Jens Gustavsson skrev:Hej du måste först fundera på borr och slag och vad du tycker är viktigare i körbarhet och max varv du tänkt ha som har med potenciell toppeffekt mycket att göra.
ska man varva mycket så är 96-97mm borr att föredra för då rymmer man större ventiler. jag mins inte exakt vad reglementet säger i dag om större sätesrings dim?
annars kan man gå mitt i mellan och köra 94mm borr så är många framgångs rika motorer byggda med 46x38mm ventiler.
har hört ryckten att en del motorer har vunnit i senare tid med 92mm eller mindre borr också
inte mycket klokare av detta kanske
sen är kamaxel viktig. du kan titta på min hemsida där har jag en STS kam som passar väldigt bra i 2150cc RC men jag tar fram rena custom också.
http://savarjens.weebly.com/sts-racing-cams.html
jag har bromsat en del såna motorer så jag hjälper gärna mina kunder med allt runt omkring också som vi lärt oss men jag kommer inte att avslöja allt på ett öppet forum
mvh jens
Tjena Jens!
Ja det är ju just det, jag ser hellre att motorn är körbar än har hög toppeffekt, utväxling på bakaxeln lär bli i krokarna runt 5:0 samt så är det det m45 som gäller. Så med tanke på stegningen som lär bli imellan växlarna så skulle man inte behöva allt för lågt register, men det får ju inte bli för mkt på varvet, inte helt lätt att åka då.
Material får inte tillföras i toppen, som jag tolkar det så sätter det stopp för större sätesringar..?
Kamaxel och topp tänkte jag vänta en aning med men självklart är det kanonviktigt!
Pacman skrev:Blir ju väldigt omständigt med omslipade vevaxlar eller nya med olika slaglängd osv om man börjar labba med större borr.
Klassen kom ju till för att köra B21 borrade till överdimension.
Jag hade nog byggt på en B200 och borrat den till 92,3-92,5 vad man nu hittar för bra kolvar.
Enems C2 sägs vara framtagen till just 2150-klassen för att ta ut maximalt ur original 33mm tryckare. Det gäller dock att ha bra kvalitet på ventilfjädrarna och ha koll på fjädertrycket vid max lyft då man ligger nära gränsen för vad grejorna klarar med den kamaxeln.
Jag har portat en 531 46/35 till en sådan motor som påstås lämna 225hk vid 6500rpm. Erland tror inte på siffrorna, och när man nämner att det var med Weber 45 (40-halsringar) så kan jag med tycka det låter lite för bra....men med 50or och lite mer varv så går det nog bra att få effekt ur dem.
Ja det blir ju betydligt knöligare än att skicka iväg en 21/200a på borrning och köra originalslag, det jag är ute efter är litegranna, skillnad på flöde runt ventiler med 92 gentemot 96 borr samt hur skillnaden blir körbarhetsmässigt?
Det låter ju som väldigt fina siffror, på den ventilstorleken och med 45:or, men som sagt, sålänge den går bra på banan och är körbar så får den bromsa vad som för min del
Tack för bra svar, kul att kunna få igång lite tankar!
MVH Tommy