w123 med 603
Postat: sön okt 20, 2013 9:37 pm
hej!
jag har funderingar på att konvertera en w123a 200b med en om603. bensinmotorn som sitter i nu är av nyare modellen dvs, samma som i w124. alltså har växellådan samma sprängkåpa som om603 mfl. men dock så är den 4 växlad.. vill ha 5 växlat..
några funderingar:
om man skulle ta en 5 petad låda från tex w124 å stoppa ner med 603an, ryms/passar det utan problem på längden utan att modifiera kardanen? nån som har provat? och ryms orginalfläkten eller måste man ha elfläkt?
och äre nån som har koll på utväxlingar på bakaxlar på w123 om det finns nån lämplig för ändamålet? original som sitter där nu lär ju inte va så optimal utväxling på!? har hört att diffklumpar från tidiga w126 passar annars, nån som har provat det?
och till sist, om man skulle ta å turbokonvertera när man ändå är igång, vad krävs vid regbesiktning av ett dylikt bygge? (isåfall med originalgrejor från om603 962./ 147hk)
mvh/ johan.
jag har funderingar på att konvertera en w123a 200b med en om603. bensinmotorn som sitter i nu är av nyare modellen dvs, samma som i w124. alltså har växellådan samma sprängkåpa som om603 mfl. men dock så är den 4 växlad.. vill ha 5 växlat..
några funderingar:
om man skulle ta en 5 petad låda från tex w124 å stoppa ner med 603an, ryms/passar det utan problem på längden utan att modifiera kardanen? nån som har provat? och ryms orginalfläkten eller måste man ha elfläkt?
och äre nån som har koll på utväxlingar på bakaxlar på w123 om det finns nån lämplig för ändamålet? original som sitter där nu lär ju inte va så optimal utväxling på!? har hört att diffklumpar från tidiga w126 passar annars, nån som har provat det?
och till sist, om man skulle ta å turbokonvertera när man ändå är igång, vad krävs vid regbesiktning av ett dylikt bygge? (isåfall med originalgrejor från om603 962./ 147hk)
mvh/ johan.