dubbeltkolv motor

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

dubbeltkolv motor

Inlägg av DreRacing@ »

vad fan skulle man kunne tjäna på detta? annat än problem

Bild
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: dubbeltkolv motor

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Var vel Honda sin NSR750 motorsykkel som forsøkte seg på det konseptet der.
Ikke noe videre vellykket så vidt jeg husker.... :roll:

mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: dubbeltkolv motor

Inlägg av Tore Bjerke »

Denne konstruksjonen var Hondas forsøk på å klare like høg effekt på en firetakter som totakterne hadde. Ble utviklet på slutten av 70 tallet i en 500 kalt NR500 ( NR var iflg onde tunger forkortelse for " never ready") Ble bla. kjørt av Freddie Spencer på begynnelsen av 80 talle. Pga pålitelighet og manglende effekt mot totakterne ble prosjektet lagt til siden og Honda kom med sin første totakstracer. Først en 3 cyl i 1983/84 deretter en V4 totakter, kjørt av Freddie Spencer. Resten er historie. Det var mye diskusjoner på denne tiden om denne motoren egentlig var en V8 der cylindervegger var tatt bort. I så fall var den ulovelig ettersom reglementet tillot max 4 cyl. Det ble også laget en 750 versjon for endurance samt en 750 gateversjon laget i noen hundre eksemplar. Jeg tro FIM til slutt la ned forbud med henvisning til at denne motoren egentlig var en V8
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: dubbeltkolv motor

Inlägg av Erland Cox »

Dom ändrade reglerna så att bara runda kolvar var tillåtna.

Erland
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: dubbeltkolv motor

Inlägg av Perra.S »

Den lämnade ju dock rätt sanslöst med effekt, 250 versionen med dubbelturbo hade 150hk (600 literhäst) vid 20.000 rpm

Bild
Skriv svar