Sida 1 av 1

VEMS Trigger errors..

Postat: fre okt 18, 2013 4:54 pm
av Narux
Har en Opel Ascona med 60-2 triggerhjul där jag nyligt installerat VEMS. Har följt installationsguiden och alla VEMS tutorials för kalibrering av sensorer. Känner att jag börjar närma mig första uppstarten efter två år i garaget.

Har hittills alltid kört utan tändstift För att påfresta batteriet så lite som möjligt. Men när jag stoppade i tändstiften och drog på starten blinkade stroboskoplampan väldigt sporadiskt. Kollar datorn och ser att varvtalssignalen ser lika orolig ut som lampan och har även pr trig errors. "Less pr trig". Kör en triggerlog och får en helt annan bild än vad jag hade tidigare. Tar ut stiften, provar igen och får tillbaka signalen och felmeddelandena är borta.

Misstänkte någon form av störning så försökte även med stiften i tändkablarna fast utanför motorn. Fortfarande inga felmeddelanden.

Beror detta fel pga störningar eller kan mina triggerinställningar vara fel? Hade väldigt svårt att förstå manualen för "TDC after trigger" och "First Trigger Tooth".

Förstår att insprutningen måste förstå vars på triggerhjulet triggersensorn sitter. Så räknade antalet tänder som passerat sensorn vid TDC och multiplicerade på tandstorleken. 6grader. Vilket blev 42. Stämmer min logik eller kan det påverka felmeddelandet, och varför skulle det då inte visas utan kompression? Någon som har en aning vad som kan vara fel?

Se bilder nedan:


Triggerinställningar:
Bild
Bild

Triggerlog:
Bild
Med stift monterade

Bild
Utan stift.

Re: Sv: VEMS Trigger errors..

Postat: fre okt 18, 2013 8:22 pm
av ahberg
Vad för stift? Med elle är utan resistor?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Re: VEMS Trigger errors..

Postat: lör okt 19, 2013 5:49 pm
av Narux
Vanliga BP7HS. Kan nämna att jag kör vanlig tändspole och fördelare. Kan startmotorn vara för svag? Att det ökade motståndet gör att den failar på något sätt?.

Re: VEMS Trigger errors..

Postat: lör okt 19, 2013 6:00 pm
av mattias
Skaffa resistor-stift till att börja med.

Jag antar att det blir skillnad när du har spänning till spolen eller inte?
Det är ju enkelt att kolla..

Re: VEMS Trigger errors..

Postat: tis okt 22, 2013 9:16 pm
av Narux
Har bytt till resistorstift. Provat både med och utan spänning till spolen och problemet kvarstår. Har även provat crimpa nya kontakter till givaren, och provat byta till ett starkare batteri då jag tyckte spänningen droppade lite väl mycket vid startförsöken. Ingen större skillnad.

Är säkert 1½-2mm från givaren till triggerhjulet. Kan gapet vara för stort?

Re: VEMS Trigger errors..

Postat: tis okt 22, 2013 9:29 pm
av mattias
1 mm är mer normalt. Oscilloskop på signalen vore inte dumt.

Eftermonterade triggerhjul och sensorer är inte alltid så enkelt, fabriks-grejerna är mer uttänkta än man tror. Både matchningen av sensorns impedans mot styrboxens elektronik, och utformningen av tändernas höjd, bredd och djup - speciellt där de saknade tänderna är.

Nu antar jag bara att det inte är original-grejer då du inte nämnt motsatsen.

Re: VEMS Trigger errors..

Postat: tis okt 22, 2013 9:45 pm
av Narux
Triggerhjulet är opel original. Givaren är en OMEX originalgivare till deras sprut, och fästet är hemmagjort. Kan prova flytta givaren lite närmare.

Något mer du tycker jag kan prova?

Re: VEMS Trigger errors..

Postat: tis okt 22, 2013 9:53 pm
av mattias
Ja, prova Opels orginal-givare.
Mät gärna upp motståndet i Omex-givaren, och jämför med original-givaren.

Det är troligen så att det är väldigt känsligt på låga varvtal, då en induktiv signal har som lägst utspänning då. Ser man på triggerloggen så ser det ut som du tappar signal när motorn går som långsammast, alltså när det är glest mellan tänderna i bilden du la upp ovan.'
Får du bara igång motorn kan det fungera hur bra som helst, signalen blir mångfalt mycket högre då.