Sida 1 av 2

4-länk. Snabb-guide

Postat: mån sep 16, 2013 7:08 pm
av Blom
Detta är en snabb-guide över grunderna för ett 4-länk som kommer ta upp det viktigaste för att få en bättre förståelse över vad olika ändringar gör på chassit.
För att kunna dra nytta av ett 4-länk (som bara är en del av chassit) så måste resten vara rätt också. Väldigt mycket spelar in så som, däckstorlek, stötdämpare fram och bak, utväxling, effekt, vikt, fjädrar, osv…

Vi börjar med att nämna vad squat och anti-squat är.
Squat är när bilen viktförskjuter och bilens bakdel sätter sig över bakhjulen så de försvinner upp i hjulhusen.
Anti-squat är motsatsen. När bakhjulen separerar mot karossen och trycker fast hjulen mot asfalten.
Anti-squat är den första rörelsen som sker i chassiet när man släpper upp kopplingen eller släpper transbrake knappen. Anti-squat är en väldigt snabb och kortvarig rörelse som kan vara svår att se med blotta ögat. Ibland vid väldigt lite anti-squat kan en höghastighetskamera eller stötdämpar sensorer krävas.
Squat är en långsammare rörelse (som kommer efter anti-squat) som man tydligt kan se.

Mängden squat eller anti-squat mäts i AS%
Där 100%AS är när bilen varken squatar eller anti-squatar. (kallas även ”neutrala linjen”)
Allt under 100%AS ger mer squat än anti-squat.
Allt över 100%AS ger mer anti-squat än squat.
Men även om man ligger under 100%AS så finns där alltid en liten separation (anti-squat)
För att kunna mäta sig fram till vart 100%As (neutrala linjen) ligger så måste man räkna ut och väga fram var CG (center of gravity) ligger. Detta kommer jag INTE ta upp i denna ”snabb-guide” då det skulle bli alldeles för mycket att skriva. (kräver en egen tråd.)

Vi ska även nämna vad IC är.
IC är en förkortning av Instant center och är den ”punkt” som bildas där övre och undre stagen möts om de skulle vara tillräckligt långa.
På en bil med stegar (ladder bars) är IC punkten samma som infästningen i chassit.

Vi är alla överens om att kraften från motorn till bakaxeln kommer in via pinjongen. Där försöker den vrida kronhjulet och drivaxlarna framåt. Men samtidigt som hjulen vill framåt så vill bakaxeln med lika stor kraft vridas bakåt. Där kan vi med olika placeringar och vinklar utnyttja kraften till att förflytta chassiet och få den mängd fäste vi vill ha.
Då det finns 4st infästningar i ett 4-länk (2st i chassit och 2st i axeln) så delar vi upp det i 4 delar.


1. Det övre staget (på axeln).
Ju längre ifrån axelcentrum du placerar det övre staget ju mindre momentöverföring och ju mer "anti-squat". Men mindre fäste längre ut i banan.
En bil med lite effekt /små däck behöver mer "anti-squat" för att få fast däcken, men har inte tillräckligt med vrid för att sedan slå loss hjulen. Därför kan en bil med lite effekt ha det övre staget längre ifrån axelcentrum än en bil med mycket effekt.
En bil med mycket effekt / stora däck kan ha staget närmare axelcentrum då den generellt sett behöver wheelspeed (slir). En lägre position av det övre staget ger mer momentöverföring men en mindre separation som tillåter däcket att spinna. Men då motorn har tillräckligt med effekt orkar den att behålla wheelspeed även längre ut i banan.
Många upplever även att bilen känns stadigare i högre hastigheter med ett övre stag närmare axelcentrum.


2. Spridningen av stagen (på axeln).
Bred spridning ger snabb chassi reaktion och mer "anti squat", men mindre momentöverföring. (orkar inte hålla moment på däcken)
Spridningen bör ligga mellan 10" och 13" med det övre staget max 1/3 ovanför axelcentrum.
Lite effekt = mer spridning.
Mycket effekt = mindre spridning.


3. Vinkeln på undre staget.
Ju mer vinkel på det undre staget ju mer squat.
Ju mindre vinkel ju mer anti-squat.
Ha aldrig det undre staget så pass rakt att det pekar uppåt vid separation.
Bilar med lite effekt / små däck behöver mycket anti-squat inställt av det ÖVRE staget men ett undre stag som lutar mer.
Mycket vinkel ger mer "fäste"


4. Det övre staget.
Det övre staget bestämmer längden på IC.
Ju brantare lutning, desto snabbare reaktion (kort IC)
En kort IC ger en snabb reaktion men fästet bevaras inte under så lång tid.
En lång IC ger en långsammare reaktion men bevarar fästet under längst tid.
Dock ställer en lång IC högre krav på en styvare krängningshämmare.

En hög IC ger mycket anti-squat och mindre viktförskjutning .
Medans en låg IC ger mindre anti-squat och mer viktförskjutning.
En kort IC ger även mer anti-squat än en lång om de befinner sig på samma höjd.
För att behålla samma AS% när man flyttar längden på IC så måste den även höjas eller sänkas.
En kort IC måste vara låg för att ha samma AS% som en IC som är lång och hög.


Om du är nöjd med längden på IC men vill öka AS% så höjer du bara IC.
Vill du ha mindre AS% så sänker du IC.

Om du är nöjd med din AS% men vill korta IC så måste den även sänkas.
Vill du ha en längre IC så måste den även höjas.

Jag kan fortsätta länge men nu tror jag att jag fått med det ”viktigaste” i ett 4-länk.

//Blom

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tis sep 17, 2013 9:42 pm
av Nova Jörgen
Blom skrev:

3. Vinkeln på undre staget.
Ha aldrig det undre staget så pass rakt att det pekar uppåt vid separation.
Varför?
Blom skrev:Bilar med lite effekt / små däck behöver mycket anti-squat inställt av det ÖVRE staget men ett undre stag som lutar mer.
Lutar det undre staget ner mer i framkant så hamnar väl IC under neutrallinjen i dom flesta fall?
Annars måste du ha extremt mycket vinkel på det övre staget för att få mer än 100% AS. Detta skapar ett väldigt kort IC vilket antagligen skapar en mycket hastig och kortvarig chassireaktion som attackerar bakdäcken onödigt hårt. Även med en effektsvag bil.
Blom skrev: Mycket vinkel ger mer "fäste"
Varför?


Dessa frågor ska INTE tolkas som kritik mot ditt välskrivna inlägg (du vet hur det kan bli på internet)
Dom är ställda för att skapa lite diskussion i ämnet och för att jag alltid vill lära mig ännu mera.

Ha de'

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: ons sep 18, 2013 11:20 am
av Blom
Först och främst vill jag säga att detta bara är rekomendationer och att det säkerligen kommer funka på andra sätt också.

Det undre staget strävar efter att putta bilen framåt och har man ett undre stag som lutar lite neråt så kommer det att vilja tycka ner chassit pga vinkeln och ge mer fäste.
Ett undre stag som lutar uppåt kommer att försöka lyfta chassit precis som det övre staget, vilket gör att man får en (enligt mig) för kraftig separation.

Om man istället försöker att ställa in anti-squat med det övre staget så kan ett undre stag som lutar lite "kompensera" detta och göra att man får en separation pga det övre stagets vinkel men det undre staget kommer sen att hjälpa till att viktsörskjuta lättare.
Självklart måste man ge chassit vad det vill ha och kan man inte nå 100%AS utan att ha ett undre stag som lutar uppåt så får man helt enkelt bortse från vinkeln.
Detta är också väldigt beroende på hur 4-link infästningarna ser ut i chassit och axeln.
Vi har t.ex inga problem att nå 100%AS med lite vinkel på det undre staget utan att få en för kort IC. tror den skulle bli 52" om jag minns rätt.
Att justera fästet med vinkeln på det undre staget är nått som många i dom snabbare klasserna gör med gott resultat.

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: ons sep 18, 2013 11:26 am
av Blom
Att vinkeln inte får gå uppåt under separation gäller mer för de som har mycket effekt och stora hjul. De separerar inte så mycket.
Hade nog blivit omöjligt på en bil som separerar över en tum.
Man jag har inte så stor koll på dom sorters bilarna.

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: fre sep 27, 2013 7:39 pm
av dhedlund
Tusen tack! Är själv en amatör på upphängning så detta reder ut en hel del frågetecken!

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: ons okt 02, 2013 9:04 pm
av nicke b
jag har en liten bil med medelhög effekt ( opel kadett 700whp peak effekt... manuell låda och gm 8,5"s axel )

bilen väger 1100kg på linjen

däcken är 26" 10,5-15 startar med hjulspinn hela ettan tyvär vilket resulterat i en usel 60 fots tid 1,6-1,8 i snitt

övre staget är nedvinklat ca 6cm i framkant
nedre staget är i linje med bilens kaross
pinjongvinkel 2grader nedåt

tips för att få fast bilen i starten?

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 4:25 pm
av Blom
Det är jätte svårt att svara på utan att ha sett bilen. Det behöver inte vara 4-länket det är fel på. Kan vara nått annat också. Du råkar inte ha en film?

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 6:46 pm
av nicke b
kollar om ja hittar någon

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 6:54 pm
av nicke b
3,58 in i filmen gör jag en start http://www.youtube.com/watch?v=YmBVzfDK2hE

i filmen står stagen neutralt (ganska rakt ) och däcken är begagnade

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 7:26 pm
av Blom
Hur långt har du mellan övre och undre stagen i bakkant och i framkant?? Du behöver mer anti-squat. Prova att korta IC. Den verkar rätt lång nu, vilket ger lite anti-squat.
Jag skulle flytta ner det övre staget i framkant.

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 7:40 pm
av nicke b
Lite info

hjulbas 2360mm

4link stagens längd 580mm cc

250mm cc i mellan stagen i bak
170mm cc

nedre staget går paralellt med karossen ( dock lutar bilen framåt )

gasdämpare ifram...inte så bra kanske men löst ställda

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 7:54 pm
av Blom
Du behöver mer vinkel på det övre staget. Flytta ner det ett hål till att börja med.
Hur mycket lutar det undre staget jämfört med marken??

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 7:58 pm
av Blom
Hur långt är det från cc på axeln till det övre staget i bakkant.

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 8:05 pm
av nicke b
130mm övre staget till cc axel

undre staget lutar en cm på 600mm

Re: 4-länk. Snabb-guide

Postat: tor okt 03, 2013 9:34 pm
av Blom
Avståndet fram är ganska bra egentligen men du skulle behöva mer avstånd bak mellan övre och undre stagen. Dock ej mer än 1/3 ovanför axel cc. Du skulle behöva komma upp till 30cm ungefär. Och det övre staget 10 cm ovanför axel cc. Går det att få till det så??? Om du sätter det undre staget längst ner och det övre staget längst ner. (på axeln) Vad får du för mått då??