Sida 1 av 1

B230 weber 45

Postat: mån sep 16, 2013 12:29 am
av F-Jansson
Hej, har ett problem eller vad man ska säga? När man varvar utan växel eller kopplingen nedtryckt så svarar motorn fint men så fort den får belastning går den som en påse skit..

Spec på motorn är:

Nyrenoverad b230
portad 530 med 46/38 ventiler och planad 2mm
Folkraceshopens fs300 kam 300 duration och 13mm lyft. ställbart kamdrev oxå
lättat svänghjul och extraktor grenrör

Nån som har nå tips på eventuell bestyckning?

Mvh Fredrik Jansson

Re: B230 weber 45

Postat: mån sep 16, 2013 7:09 am
av The
Vad har den för bestyckning nu?

Re: B230 weber 45

Postat: mån sep 16, 2013 4:01 pm
av F-Jansson
Vet inte riktigt för munstyckena som sitter i är borrade..

men typ
Huvud: 170
luftmunstycke:180
emulsionsrör: f9
lågfartmun: 45-55 och stod nån 8 på de oxå..

Re: B230 weber 45

Postat: tis sep 17, 2013 6:28 am
av T Landholm
Låter inte helt åt skogen tycker jag.. Men ta reda på exakt vad det sitter så dem stora grabbarna som kan det här vet exakt vad du åker med!

Troligen så har du F8 på lågfart, och 45 lär vara snålt.. 55 kan vara i snålaste laget också..

55 elle ev. 60 F8 skulle jag prova :)

Re: B230 weber 45

Postat: tis sep 17, 2013 5:44 pm
av F-Jansson
f8 55 på lågfart äre och har nu borrat upp huvud till 240 och luft till 250 och de är lite bättre men inte helt 100 än så börjar tro att de är dags att ultraljuds tvätta allt i förgasarna och byta packningar och sånt :) ska även beställa större lågfart :)

Re: B230 weber 45

Postat: tis sep 17, 2013 6:58 pm
av Thunderbo1t
Fungerar accpumparna som dom ska?

Re: B230 weber 45

Postat: tis sep 17, 2013 8:36 pm
av F-Jansson
Hur kollar man upp dom då? :)

Re: B230 weber 45

Postat: tis sep 17, 2013 9:23 pm
av Thunderbo1t
Enkel koll är att det sprutar in en smal stråle bensin när man öppnar gasspjällen, sen går det att öka och minska mängden efter behov, men där måste någon weberkunnig hoppa in och fylla i hur man gör, det var över 20 år sedan jag åkte med 45:or, fast de ligger kvar på en hylla i förrådet, ifall behov uppstår ;-)

Re: B230 weber 45

Postat: tis sep 17, 2013 9:28 pm
av F-Jansson
då funkar dom för när jag hade av gasarna när jag gjorde i ordning en värre motor så råka jag gasa och då spruta de ur alla fyra :)

Re: B230 weber 45

Postat: ons sep 18, 2013 6:10 am
av mekomaskin
Du måste kolla vad du har för munstycken. Mät med borrar eller tolkar.
Kolla också vad du har för flottörnivå

Re: B230 weber 45

Postat: ons sep 18, 2013 10:36 am
av T Landholm
240 o 250 Låter åt skogen för stort på din motor, jag tror att det är något annat som gör att du måste åka med så stort för att få den att gå bättre..

Re: B230 weber 45

Postat: ons sep 18, 2013 12:57 pm
av F-Jansson
ska kika flotör nivån idag och kanske göra rent allt i förgasaren.. måste va skit nånstans för kollar man runt på olika motorer vad dom har för bestyckning så skulle man kunna tro att jag åker runt med en v12a eller nått...