Sida 1 av 1
Kamaxel, B230Fk
Postat: ons sep 11, 2013 5:54 am
av Skalman021
Söker hjälp av nån med erfarenhet av olika kammar...
Sitter idag med en FK-motor med 530, VX3 och 13c turbo. Vilket skall bytas till en lätt portad 531, samt T3/t4 turbo.
Problemet är bara att jag har svårt att välja vilken kam som skall i...
De jag känner är att jag vill ha en motor med bra botten, fast som inte dör som en gammal diesel vid 4000rpm...
Har funderat lite på KG2T, samt kollat på KL-racings kammar...
Någon som har någon erfarenhet av dessa?
tips på andra kammar osv?
Alla förslag är intressanta!
Re: Kamaxel, B230Fk
Postat: ons sep 11, 2013 7:35 am
av mattias
Till att börja med skulle jag behålla kamaxeln och byta topp till 531 tillsammans med nytt grenrör och turbo. Hoppas du hittar nån vettig turbo, hybriderna brukar vara sk*t. Får du en bra injustering på det där så kommer den gå fint.
Re: Kamaxel, B230Fk
Postat: ons sep 11, 2013 11:16 am
av Skalman021
Okey. För upplever att motorn kräver så mkt varv för att det ska hända något. Har hört nå om att VX3an inte är så optimal för turbo motorer pga utformningen på avgas sidan? visst, har ju ladd från tomgång, men når ju inte fullt förän över 4k om jag inte minns fel...
Tanken va väl att pröva med KL's turbo, då i kombo med original grenrör för att försöka hålla lite "original look"... Verkar ju dock vara delade meningar om den. Men borde hålla till original botten på motorn.
Re: Kamaxel, B230Fk
Postat: ons sep 11, 2013 12:24 pm
av mattias
Nu tror jag du tänker fel. Original grenrör och turbo är en katastrof för motorn oavsett vad du har för kamaxel och topp, det är inte kamaxelns fel att du har en propp i avgassystemet. Jag hade 3" avgassystem med helt original turbo, grenrör och intercooler - jag provade att utan andra förändringar byta till större intercooler och ett kort kompakt puls-split med en B&W S200. Motorn svarade med 20-30% större bränslebehov vid 2-3 tusen varv och sen fortsatte den dra till 6-7 tusen, starkare precis överallt. Som du märkt går original i väggen runt 4 tusen.
Re: Kamaxel, B230Fk
Postat: ons sep 11, 2013 12:55 pm
av Skalman021
Okej.
Med andra ord är det lika bra att byta grenrör när jag ändå kostar på allt andra?
Har du tips på nå grenrör? Vill ju som sagt att de ska efterlikna original så mkt som möjligt... Med andra ord är jag inte så sugen på nå stort ormbo med topp montering...
Re: Kamaxel, B230Fk
Postat: lör sep 14, 2013 11:15 am
av Xuri
Orginal grenröret lite lätt filat å med större turbo funkar kanon !

Jag föredrar lite orginal look å de är lättare å skruva med orginal än massa extraktor å skit som bränner sönder de mesta man har under huven.
Jag körde med portat 940 rör å t3/t4 hybrid å japp de är skit men bilen gick som ett skott å gjorde 0-150 på typ 10 sek... även att den bara hade ca 300 hästar...
filad 531 topp, V-kam. osv osv. gick över förväntan faktiskt.
Re: Kamaxel, B230Fk
Postat: mån sep 16, 2013 5:09 am
av Skalman021
Okey. Ja det låter ju bra mer diskret å tom besiktningsvänligt

Då vet jag ungefär vad det blir för recept, tack
