Sida 1 av 2

Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: tor sep 26, 2013 8:48 pm
av Kim Norgren
Hej!

Har problem med min motor... Tänkte om någon här kan vara schysst och lyssna på klippen och tipsa om vad det kan vara som knackar/låter illa?

http://www.youtube.com/watch?v=LahFK0QzQ6g
http://www.youtube.com/watch?v=jPyt994-F7w

Motorn är en Volvo B230FT med oljekylda kolvar som är nyrenoverad med nya vev/ramlager,
nyrenoverade H-profil stakar, allt viktat och balanserat, honat block, nya kolvringar och ny oljepump.

Den är mest lite testkörd på gatan och sedan grovmappad till nästan 400hk, sen ville inte bränslesystemet längre. Monterade nya pumpar och nytt filter och startade bilen några dagar efter mappningen och då lät det så här... Hördes inget när vi körde den på rullarna!

Har oljetryck och ljudet minskar/försvinner när motorn blir varm. (Antagligen därför inget hördes vid mappningen). Självklart inga missljud innan mappningen!

Har nu lyft ur motorn och plockat ur vev/ramlager och kikat men inget är speciellt slitet.
Inget som bör framkalla detta ljud i varje fall...

Någon som har några tips på vad det kan vara? Tack på förhand!

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: lör sep 28, 2013 9:43 am
av j björk
Inte så lätt att säga på ett filmklipp..
Vart på motorn låter det?

Det tycker det låter lite som det skulle vara kolvrelaterat.
Hur ser kolvbultar ut, vad är det för spel?

Kolvar och cyl. ser bra ut?
Vad har du för kolvspel?

Vad har du för olja, oljetryck och lagerspel?

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: lör sep 28, 2013 7:57 pm
av Kim Norgren
Tack för ditt svar!

Nej det är ju alltid svårt att höra sånt här på ett filmklipp.. Men det hörs nästan tydligare på klippet än vad man gör i verkligheten.
Hörs bäst på insugs sidan då jag har avgas ut genom framskärmen på andra sidan 8)
Försökte ligga under och lyssna vid tråget men det hördes bättre från ovansidan faktiskt. Väldigt svårt att lokalisera vart på motorn ljudet kommer ifrån.

Har faktiskt bara kollat lagren ännu så inget annat har varit isär. Får väl riva hela motorn och kontrollera/mäta upp allt.

Har kört med Q8 Formula Excel 5W-40 och har 2,5-2,8bars oljetryck på tomgång.
Mätte upp vevaxeln och det var std mått så monterade då std lager.

Hoppas verkligen att man ser nåt solklart fel när man river ner motorn. Det har varit ett riktigt tungt år med mycket strul så vill gärna att det fungerar bättre nästa år...

Ingen annan som haft liknande ljud?

//Kim

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: lör sep 28, 2013 9:14 pm
av therobban
Ställde du ventilspelet med gummiringarna på? Då är det svårt att få rätt spel. Skavde du bort vändkanten om det var någon med nya ringar?

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: mån sep 30, 2013 7:34 am
av Kim Norgren
Ja, jag hade gummiringarna på! Kan ju testa ta bort dessa och ställa om ventilspelet då?
Angående vändkanter osv så lämnade jag blocket till en motorfirma som honade och gjorde klart blocket.

//Kim

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: tis okt 01, 2013 7:59 pm
av therobban
Ja, plocka bort dem, ställ spelet, sätt tillbaka dem. Tråkigt att plocka av o på kammen men så är det ju.

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: ons okt 02, 2013 5:54 pm
av dsimila
Så där låter min 242 nu igen för tredje gången på 2 år. Suck. Nåja finns några begagna vevlager kvar :)

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: tor okt 03, 2013 6:11 am
av Kim Norgren
therobban skrev:Ja, plocka bort dem, ställ spelet, sätt tillbaka dem. Tråkigt att plocka av o på kammen men så är det ju.

Tack för tipset! Då ska jag testa detta!

//Kim

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: tor okt 03, 2013 6:16 am
av Kim Norgren
dsimila skrev:Så där låter min 242 nu igen för tredje gången på 2 år. Suck. Nåja finns några begagna vevlager kvar :)

Ok tråkigt! Har du då bara bytt vevlager och så har det blivit tyst?
Tycker inte mina ser så slitna ut men det kanske inte behövs så mycket iofs.

//Kim

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: tor okt 03, 2013 6:14 pm
av dsimila
Jasså, missade att du öppnat motorn. Min vev var skuren så jag bytte den också. Men det lät likadant.

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: mån okt 07, 2013 7:14 pm
av Kim Norgren
dsimila skrev:Jasså, missade att du öppnat motorn. Min vev var skuren så jag bytte den också. Men det lät likadant.
Ja den är tyvärr öppnad nu... Man ser ju inga skador direkt på veven! Kanske lika bra att lämna in den på mätning eller vad tror ni?

//Kim

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: tis okt 08, 2013 8:08 am
av therobban
Eller köp en mikrometer och mät själv, mät tre gånger på mitten och sen tre gånger på varje sida. Skriv upp värdena i ett protokoll och så ser du om lagerlägena är ovala eller slitna. Upprepa för alla lagerlägen.

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: ons okt 09, 2013 2:52 pm
av Kim Norgren
Tack för tipset! Kan nog låna en mikrometer på jobbet tror jag... Så det räcker att mäta så alltså!
Har du eller någon annan lite mått med toleranser? Eller om någon vet vart man hittar det. Har en Haynes bok till gamla 240in men det gäller väl mest B21 i den tror jag.

//Kim

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: ons okt 09, 2013 10:27 pm
av therobban
Enda jag kan komma på att jämföra med är de olika lagerstorlekarna man kan köpa. Kanske inte helt vetenskapligt men veven borde slitas oval om den är riktigt sliten och då borde det största måttet du kan mäta fram på diametern vara motsvarande osliten vev och det minsta hur mycket den är sliten. Subtrahera det största värdet med det minsta och se hur mycket den är sliten. Då borde man se hur mycket mindre lagren borde vara. Om det är långt till nästa lager borde det inte vara någon fara att köra standarddimensionslager.

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Postat: tor okt 10, 2013 8:15 am
av Kim Norgren
therobban skrev:Enda jag kan komma på att jämföra med är de olika lagerstorlekarna man kan köpa. Kanske inte helt vetenskapligt men veven borde slitas oval om den är riktigt sliten och då borde det största måttet du kan mäta fram på diametern vara motsvarande osliten vev och det minsta hur mycket den är sliten. Subtrahera det största värdet med det minsta och se hur mycket den är sliten. Då borde man se hur mycket mindre lagren borde vara. Om det är långt till nästa lager borde det inte vara någon fara att köra standarddimensionslager.
Ok! Får mäta och se vad jag kan tänkas få för mått. Tack för hjälpen!

//Kim