Avgastemp 50 cm efter avgasport

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Avgastemp 50 cm efter avgasport

Inlägg av Erol »

Som rubriken säger, har jag monterat min avgastempmätare ca 50 cm efter avgasporten.

Har ett 4-2-1 system och mätaren sitter där det blir ett rör. Rören är mantlade i och gjorda
i inconel, dvs. inga tjocke gjutjärnsrör utan mer som ett extraktorgrenrör och lindande med
avgasbandage.

Givaren sitter vid anslutningen till wastgaten. På bilden ser man detta uttag, som finns
original på dessa bilar.
Bild

Går det att veta hur mycket svalare avgaserna är där än uppe vid avgasporten på toppen?
Vågar i dagsläget inte mappa varmare än 700 grader då jag inte vet hur väl min avgasmätare
stämmer med verkligheten.

/ Erol

Ps. Jo, jag vet att det inte är en optimal konstruktion. Men det var den som Porsche valde...
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: Avgastemp 50 cm efter avgasport

Inlägg av Erol »

Ingen som har några erfarenheter?
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Det är verkligen jättesvårt att ge ett vettigt råd.

Många här monterar ju EGT givaren 20-50 mm från toppen bara, och då är det ju lättare att jämföra mot andra.

Det är nästan bara en Dyno körning och effekt jämförelser som du kan plocka ut bästa tändkurvan med.

Lambda, tändning, komp, förbränningsrum, laddtryck, allt påverkar ju, vad motorn klarar / behöver i tändning.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Daniel skrev:Många här monterar ju EGT givaren 20-50 mm från toppen bara, och då är det ju lättare att jämföra mot andra.

Det är nästan bara en Dyno körning och effekt jämförelser som du kan plocka ut bästa tändkurvan med.
Visst är det lättare att jämföra med andra om man sätter givaren på samma avstånd. Men då jag hade denna anslutning blev det enkelt att göra som jag gjort.

Självklart ska jag bänka för att få ut optimal prestanda, men om jag ska grundmappa på egenhand är det bra att veta på ett ungefär hur varmt man törs gå. I dagsläget så har jag som mest varit uppe på 700 grader på E85. Frågan är ju om man törs gå högre utan bänk eller om man vågar sig upp mot 800 grader utan att vara rädd att ligga på gränsen.

/ Erol
Porsche 944 Turbo
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jag mäter nere vid kollektorn ca.60cm från porten vid toppen på min Cheva med bakmonterad turbo.
Har vid 0.8bar och vid 402meter 810grader, vid turbon ca. 3meter från headers är det 598grader.
Logfil på det. Där synns även att motorn går väldigt fett, såpass fett så lambdan slås ut efter ett par hundra meter.
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

ja det var häftigt vilken tempsänkning det blev...efter en stunds funderande så gissar jag att åtminstone en del av det kan bero på den feta blandningen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Pro-Mille skrev:Jag mäter nere vid kollektorn ca.60cm från porten vid toppen på min Cheva med bakmonterad turbo.
Har vid 0.8bar och vid 402meter 810grader, vid turbon ca. 3meter från headers är det 598grader.
Logfil på det. Där synns även att motorn går väldigt fett, såpass fett så lambdan slås ut efter ett par hundra meter.
Är det 3 meter långa avgasröret mellan kollektor och turbo isolerat på något vis?

Om du tappar 200 grader på 3 meter dvs. 33 grader per halvmeter. Så jag misstänker att förlusten på min bil är försumbar, dvs. 20-30 grader.

/ Erol
Porsche 944 Turbo
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jodå rören har jag lindat med bandage hela vägen, headers är coatade men blir även lindade nu.
Har fått upp tempen runt 50-70 grader vid turbon genom och linda rören från headers o bak till turbon.
Du lär inte tappa så mycket värme, desutom beror det på rörstorlek o avgashusets storlek.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Skriv svar