Sida 1 av 3

B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: ons aug 28, 2013 5:39 pm
av Arn87
Har funderat bra länge på vilket block som egentligen tål mest stryk.

Har läst en hel del och hittat luddig info om att både b23 och b230 är relativt klena i cylinderväggarna ca 3mm.
Ska man åka med väldigt högt laddtryck så vill man ju gärna ha mer än 3mm väggar.

Har då funderat på dels b19 som verkar vara en b23 men mindre borr.
Eller då den mer moderna motorn b200 som verkar vara en b230 med mindre borr?

Är det någon som har koll på om det är samma gjutning, bara mindre borrat eller om det iaf är lika klena väggar?

Om nu b200ft från 95-98 med borr ca 89mm är samma gjutning som b230 med borr 96mm borde det innebära att
cylinderväggarna blir 3,5mm tjockare än i b230?

Ett sånt block med en portad 16v topp från b204ft borde isf vara mycket tåligare och man skulle inte behöva betonga blocket lika tidigt.
Skulle man dessutom få tag i en marinvev me 86mm slag skulle motorn bli ca 2.2 liter men med riktigt tjocka väggar.

Detta motorrecept skulle vara kul och bygga om det nu stämmer?

Arn

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: ons aug 28, 2013 10:12 pm
av Jens Gustavsson
B19 är nog tjockast sen B21 den lite nyare.

B200 är inte direkt tjockvägig :thumbdown:

en lite nyare B230 är lite tjockare än B23 och gammla B230.

rätt tänkt med stadigt block och lite längre slag + 4v topp :thumbright: på 8v så har man inte så mycket att välja på då behöver man borret för att få skaplig VE på lite varv men 4v toppen klarar fin VE på 88.9-92mm borr på tilräckligt höga varv för att få både bra effekt och hålbarhet.

undvik betong så långt det går och välj kompa, förbränings hastighet, laddtrycks kurva, bränsle och turbo klokt så ska du se att det håller längre än vad de flesta tror.

mvh jens

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: tor aug 29, 2013 8:15 pm
av Arn87
Tack för ett bra svar :)

Har då tänkt såhär:
b19 block.
Smidd vev från b23 som man slipar om excentriskt till dimensionen för b230 i vevtapparna o då vinna slaglängd.
H-profil stakar till b230.
Smidda kolvar till b200.

Men ett par frågor ställer man jue sig.
Passar b23 veven i b19? Annars, är veven smidd i b19?
Har inte riktigt fattat hur mycket slaglängd man får ut när man slipar om veven. Får man ut 86mm eller lite mindre?
Kan ju kanske bli jobbigt att hitta rätt längd på stakarna om det inte blir 86mm?

Arn

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: tor aug 29, 2013 8:22 pm
av T Landholm
Slaget blir 85 med med 230:i mått på tappen, men skall man bygga en skottsäker motor så skulle jag satsa på en riktig vevaxel! :)

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: fre aug 30, 2013 11:14 am
av MGP
alla b19-b21-b23 är smidda och passar om värandra

/MGP

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: fre aug 30, 2013 5:10 pm
av fredde_vit_pv
B19-B21-B23 är väl "samma" motor med 80mm slag och 88,90(B19) 92.00(B21)96.00(B23)borr
det mest intressanta blocket av dom när det gäller teoretisk styrka i förhållande till slagvolym tycker jag
skulle vara B21!

wunderbaum_glidarn" hur kan vevtappsdiametern ändra slaglängden? :wink:

/F

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: fre aug 30, 2013 5:25 pm
av MGP
Jag har bygt et b230 block fodrat om tils 92mm borr, då har man 5mm vägg och det tror jag är skotsäkert, sen kan man stoppa i 86mm slags K1 vev så har man typ 2.3liter maskin man kan ladda skiten utav :) annledingen at jag anvender 230 block är just for at åka 8 motvikter på veven

Hör äv dig om jag ska bygga et block ;)

Fredde, om man ska stroka en std vev moste man slipa ners til mindre vevtaps dim, va väl det han menade, man kan inte slipa om kammar med mer lyft utan at få mindre bascircel heller :)

/MGP

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: fre aug 30, 2013 6:37 pm
av Dennis Öhman
Blir det inte lite thigt med ventilstorlekarna mot cylinderloppet med 16v mot lilla borret som b19 har?
Är nog nära kanten i b21 på 92mm...
bara ett ? från min sida..

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: fre aug 30, 2013 8:07 pm
av MGP
man får nog bygga påb 204 topp på b19 tror jag

/MGP

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: fre aug 30, 2013 8:42 pm
av fredde_vit_pv
MGP:så sant! tänkte inte på att någon tänkte slipa "sönder" en vevaxel då det gällde hållbarhet
på gränsen vad en motortyp tål! :)

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: fre aug 30, 2013 10:20 pm
av dsimila
Det skiljer i gjutningen på b21 och b23 då b21:an saknar "frostpluggar" på insugsidan. Det finns dessutom minst två olika gjutningar av b21 då dom äldre saknar gjutning för vevhusventilation.

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: lör aug 31, 2013 12:10 am
av Bjorn C
Dennis Öhman skrev:Blir det inte lite thigt med ventilstorlekarna mot cylinderloppet med 16v mot lilla borret som b19 har?
Är nog nära kanten i b21 på 92mm...
bara ett ? från min sida..
de var min första tanke också och de stämmer de är nog trångt på en b21a
fodra om ett block kan också vara lite krångligt å behöver inte bli stadigare trotts 5 mm cylinderväggar då man försvagar blocket när man borrar ut cylindern så mycket och då kan istället de börja röra sig i andra delar av blocket som ramlager mm eller att nån cylinder börjar luta åt ett eller annat håll vilket har hänt på ett par exprimentmotorer så till slut gav den ideen upp

Med vänlig hälsning

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: lör aug 31, 2013 12:31 am
av Arn87
Ett fodrat block blir det inte frågan om iaf då det verkar vara väldigt dyrt.
En b19 med 16v från b204 borde väl fungera? Vad jag förstått så är det i princip samma borrning på en b19 och en b204?
Rätta mig om jag har fel.

En b21, skulle det fungera med toppen från en b234? Det skulle onekligen bli lättare att hitta delar till det. EN b21a borde iaf vara mycket stadigare än b23. 92mm i borr mot 96mm, Det måste väl innebära 2mm tjockare väggar i b21an?

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: lör aug 31, 2013 11:06 am
av MGP
Bjorn C skrev:
Dennis Öhman skrev:Blir det inte lite thigt med ventilstorlekarna mot cylinderloppet med 16v mot lilla borret som b19 har?
Är nog nära kanten i b21 på 92mm...
bara ett ? från min sida..
de var min första tanke också och de stämmer de är nog trångt på en b21a
fodra om ett block kan också vara lite krångligt å behöver inte bli stadigare trotts 5 mm cylinderväggar då man försvagar blocket när man borrar ut cylindern så mycket och då kan istället de börja röra sig i andra delar av blocket som ramlager mm eller att nån cylinder börjar luta åt ett eller annat håll vilket har hänt på ett par exprimentmotorer så till slut gav den ideen upp

Med vänlig hälsning
Väl jag har fodrat opp 7stk b230 block och inte haft problem med nån av dom,fins tråd här på sävar, och matrialet i foderna är stärkare än matrialet man borrar bort (ductil) och på 230 jag bygde 92mm av borrade jag bort ingen ting, jag bare honade up tils 96.10 och pressade i en foder med 96mm ytterdim och 92mm inner dim, så den ska nog tål d mästa tror jag :)

sen linjehonar jag linjen på blocket efter fodringen, men ingen av rödblocken har varit ut av linje än, men vitmotor är mer kjänlsig så :)

Men ja d kostar lite pengar, typ 15.000kr NOK

/MGP

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230

Postat: lör aug 31, 2013 11:08 am
av MGP
Arn87 skrev:Ett fodrat block blir det inte frågan om iaf då det verkar vara väldigt dyrt.
En b19 med 16v från b204 borde väl fungera? Vad jag förstått så är det i princip samma borrning på en b19 och en b204?
Rätta mig om jag har fel.

En b21, skulle det fungera med toppen från en b234? Det skulle onekligen bli lättare att hitta delar till det. EN b21a borde iaf vara mycket stadigare än b23. 92mm i borr mot 96mm, Det måste väl innebära 2mm tjockare väggar i b21an?

ja b234 topp på b21 går, men jag ville nog svetsad lite i toppen för at få perfekt fit, kollfiber pv'n har ju b21-16v :)


16v topp på b21 block

Bild

/MGP