Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Stiligt! Hur går det på motorfronten?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Ja, jag har insett fördelar med fresh-air, så en sån ventil har jag köpt. Övriga ändringar är att man snart måste åka med enkelspjäll, så jag kommer bygga om till e-gas. Detta innebär att jag får en del grejor över.

Bild

Bild

Det blir till att bygga om hela insugssystemet, men jag är ju van att göra om allt som jag gjort fel...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Ja, jag har insett fördelar med fresh-air, så en sån ventil har jag köpt. Övriga ändringar är att man snart måste åka med enkelspjäll, så jag kommer bygga om till e-gas.
När man väl satt sig in i funktionerna som finns med e-gas vill man inte vara utan :wink:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad är tanken med att bara tillåta enkelspjäll? Får man ha både och.........? :whistle:
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Har faktiskt inte så mycket koll på fördelarna med själva E-spjället annat än att det går att sköta responsen direkt i spjället. Dock måste man ha singelspjäll om man ska ha fresh-air. Där ser jag fördelarna, för då slipper man att bilen skjuter på in i böjarna då man ska bromsa. Tror helt enkelt att den blir mycket mer lättkörd då.

Thunderbolt!

Man har mycket bättre gassvar med multispjäll, vilket är bra när man ska ut ur svängar. Dock är inte flera spjäll tillåtet från 2023 med fresh-air och E-gas är ju framtiden... Åtminstone tills elbilar är det enda tillåtna. :)
Där du har seglat, där har jag rott!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Thunderbo1t »

Jo att multispjäll är bättre vet jag, men undrade mer varför det förbjuds, och om man kunde gå runt regeln med att både ha multi och singelspjäll, singelspjället skulle ju kunna ha en helt annan utväxling och i princip öppna fullt direkt från tomgång, och resten skötas av multispjällen, men de har säkert formulerat regeln så det inte går.

Fresh air??? Är det fartless air? :hihi:
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Thunderbo1t!
Tyvärr styrs vad man får göra av ett rätt snävt reglemente, så man får helt enkelt inte ha multispjäll tillsammans med fresh-air om några år.

Jag går i alla fall inte under benämningen fresh-air! :)

Det finns ett Youtubeklipp som beskriver rätt bra detta med responssystem:
https://www.youtube.com/watch?v=vPE-4727Psk
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Nisse!

Har faktiskt inte så mycket koll på fördelarna med själva E-spjället annat än att det går att sköta responsen direkt i spjället.
Det är ju en av fördelarna :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse,

Man får försöka komma underfund om alla fördelar och sedan försöka kolla mot reglementet vad som är godkänt att göra.


Tar även tillfället i akt att tillönska alla som läser en god jul och ett gott nytt år!
Där du har seglat, där har jag rott!
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Amders »

Mins någon artikel jag läste för flera år sedan om en Supernationell bil där de skulle prova att köra med turbomotor. Där diskutera man att man med e-gas skulle styra effektuttaget mer än själva spjälllägets position för att få bilen mer lik en sugmotorbil där vad jag förstår spjällläget styr effekten.
Anders J
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Anders!

Det låter i mina öron som ett sätt att "fuska" med anti-spinn. :)
Säkert väldigt effektivt och svårt att upptäcka.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Är väl bara att gasa mindre..... men inte så lätt när tavlingsjävulen slår till :hey:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Jag fick berättat för mig för några år sedan om en Ford med turbomotor som kördes i det Belgiska mästerskapet. Motorn hade en svårkörd karaktär med mycket "kechup". Trots detta var bilen mer överlägsen ju sämre förhållandena blev. Det är ju lite märkligt kan man tycka...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Tillverkade några byglar då det fäste jag köpt till vattenpumpen var värdelöst.

Bild
Svetsade dessa och nu kommer pumpen ingenvart.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

IMG_20210109_154646_01.jpg
IMG_20210109_154646_01.jpg (139.9 KiB) Visad 2140 gånger
Hyresvärden hade vänligheten att pulverlacka mitt fäste.
IMG_20210110_184345_01.jpg
IMG_20210110_184345_01.jpg (220.56 KiB) Visad 2140 gånger
Så ska den sitta.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar