Hjulstuds med Aussie locker i Volvo 240

Modifieringar och tips
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Hjulstuds med Aussie locker i Volvo 240

Inlägg av PerAage »

Hej.
Jag har skruvat lite på drag-bilen, och hittat lite irriterande saker. :angryfire:

Utgångsläget:
Volvo 245
Poly busningar
Bilstein
Biltema förstärkta fjädrar, kapat 1,5 varv bak
1031 med Volvo original LSD.
STUDSAR INTE!

Samma bil med 1031 och aussie locker, studsar som fan på rägnvåt asfalt, rakt fram.
Det går å smyga igång en burnout, men när man släpper lite upp och hjulen börjar greppa, studsar det villt.
Det kjänns ut så man skal slamra sönder bilen.

Nu är det så at jag har provat axelen i min 242a, och där studsade den även på torr asfalt (har inte haft torr asfalt till å prova 245an på än), med
Poly busningar
Gula koni, på det mjukaste
Lesjöfors sänkfjädrar bak (typ mjuk...)
Och 15mm kortade övre reactionsstag.

Pinjong-vinkelen är ofte bekymret, men det kjäns läskigt at den stampar som fan även med neråtlutande pinjong, olika fjädrar, olika dämpare och med kortade, och originala stag.

Om vi glömmer lockeren för en sekund, är det så at jag har för hårda fjädrar, eller måste få pinjongen mer neråt, nu är den svagt neråtlutande.?
Har talat med fler som vet, och alla säjer at jag måste ha mjukare fjädrar, ev dämpare på det mjukaste, men jag fattar då inte hur dom i grupp A kom iväg utan hjulstuds med stenhård bakvagn :roll: , och vil gjärna prova få det till med hård bakvagn.

Det kan va så at aussie lockere letar grepp på våt asfalt, presis som den "frihjular" när man lyfter ena bakhjulet i en sväng. Man ska tydligen ha lite mjukare fjädrar och stab-stag bak med aussie locker...
Från sidan ser man hur axelen slamrar framåt och bakåt i hjulhuset.

Interessant at bilen funkade fint med original LSD (helt till jag renskade dreven..).
Som ni fattar, tror jag problemet ligger i lockeren, eller snett axelrör, men håppas justera bort problemet med dom trixen som normalt finns.
Jag kommer till å prova med dom kortade reakstionsstagen på 245an också. :roll:
Men jag behöver er erfarenheter!

mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Hjulstuds med Aussie locker i Volvo 240

Inlägg av PerAage »

Ja, jag vet ju at den här frågan är lite svår.. :shock:
Men föl er fria.
All diskussion som kan ha med bakvagn och 240 å gjöra, är interessant!!
Om ni har hatt samma problem, så bytt i prinsip allt, och blitt av med problemet, så är det interessant ändå med era teorier kring vad ni tycker gav resultatet.
Jag måste söka lite på rejsa.nu, nu... :?

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Hjulstuds med Aussie locker i Volvo 240

Inlägg av PerAage »

upp
;)
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Sv: Hjulstuds med Aussie locker i Volvo 240

Inlägg av reine »

Förut körde jag me aussie diff och även jag fick sjuka hjulstuds. Hellst som du skriver när man släpper upp för att hitta grep. På fullt ös gick de fint. Nu kör jag svetsdiff och har inga problem alls me studsandet.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hjulstuds med Aussie locker i Volvo 240

Inlägg av StefanM »

det är nog bättre att sluta med burnouter.............antagligen har det väl att göra med att den låser diffen på nåt konstigt vis.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Sv: Hjulstuds med Aussie locker i Volvo 240

Inlägg av ahberg »

Min vart likadan. Slutade med att jag kastade skiten o monterade en svetsdiff ist.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar