Sida 1 av 1

Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: sön sep 08, 2013 7:36 pm
av Dennis Öhman
Är det bara att montera i slungdiff i 1031 axel?
Har fått för mig jag läst någon varit tvungen kapa nån drivaxel eller nå sånt?
Vilket moment ska överfallen dras sen?

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, vad tänka på?

Postat: sön sep 08, 2013 8:14 pm
av jonas landin
Jupp, höger drivaxel blir typ 5mm för lång, bara att kapa väck!
Momentet står säkert i nån handbok lr på nån hemsida(borde va runt 90-100nm), jag har dratt "lagom" å det har funkat fint i mina axlar!

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, vad tänka på?

Postat: mån sep 09, 2013 5:17 pm
av Dennis Öhman
Tack, hade för mig jag läst något sånt :)

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, vad tänka på?

Postat: ons sep 11, 2013 12:33 am
av Rasmus Annander
överfallen ska dras 50-70nm står de i volvohandboken

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, vad tänka på?

Postat: ons sep 11, 2013 10:03 am
av Dennis Öhman
Tack :)

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: lör sep 14, 2013 7:21 pm
av Dennis Öhman
Bytt diff, tog max 1,5timme..
Iaf, diffar som den ska verkar den göra på 1ans växel för att sen rita på 1hjul när man kastar i 2an typ.
Men jäveln har fått vin vid gaspådrag och vid jämngas, tyst vid motorbroms..
Difflagren??

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: lör sep 14, 2013 7:59 pm
av Nova Jörgen
Hej.
Kontrollerade du kuggflankspelet mellan kronhjul och pinjong innan du plockade ur den gamla diffen, och återmonterade kronhjulet och den nya diffen med samma spel som tidigare (givetvis ska spelet vara inom fabrikstoleransen ) Har du rätt förspänning på difflagrena. Återanvände du lager och lagerbana som satt tillsammans tidigare eller blandade du ihop dom?

Den här frågan ställer jag för säkerhets skull. Du monterade väl tillbaks det kronhjulet som satt i axeln från början? Varje drevsats (kronhjul och pinjong) är ett matchat set som är inslipade tillsammans, så man kan inte blanda drev från olika drevsatser även om det är samma utväxlingsförhållande.

Mvh.

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: lör sep 14, 2013 8:08 pm
av Dennis Öhman
Ja bytte kronhjulet då jag ville behålla min utväxling och inte ha 3:31 i kombin..
Då ska ju inte kuggflankspelet ändras?
Har inte kollat förspänning på lagrena. Men tror nu jag gått på en luring :(

När jag köpte diffen här på forumet ca 6månader sen så fick jag den, med lagrena lösa i kartongen. Dom ska ju vara pressade på plats..
Jag kontrolerade dom och såg inget konstigt, men tänker nu i efterhand om dom lät och ägaren lessnade och sålde diffen istället för byta lager..
Har en till slungdiff lös med hela lager jag kört med som jag ska testa bytas vid tillfälle..

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: lör sep 14, 2013 8:20 pm
av Nova Jörgen
Kuggflankspelet och lagerförspänningen ändrar du med shimsen som sitter innanför difflagrerna. Byter du differential så måste ALLTID kuggflankspelet kontrolleras. Detta eftersom toleranserna vid tillverkningen kan skilja sig mellan diffarna.

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: sön sep 15, 2013 4:14 am
av The
Är ju knappast säljarens fel om du väljer att köra med beg lager i okänt skick och monterar ihop utan att ha koll på spel...

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: sön sep 15, 2013 8:41 am
av Dennis Öhman
The, jag sa inte det var säljarens fel??? Bara att dom var lösa och att jag gått på en luring mot mej själv giochmed att jag monterade lösa lagren.. Spel är en annan sak..

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: ons sep 18, 2013 5:51 pm
av Dennis Öhman
bytte till andra slungdiffen jag hade liggandes, funka perfekt.. var difflagren som lät.. blir att byta på andra diffen så den finns i lager..

Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?

Postat: ons sep 18, 2013 8:58 pm
av Nova Jörgen
Fint att det löste sig!