Sida 1 av 3
Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Postat: mån sep 02, 2013 8:22 pm
av O Edlund
Hejsan!
Tänkte att det var dags lägga ut en tråd på favoritforumet och visa vad man sysslar med på sin lediga tid. Det är lite dåligt med vassa grävlingar här inne så jag tänkte väga upp det lite med denna tråd
Har ägt bilen sen 2007 och för de som är nyfikna och vill veta hur bilen har utvecklats de gånga åren är kan läsa min tråd på TPC:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 6&t=229596
Den senaste setupen har bilen rullat med nu i två år. Den bestod bl.a. av x-rör, lastbilsturbo, 1000cc, e85 och hade en ganska moderat effekt på cirka 500hk. Bilen gick bra med den setupen och ska man hårddra det så var effekten redan då lite i överkant för att driva där fram. Men men, det är alltid kul att åka och riva lite
Det var många saker med den gamla setupen som jag inte var helt nöjd med och jag ska försöka rätta till dessa nu i vinter.
Så nu i vinter fortsätter bygget med nya mål. Nu är siktet ställt på 700whp. Effektmålet är inte det primära utan det är själva byggandet som jag ska lägga fokus på och det jag ser mest fram emot.
Vinterns planer i grova drag; PT 67/66, 46mm wg, nytt x-rör, 3,5" avgassystem, masserad topp, arga kamaxlar, plenuminsug och nytt insprut.
Ny vs gammal turbo
Har spenderat de senaste två helgerna med att punkta ihop ett nytt grenrör. Lite pyssel med det då det är så satans trångt bakom motorn.
Bromsröret ska dras om så att det sitter lite svalare.
Längre än så kom jag inte.
Hoppas tråden faller nån i smaken

Re: Volvo 850 Turbo
Postat: mån sep 02, 2013 10:08 pm
av dundersmurfen
Klart det faller i smaken.
Dra på trissor vilket najs grenrör!!
Gammelturbon såg inte så dålig ut, vad var det för någon/mått?
Synd att du bor så långt bort, skulle gärna prövat en rejäl maskin i rullen...
Re: Volvo 850 Turbo
Postat: tis sep 03, 2013 6:10 am
av Modlendingen
Gromt! Ikke mange 850 Turbo tråder her på forumet... Keep up the good work!
Re: Volvo 850 Turbo
Postat: tis sep 03, 2013 8:32 am
av O Edlund
Kul att det finns intresse för en gammal 850
Gammelturbon är en äldre BorgWarner-modell. Har suttit på en John Deere motor av något slag. Har faktiskt aldrig mätt på turbon men ska göra det nästa gång jag är i garaget.
När det gäller grenröret så ska jag dit med några mätnipplar och sen återstår några timmar helsvetsning .
Re: Volvo 850 Turbo
Postat: tis sep 03, 2013 2:49 pm
av T Landholm
Detta skall följas, grymt snyggt grenröret blev under huven!

Re: Volvo 850 Turbo
Postat: ons sep 04, 2013 12:21 pm
av Jockewiie
ska följas! ser riktigt bra ut!:)
Re: Volvo 850 Turbo
Postat: ons sep 04, 2013 6:46 pm
av Treadstone
Kul med fler grävlingar, bygger en med fast en Volvo S70 -98-
Re: Volvo 850 Turbo
Postat: ons sep 04, 2013 7:30 pm
av NiclasA
snyggt grenrör!
Re: Volvo 850 Turbo
Postat: ons sep 04, 2013 7:42 pm
av erikjakan
Kul att se nån som bygger med lite passform och fogbereder ordentligt! Snyggt!!
Re: Volvo 850 Turbo -Dags för avgassystem
Postat: mån sep 23, 2013 7:25 pm
av O Edlund
Tack allesammans för de fina orden.
Mätte på gammelturbon häromdagen: 61mm in och 63,5mm ut . Så den är borde väl vara jämförbar med en Hx40?
Fick en heldag i garaget i helgen så började kapa 3,5tums rör och punkta ihop ett avgassystem
Så här blev främre röret från turbon. Ett rör från WGn ska fasas in innan det helsvetsas. Jag blev jäkla trött på v-bandsflänsen från Precision som saknade styrning. Helt hopplöst att få den centrerad rätt när man har lite tyngd i andra änden.
Snirklar iväg fint under bilen
Fortsatte under bilen
Kom fram till bakaxeln och där fick det räcka för stunden
Svetsade dit ett fästöra på avgashuset...
...och byggde ett stag för att avlasta grenrör och v-bandsklämman till avgashuset. Det är dåligt med upphängningspunkter på 850n så i princip hänger halva avgassystemet i turbon. Det fanns lämpligt nog en ledig fästpunkt på motorblocket

Re: Volvo 850 Turbo -Dags för avgassystem
Postat: mån sep 23, 2013 7:35 pm
av T Landholm
Snyyyyggt, grymt cleant bygge må jag säga! Dubbla tummar upp

Re: Volvo 850 Turbo -Dags för avgassystem
Postat: mån okt 14, 2013 7:10 pm
av O Edlund
Några veckor sedan sista uppdateringen men framsteg har gjorts.
Fortsatte där jag slutade sist.
Började kapa och skarva ihop lite rör med tejp. Funkade förvånansvärt bra och mkt smidigt att lossa tejpen och göra små justeringar utan att behöva kapa isär punktsvetsar
Fortsatte över bakaxeln. Inte jättemycket plats men har nu cirka 5mm tillgodo uppåt och 10mm ner mot bakaxeln när den är i sitt översta läge.
Ett enkelt slutrör får duga. Lagom diskret.
Så här blev den bakre delen
Sen var det dags att göra det sista på det främre röret
Och så dit med lambamutter och en mätnippel
Bakre delen helsvetsad och klar
Sen har jag börjat att plocka rent på framsidan av motorn för att kunna börja på insuget
Allt för denna gången. På återseende!
Re: Volvo 850 Turbo
Postat: tis okt 15, 2013 6:30 pm
av Robin Olivi
Pula med rör verkade du ha koll på, snyggt!

Re: Volvo 850 Turbo
Postat: sön jan 19, 2014 4:27 pm
av O Edlund
Det går alldeles för lång tid mellan uppdateringarna. Jag måste skärpa mig
Hursomhelst, avgassidan är i stort sett klar så de senaste två månaderna har jag haft fokus på insugssidan. Insug och tryckrör.
Grenrör och turbo dithängda efter att grenrörsflänsen varit på planslipning. Passade på att svetsa dit en v-bandsskarv på turbon för att gör det enklare att demontera turbon när den sitter monterad i bilen om det skulle bli aktuellt. På den förra turbon hade jag en rörböj svetsad direkt i kompressorkåpan och det var en mardröm att plocka loss den med motorn monterad i bilen.
Dit med första delen av det övre tryckröret
Svetsade även om sista biten på vattenröret för att få lite bättre utrymme för 4tums röret. Flyttade in det ca 20mm närmare blocket så frigången mot inloppsröret blev klart bättre
Sen var det dags för det roliga. Bygga insug!
Använder mig av insugsdelar från AMW.
Första biten klar med hål för fullradietrattarna
Första halvan färdigsvetsad med några anslutningar
Främre halvan klar för att punktas ihop med den bakre
Kapade fram två fästen för gasrullen. Använder mig av originalfästet som jag modifierat lite
Så här blev det monterat. Borrade ur kulleden på gasspjället och vände på den för att få en snällare rörelse på armen
Insuget i helhet. Det som återstår att göra är fästen för fuelrail och oljesticka. Sen funderar jag även på att göra något stag mellan block och insug för att avlasta lite.
Tryckröret på kalla sidan punktat
Övre röret provisoriskt ihoptejpat. Synd att det förstör den fina vyn över insuget
Det var allt för den här gången. Over and out!
Re: Volvo 850 Turbo -Update 19/1
Postat: sön jan 19, 2014 9:38 pm
av Modlendingen
Grymt!!!