Håller alltså på med en Volvo S70 dragrace bil som skall vara klar till nästa år. Redan nu så tänker väl många av Er att vilken tomte som skall åka dragrace med framhjulsdrift

Men jag har kört i så många år med drivning på framhjulen att jag tycker det ligger en betydligt större utmaning i detta än att köpa mig en BMW och skicka i en massa mos i den.
För tillfället står bilen uppe på Speeding i Borås där Tobias som en en vass fena med svetsen monterar en godkänd bur, bygger fallskärm + en massa annat tråkigt som måste svetsas som jag varken har tid, ork eller lust med. Motorer är min passion så där lägger jag min tid för tillfället och just idag så är det tidig julafton för mig då min turbo anländer vilken minut som helst.
Just turbons placering i bilen blir väl något speciell då motorn är tvärställd och plats finns inte mellan motor och torped för denna lilla snigel. Så det blir till att konstruera ett grenrör som letar sig fram
en bit så att turbon hamnar bakom där orginal framlampa skulle suttit. Kommer att köra en flippfront från Snowball som får sågas ur så turbon får bra med luft.

Fyller på med lite mer info och bilder under veckan här då jag skall tömma kameran på dessa. Och en liten motorspec kan ses nedan
JE Kolvar
Aluminium stakar från GRP
Darton Cylinderfoder
Borg Warner SX400 75mm turbo
Kammaxlar med argt lyft & duration
Portad topp med större ventiler
special grenrör
Stort insug
MoTec Sprut
2400cc spridare
60mm Tial Wastgate
+en massa annat jag säkert glömt