Sida 1 av 3

MC enstånka med E85 och turbo

Postat: mån sep 16, 2013 9:01 am
av gegge
Funderar att turbokonvertera en Honda XR650L, grovt sett en XR med Dominatormotor.

Motorn har redan 670cc, smidd kolv, 10,5:1 steg ett kam, stor flatslide förgasare och trimkrök. Orginal snäll tändning. Oljekyl.

Fas ett blir att etanolkonvertera genom att byta munstycken som ger 30% och höja nålen. Ska inte vara något problem att få det att gå bra med vettigt lambda genom registret. Det ger lägre förbräningstemp och mindre risk för spik vilket är bra på en luftkyld stressad motor. Kallstart får lösas med startgas i värsta fall.

Fas två blir turbo. Har en liten Mitsu TD035HM-14T-4 liggandes från en Subaru Forester på 170hk. Relativt stor kompressor och liten turbin. Tanken här var lättryck och utan intercooler. Etanolen mår bara bra av lite varm luft. Turbon monteras bakom motorn på kröken. Så stort plenum som möjligt 2-3 liter. Pitotrör trycksätter förgasaren.

Något att tänka på?

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: mån sep 16, 2013 5:22 pm
av Dennis Öhman
Googla efter Boost3 eller boostIII . Han har byggt en xr650 med turbo.. Finns nån tråd nånstanns på soe eller nåt annat hoj forum har jag för mej..

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: mån sep 16, 2013 5:30 pm
av gegge
Har sett den och det är inte så stor skillnad förutom att den är vattenkyld och går på vanlig bensin. Tänkte på att måste finnas en del dragbikes som kör etanol och turbo utan intercooler.

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: mån sep 16, 2013 7:27 pm
av dundersmurfen
Intressant, hur ska du backa tändningen?

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: mån sep 16, 2013 8:48 pm
av Erland Cox
Hur fungerar turbon med bara en cylinder?

Erland

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: mån sep 16, 2013 9:16 pm
av gegge
Hoppades på att slippa backa tändningen. Dels lågkompad USA modell, dels E85, dels lågtrycksturbo. Luftkylda modeller borde ha snäll tändning? I värsta fall får jag flytta triggern på svänghjulet. Vet inte hur det ser ut ännu.

Pulsen blir väldigt kraftig till turbon och gissar att ladtrycket pulserar också. Det stämmer troligen inte med insugspulsen. Lösningen på XR650R är ett stort plenum på 3 liter. Det fungerar och jag vågar inte prova någon annan lösning.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: tis sep 17, 2013 1:11 am
av A.Jönsson
Ladda lagom om du har nållager i vevstakens storända, dom gillar inte att bli misshandlade.

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: tis sep 17, 2013 8:44 pm
av Dennis Öhman
finns ju offset tändkilar till snöskotrar, funkar det på samma sätt i en xr650???

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: ons sep 18, 2013 5:15 pm
av J.Lundin
Ibland är det faktiskt skönt att se att det straffar sig då man misshandlar bitarna...... :lol:

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: ons sep 18, 2013 5:32 pm
av Kadett4wd
samt jag har dåligt att se om det verkligen var nå fjong i maskin.
börnisar på våt asfalt kirrar väl en std?
åka på bakhjulet orkar väl även en std?

men givetvis tror jag att nån hästkraft upp har det gett, men just den videon var blaha *S*

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: ons sep 18, 2013 6:15 pm
av Johan Lindberg
Den är bromsad iaf minns inte hur mycket dock var en hel del till har jag för mig iaf

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: tor sep 19, 2013 8:15 am
av niclas_ab
120rwhp på 1 bar stod det i kommentarerna nånstans...

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: tor sep 19, 2013 6:01 pm
av nicke.t
såg väldigt tam ut om de är dom hästarna i.

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: tor sep 19, 2013 6:25 pm
av Steve

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Postat: sön sep 22, 2013 7:36 pm
av Ola_W
Friska tag, låter kul.
Jag skulle börja med rätt långa avgasrör, för att låta pulserna få lite tid att lämna cylindern innan de ska genom turbon.
För egen del fick jag byta ner mig flera gånger i turbostorlek eftersom jag länge överskattade effekt(flödes)potentialen i min lilla 710cc Triumph, nu åker jag Garrett GT15 vilket är helrätt för mig - jag har ut ca 75-80 bakhjulshästar i dynojetbänk på drygt 1 kg.
Varvar till drygt 7000rpm och kör idag på 1,3 Barö som mest.

Ett fenomen jag fått jobba runt är att min lilla twin "slår" upp turbon till att ladda innan den klarar flödet, så den börjar pulsa lite -det är ju skadligt och oeffektivt.
Jag har gått runt det med laddtrycksstyrning så att grundladd är ca 0,5 Barö och sedan har jag styrt laddtrycksökningen så nära pumpning som möjligt upp till ca 4000 då den tål att bygga tryck, jag får 0,5Bar runt 3000 och har fullt från 4500-5000.

AVA MC fick ju ur 120 hästar med ett GT12 så 150 med rätt motor ska väl ett GT15 klara.
GT15 finns ju på nätet för händiga pengar, min hitta jag på en passat Diesel från -99.

/Ola