Sida 1 av 1
Intercooler i en hundkoja
Postat: mån apr 03, 2006 11:04 pm
av mIRGIT
Hejsan, jag har lite frågor angående hur stor skillnad det är att köra med eller utan intercooler?.
Jag håller på bygger en motor till min hundkoja och det finns inte mycket med plats tyvärr för en intercooler,
SÅ hur mycket mindre kan man ladda på med turbon utan intercooler?
Jag har ett vatten insprut ifrån saab om det kan vara någon nytta?
Sen undrar jag ungefär vad man kan ladda med min motor?
Och vad effektan kan hamna på. Hade ca 70-75 sughästar förrut.
Motorrecptet:
*Lågkompkolvar (ej riktiga turbokolvar)
*Lite portad topp
*Förbränningsrummen är lite smått masserade
*STD-stakar med ARP-bultar
*STD vev.
*Vassare kam.
*Stromberg turboförgasare med tryckbox
*hemmabyggt grenrör
*Kompressionsförhållandet hamnade på 7.5-7.6:1
Mvh Erik
Postat: tis apr 04, 2006 6:18 am
av caterpillar
du kan vel legge coolern oppå motorn,sen måste du modde panseret lite . intercoolern må du ha om du laddar mer enn 0,5 bar

Re: Intercooler i en hundkoja
Postat: tis apr 04, 2006 10:55 am
av Jens Gustavsson
mIRGIT skrev:Hejsan, jag har lite frågor angående hur stor skillnad det är att köra med eller utan intercooler?.
Jag håller på bygger en motor till min hundkoja och det finns inte mycket med plats tyvärr för en intercooler,
SÅ hur mycket mindre kan man ladda på med turbon utan intercooler?
Jag har ett vatten insprut ifrån saab om det kan vara någon nytta?
Sen undrar jag ungefär vad man kan ladda med min motor?
Och vad effektan kan hamna på. Hade ca 70-75 sughästar förrut.
Motorrecptet:
*Lågkompkolvar (ej riktiga turbokolvar)
*Lite portad topp
*Förbränningsrummen är lite smått masserade
*STD-stakar med ARP-bultar
*STD vev.
*Vassare kam.
*Stromberg turboförgasare med tryckbox
*hemmabyggt grenrör
*Kompressionsförhållandet hamnade på 7.5-7.6:1
Mvh Erik
hur mycket en laddluft kylare gör beror på hur bra turbo du har och hur mycket ladtryck man använder.
med en fin turbo och ladtryck under 0.8-1 bar så blir det ingen jätte skilnad om man kan undvika spikningar.
en vatten insprutning är det näst bästa efter laddluftkylare och ska inte undervärderas.
bättre en vatten insprutning än en för liten laddluft kylare med mycket tryckfall!
vad har du tängt andvända för turbo, och blir det ett riktigt grenrör?
jag kan pm ett telefon nr till markus vallström sävarturbos ricktiga koja turbo expert om du vill?
Postat: tis apr 04, 2006 11:09 am
av henkeboi
mirgits grenrör:
Garrett GT17 turbo tror jag det var?
Postat: tis apr 04, 2006 11:45 am
av mIRGIT
Okej. det vore juste om du kunde PM nummret till kojjaexperten.
Turbon tror jag är en GT17 ifrån en saab lättryckare.
Turbon är helt ny om det spelar någo roll för hur "bra" den är?
Här är en bild som visar hur trångt det kommer att bli.

Postat: tis apr 04, 2006 11:48 am
av mIRGIT
Lite fler bilder

Postat: tis apr 04, 2006 5:50 pm
av Jens Gustavsson
jag vill inte va nega men det grenröret tar död på mycket av effekten och körbarhet/respons. hur stor är turbons mått (såg lite stor ut)?
det ryms riktigt fina grenrör i kojans motorutrymme om man vill
undra om det finns nå bilder på markus grenrör kvar?
tommy (GTO-65) hadde du det grenröret, eller har mats marklund det, eller gick det åt i krachen?
Postat: tis apr 04, 2006 7:55 pm
av mIRGIT
Ajdå det lät juh inte kul det där med grenröret. Får till att bygga ett bättre när jag fått allt klart. Hinner inte bygga ett nytt nu då jag har det som projektarbete i skolan.
Men om jag ska göra ett nytt grenrör, ska jag dra 3st separata till en kollektor då eller? Blir lite svettigt att bygga så för oljereturen går precis brevid grenröret.
skulle vara underbart ifall du kunde fixa fram bilderna på grenröret.
Turbon är väldigt liten

den ser bara stor brevid min lilla motor.
har inte måtten i huvudet just nu men´kan skicka det någon dag
Postat: tis apr 04, 2006 8:04 pm
av Jens Gustavsson
jag kan hjälpa dig räkna på ett grenrör sen. prova det du har byggt först, det är ju sommar snart!
ungefär så här ska det byggas fixa lite mer data på motorn räknar jag mer exakt sen.
3 rör till en kolektor sen ska röret i mitten va grövre än de yttre då två burkar samsas där.
grenrör
Postat: ons apr 05, 2006 7:02 pm
av GTO-65
jag har ett grenrör till turbo kojja
Postat: tis apr 11, 2006 4:57 pm
av mIRGIT
Okej, Är det ett standard till Metroturbon?? det i gjutjärn?
eller är det hemmabyggd?
Bilder?