Jag har skruvat lite på drag-bilen, och hittat lite irriterande saker.

Utgångsläget:
Volvo 245
Poly busningar
Bilstein
Biltema förstärkta fjädrar, kapat 1,5 varv bak
1031 med Volvo original LSD.
STUDSAR INTE!
Samma bil med 1031 och aussie locker, studsar som fan på rägnvåt asfalt, rakt fram.
Det går å smyga igång en burnout, men när man släpper lite upp och hjulen börjar greppa, studsar det villt.
Det kjänns ut så man skal slamra sönder bilen.
Nu är det så at jag har provat axelen i min 242a, och där studsade den även på torr asfalt (har inte haft torr asfalt till å prova 245an på än), med
Poly busningar
Gula koni, på det mjukaste
Lesjöfors sänkfjädrar bak (typ mjuk...)
Och 15mm kortade övre reactionsstag.
Pinjong-vinkelen är ofte bekymret, men det kjäns läskigt at den stampar som fan även med neråtlutande pinjong, olika fjädrar, olika dämpare och med kortade, och originala stag.
Om vi glömmer lockeren för en sekund, är det så at jag har för hårda fjädrar, eller måste få pinjongen mer neråt, nu är den svagt neråtlutande.?
Har talat med fler som vet, och alla säjer at jag måste ha mjukare fjädrar, ev dämpare på det mjukaste, men jag fattar då inte hur dom i grupp A kom iväg utan hjulstuds med stenhård bakvagn

Det kan va så at aussie lockere letar grepp på våt asfalt, presis som den "frihjular" när man lyfter ena bakhjulet i en sväng. Man ska tydligen ha lite mjukare fjädrar och stab-stag bak med aussie locker...
Från sidan ser man hur axelen slamrar framåt och bakåt i hjulhuset.
Interessant at bilen funkade fint med original LSD (helt till jag renskade dreven..).
Som ni fattar, tror jag problemet ligger i lockeren, eller snett axelrör, men håppas justera bort problemet med dom trixen som normalt finns.
Jag kommer till å prova med dom kortade reakstionsstagen på 245an också.

Men jag behöver er erfarenheter!
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster