridare) och styras av ett haltech E6X vilket skall bli kul att börja mappa
Status idag är att bakvagnen är klar,bränsle systemet med dubbla pumpar är klart samt att motorn är klart som "longblock" jag behöver bygga ett nytt grenrör till turbon samt ett nytt insug för turbomatningen och givetvis koppla in all el, tyvärr har ett husköp kommit i mellan så tempot är inte som man hadde kunnat önska , men jag hoppas på uppstart på semestern!