
dubbeltkolv motor
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: dubbeltkolv motor
Hei
Var vel Honda sin NSR750 motorsykkel som forsøkte seg på det konseptet der.
Ikke noe videre vellykket så vidt jeg husker....
mvh
Jens B
Var vel Honda sin NSR750 motorsykkel som forsøkte seg på det konseptet der.
Ikke noe videre vellykket så vidt jeg husker....

mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: dubbeltkolv motor
Denne konstruksjonen var Hondas forsøk på å klare like høg effekt på en firetakter som totakterne hadde. Ble utviklet på slutten av 70 tallet i en 500 kalt NR500 ( NR var iflg onde tunger forkortelse for " never ready") Ble bla. kjørt av Freddie Spencer på begynnelsen av 80 talle. Pga pålitelighet og manglende effekt mot totakterne ble prosjektet lagt til siden og Honda kom med sin første totakstracer. Først en 3 cyl i 1983/84 deretter en V4 totakter, kjørt av Freddie Spencer. Resten er historie. Det var mye diskusjoner på denne tiden om denne motoren egentlig var en V8 der cylindervegger var tatt bort. I så fall var den ulovelig ettersom reglementet tillot max 4 cyl. Det ble også laget en 750 versjon for endurance samt en 750 gateversjon laget i noen hundre eksemplar. Jeg tro FIM til slutt la ned forbud med henvisning til at denne motoren egentlig var en V8
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: dubbeltkolv motor
Dom ändrade reglerna så att bara runda kolvar var tillåtna.
Erland
Erland
Re: dubbeltkolv motor
Den lämnade ju dock rätt sanslöst med effekt, 250 versionen med dubbelturbo hade 150hk (600 literhäst) vid 20.000 rpm

