Sida 1 av 1
Fråga angående stinger/dämpare
Postat: sön okt 20, 2013 5:07 pm
av Helgot
Tröttnade på köpedämparen och köpte en konsats till en pipa då jag inte har kunskap att göra en egen men ändå vill få mer fart i maskinen
Nu till frågan, hur gör ni för att mäta tryck/räkna ut hur lång stingern ska vara? Även om någon kan rekomdera nån lämplig dämpare eller om ni har andra synpunkter och tips
http://www.ladda-upp.se/bilder/scrofbnrjsypbx/
Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: ons nov 06, 2013 9:54 pm
av Helgot
Gjorde stingern 220 mm lång och 17mm invändigt. Hade varit intressant att kunna mäta trycket i i kammaren men var hittar man en sån mätare och ska den då sitta mitt på bellyn. Även tänkt skaffa en avgastempmätare, antar att man då ska mäta nära cylindern i headern?
Såhär blev det iaf

Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: ons nov 06, 2013 11:28 pm
av Filip L
en laddtrycks mätare funkar bra för piptryck, ska du mäta värme ska den sitta en bit ut från cyllen, annars kyler soppan. ca 200mm från cyllen tycker jag att jag läst någonstans
Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: tor nov 07, 2013 5:30 pm
av Helgot
Har funderat på en vanlig laddtrycksmätare men borde väl bli mest tryck under belastning? Tänkte att det blir aningen svårt att se under körning då. Vore fint att hitta en finskalig mätare som visade högsta värdet?
Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: tor nov 07, 2013 9:21 pm
av Filip L
lägg ba i högsta växeln å håll stumt
vet inte av någon bra mätare för det då jag inte använt mig av det utan bara hört från andra som gjort
Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: fre nov 08, 2013 7:17 am
av composite wizard
Jag har vanlig laddtrycksmätare på barnens Atv, fungerar förträffligt förutom att montaget gör att den vibrerar itakt med motorvarvtalet
Bromsrör från Volvo 240 (eftersom det låg på hyllan) som övergår till slang efter några decimeter.

Håller med Filip, ge järnet så ger den nog utslag. Går ju alltid att fulinglogga med mobiltelefonens filmkamera

Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: fre nov 08, 2013 8:28 am
av Kadett4wd
jag satt ett soppafilter på slangen för att dämpa pulserna lite.
Jag har likadan mätare som dig Torbjörn.
Den fladdrar givetvis, men över.. säg 10000rpm så ligger den rätt stadigt.
på tok för högt fortfarande,håll er under 0.2-0.25bar, jag har ända upp mot 0.6-0.65bar just nu

Jag har inte rört moppen på flera månader då det är lågsäsong för mig.
Mer bilmeck nu.
Men det blir nog ny pipa och ljuddämpare i vår tillsammans med lite mods i cylindern samt ny förgasare.
Mvh
Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: fre nov 08, 2013 8:55 am
av composite wizard
Jag hade också 0,6 bar med förra stingern, den i dena tråden
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=79090.
Gick upp 2mm i diameter och ligger nu på 0,25 bar där den fortfarande går in i väggen. Tror tändningen bör justeras men nog om det.
Vad jag noterade med grövre stinger var att ketschup effekten när pipan börjar jobba mildrades, men bottendraget blev bättre -nåt som jag tycker snarare borde gynnas av den mindre stingern.
Tipset på filter var bra, skall jag testa det då areaökningen torde ta udden av pulserna och stabilisera mätvärdet.
Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: fre nov 08, 2013 9:53 am
av Kadett4wd
Det blev faktiskt helt korrekt uppfattad med vad som det ska bli i verkligheten.
med större stinger minskar 'pipeffekten'.
Alltså pipans effektivitet minskar lite och bottendraget förbättras något eftersom tune blir på lite lägre varvtal pga lite ändrad hastighet på pulserna.
Re: Fråga angående stinger/dämpare
Postat: fre nov 08, 2013 5:00 pm
av Helgot
Tack för tipsen! Tanken har inte ens slagit mig att man kan dra upp mätaren på styret. Har tyvärr inte hunnit provköra med pipan men ska bli mycket intressant hur den beter sig!