4-länk. Snabb-guide
Postat: mån sep 16, 2013 7:08 pm
Detta är en snabb-guide över grunderna för ett 4-länk som kommer ta upp det viktigaste för att få en bättre förståelse över vad olika ändringar gör på chassit.
För att kunna dra nytta av ett 4-länk (som bara är en del av chassit) så måste resten vara rätt också. Väldigt mycket spelar in så som, däckstorlek, stötdämpare fram och bak, utväxling, effekt, vikt, fjädrar, osv…
Vi börjar med att nämna vad squat och anti-squat är.
Squat är när bilen viktförskjuter och bilens bakdel sätter sig över bakhjulen så de försvinner upp i hjulhusen.
Anti-squat är motsatsen. När bakhjulen separerar mot karossen och trycker fast hjulen mot asfalten.
Anti-squat är den första rörelsen som sker i chassiet när man släpper upp kopplingen eller släpper transbrake knappen. Anti-squat är en väldigt snabb och kortvarig rörelse som kan vara svår att se med blotta ögat. Ibland vid väldigt lite anti-squat kan en höghastighetskamera eller stötdämpar sensorer krävas.
Squat är en långsammare rörelse (som kommer efter anti-squat) som man tydligt kan se.
Mängden squat eller anti-squat mäts i AS%
Där 100%AS är när bilen varken squatar eller anti-squatar. (kallas även ”neutrala linjen”)
Allt under 100%AS ger mer squat än anti-squat.
Allt över 100%AS ger mer anti-squat än squat.
Men även om man ligger under 100%AS så finns där alltid en liten separation (anti-squat)
För att kunna mäta sig fram till vart 100%As (neutrala linjen) ligger så måste man räkna ut och väga fram var CG (center of gravity) ligger. Detta kommer jag INTE ta upp i denna ”snabb-guide” då det skulle bli alldeles för mycket att skriva. (kräver en egen tråd.)
Vi ska även nämna vad IC är.
IC är en förkortning av Instant center och är den ”punkt” som bildas där övre och undre stagen möts om de skulle vara tillräckligt långa.
På en bil med stegar (ladder bars) är IC punkten samma som infästningen i chassit.
Vi är alla överens om att kraften från motorn till bakaxeln kommer in via pinjongen. Där försöker den vrida kronhjulet och drivaxlarna framåt. Men samtidigt som hjulen vill framåt så vill bakaxeln med lika stor kraft vridas bakåt. Där kan vi med olika placeringar och vinklar utnyttja kraften till att förflytta chassiet och få den mängd fäste vi vill ha.
Då det finns 4st infästningar i ett 4-länk (2st i chassit och 2st i axeln) så delar vi upp det i 4 delar.
1. Det övre staget (på axeln).
Ju längre ifrån axelcentrum du placerar det övre staget ju mindre momentöverföring och ju mer "anti-squat". Men mindre fäste längre ut i banan.
En bil med lite effekt /små däck behöver mer "anti-squat" för att få fast däcken, men har inte tillräckligt med vrid för att sedan slå loss hjulen. Därför kan en bil med lite effekt ha det övre staget längre ifrån axelcentrum än en bil med mycket effekt.
En bil med mycket effekt / stora däck kan ha staget närmare axelcentrum då den generellt sett behöver wheelspeed (slir). En lägre position av det övre staget ger mer momentöverföring men en mindre separation som tillåter däcket att spinna. Men då motorn har tillräckligt med effekt orkar den att behålla wheelspeed även längre ut i banan.
Många upplever även att bilen känns stadigare i högre hastigheter med ett övre stag närmare axelcentrum.
2. Spridningen av stagen (på axeln).
Bred spridning ger snabb chassi reaktion och mer "anti squat", men mindre momentöverföring. (orkar inte hålla moment på däcken)
Spridningen bör ligga mellan 10" och 13" med det övre staget max 1/3 ovanför axelcentrum.
Lite effekt = mer spridning.
Mycket effekt = mindre spridning.
3. Vinkeln på undre staget.
Ju mer vinkel på det undre staget ju mer squat.
Ju mindre vinkel ju mer anti-squat.
Ha aldrig det undre staget så pass rakt att det pekar uppåt vid separation.
Bilar med lite effekt / små däck behöver mycket anti-squat inställt av det ÖVRE staget men ett undre stag som lutar mer.
Mycket vinkel ger mer "fäste"
4. Det övre staget.
Det övre staget bestämmer längden på IC.
Ju brantare lutning, desto snabbare reaktion (kort IC)
En kort IC ger en snabb reaktion men fästet bevaras inte under så lång tid.
En lång IC ger en långsammare reaktion men bevarar fästet under längst tid.
Dock ställer en lång IC högre krav på en styvare krängningshämmare.
En hög IC ger mycket anti-squat och mindre viktförskjutning .
Medans en låg IC ger mindre anti-squat och mer viktförskjutning.
En kort IC ger även mer anti-squat än en lång om de befinner sig på samma höjd.
För att behålla samma AS% när man flyttar längden på IC så måste den även höjas eller sänkas.
En kort IC måste vara låg för att ha samma AS% som en IC som är lång och hög.
Om du är nöjd med längden på IC men vill öka AS% så höjer du bara IC.
Vill du ha mindre AS% så sänker du IC.
Om du är nöjd med din AS% men vill korta IC så måste den även sänkas.
Vill du ha en längre IC så måste den även höjas.
Jag kan fortsätta länge men nu tror jag att jag fått med det ”viktigaste” i ett 4-länk.
//Blom
För att kunna dra nytta av ett 4-länk (som bara är en del av chassit) så måste resten vara rätt också. Väldigt mycket spelar in så som, däckstorlek, stötdämpare fram och bak, utväxling, effekt, vikt, fjädrar, osv…
Vi börjar med att nämna vad squat och anti-squat är.
Squat är när bilen viktförskjuter och bilens bakdel sätter sig över bakhjulen så de försvinner upp i hjulhusen.
Anti-squat är motsatsen. När bakhjulen separerar mot karossen och trycker fast hjulen mot asfalten.
Anti-squat är den första rörelsen som sker i chassiet när man släpper upp kopplingen eller släpper transbrake knappen. Anti-squat är en väldigt snabb och kortvarig rörelse som kan vara svår att se med blotta ögat. Ibland vid väldigt lite anti-squat kan en höghastighetskamera eller stötdämpar sensorer krävas.
Squat är en långsammare rörelse (som kommer efter anti-squat) som man tydligt kan se.
Mängden squat eller anti-squat mäts i AS%
Där 100%AS är när bilen varken squatar eller anti-squatar. (kallas även ”neutrala linjen”)
Allt under 100%AS ger mer squat än anti-squat.
Allt över 100%AS ger mer anti-squat än squat.
Men även om man ligger under 100%AS så finns där alltid en liten separation (anti-squat)
För att kunna mäta sig fram till vart 100%As (neutrala linjen) ligger så måste man räkna ut och väga fram var CG (center of gravity) ligger. Detta kommer jag INTE ta upp i denna ”snabb-guide” då det skulle bli alldeles för mycket att skriva. (kräver en egen tråd.)
Vi ska även nämna vad IC är.
IC är en förkortning av Instant center och är den ”punkt” som bildas där övre och undre stagen möts om de skulle vara tillräckligt långa.
På en bil med stegar (ladder bars) är IC punkten samma som infästningen i chassit.
Vi är alla överens om att kraften från motorn till bakaxeln kommer in via pinjongen. Där försöker den vrida kronhjulet och drivaxlarna framåt. Men samtidigt som hjulen vill framåt så vill bakaxeln med lika stor kraft vridas bakåt. Där kan vi med olika placeringar och vinklar utnyttja kraften till att förflytta chassiet och få den mängd fäste vi vill ha.
Då det finns 4st infästningar i ett 4-länk (2st i chassit och 2st i axeln) så delar vi upp det i 4 delar.
1. Det övre staget (på axeln).
Ju längre ifrån axelcentrum du placerar det övre staget ju mindre momentöverföring och ju mer "anti-squat". Men mindre fäste längre ut i banan.
En bil med lite effekt /små däck behöver mer "anti-squat" för att få fast däcken, men har inte tillräckligt med vrid för att sedan slå loss hjulen. Därför kan en bil med lite effekt ha det övre staget längre ifrån axelcentrum än en bil med mycket effekt.
En bil med mycket effekt / stora däck kan ha staget närmare axelcentrum då den generellt sett behöver wheelspeed (slir). En lägre position av det övre staget ger mer momentöverföring men en mindre separation som tillåter däcket att spinna. Men då motorn har tillräckligt med effekt orkar den att behålla wheelspeed även längre ut i banan.
Många upplever även att bilen känns stadigare i högre hastigheter med ett övre stag närmare axelcentrum.
2. Spridningen av stagen (på axeln).
Bred spridning ger snabb chassi reaktion och mer "anti squat", men mindre momentöverföring. (orkar inte hålla moment på däcken)
Spridningen bör ligga mellan 10" och 13" med det övre staget max 1/3 ovanför axelcentrum.
Lite effekt = mer spridning.
Mycket effekt = mindre spridning.
3. Vinkeln på undre staget.
Ju mer vinkel på det undre staget ju mer squat.
Ju mindre vinkel ju mer anti-squat.
Ha aldrig det undre staget så pass rakt att det pekar uppåt vid separation.
Bilar med lite effekt / små däck behöver mycket anti-squat inställt av det ÖVRE staget men ett undre stag som lutar mer.
Mycket vinkel ger mer "fäste"
4. Det övre staget.
Det övre staget bestämmer längden på IC.
Ju brantare lutning, desto snabbare reaktion (kort IC)
En kort IC ger en snabb reaktion men fästet bevaras inte under så lång tid.
En lång IC ger en långsammare reaktion men bevarar fästet under längst tid.
Dock ställer en lång IC högre krav på en styvare krängningshämmare.
En hög IC ger mycket anti-squat och mindre viktförskjutning .
Medans en låg IC ger mindre anti-squat och mer viktförskjutning.
En kort IC ger även mer anti-squat än en lång om de befinner sig på samma höjd.
För att behålla samma AS% när man flyttar längden på IC så måste den även höjas eller sänkas.
En kort IC måste vara låg för att ha samma AS% som en IC som är lång och hög.
Om du är nöjd med längden på IC men vill öka AS% så höjer du bara IC.
Vill du ha mindre AS% så sänker du IC.
Om du är nöjd med din AS% men vill korta IC så måste den även sänkas.
Vill du ha en längre IC så måste den även höjas.
Jag kan fortsätta länge men nu tror jag att jag fått med det ”viktigaste” i ett 4-länk.
//Blom