Sida 1 av 2
Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: fre nov 01, 2013 9:58 pm
av Filaren
Håller på med en Volvo 740.
Och funderar på montera en Saab motor.
Bilen ska reggas som ombyggt fordon.
Ska användas till konbana, lek och lite gata.
Effektmål ca 450-500hk, blir en Borg Warner turbo inducer 54mm.
Men vilken ska man satsa på?
B204, kort slag, mer varv o mindre vrid?
B234, 90mm slag, mindre varv mer vrid? Blir det runt 450-500hk 600nm?
Ska åka med trionic styrsystem.
Blir det lättare med elen om man köper en 900 årsm. 94-98?
Den har väl separat motorhärva?
Startspärr, går väl ta bort i t5suite?
Tacksam för svar

Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: lör nov 02, 2013 10:11 am
av Sten
Intressant,det har jag med funderat på även fast jag är "Volvoraggare".
Det går inte att bortse att "kortmotorn" är en riktigt bra motor och programerbart sprut standard.
Jag skulle satsat på B234,mer volym är väl helt rätt.
Har dock för mig att insug och turbo sitter mer åt rätt håll på B204.
Tror det är mellan -94 till-96 som det inte är startspärr,men det går väl att "ta bort" som du säger i dom nyare i sprutet.
Vad ska du köra med för låda?
Berätta gärna hur man kopplar elen sedan för att få igång motorn.
Vet inte om du fick så mycket hjälp av mig.
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: lör nov 02, 2013 10:49 am
av Filaren
Tror det mesta sitter åt fel håll/sida
Men blir ändå extraktor rör.
Har för mig att insug ska man ta ifrån någon annan Saab?
Lådan blir en r28? Opel omega 24v?
Ska börja med karossen först, burbygge etc.
Så elen dröjer ett tag

Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: lör nov 02, 2013 11:26 am
av David Herbertsson
Insug från 9000 ser mer ut som ett vanligt plenuminsug, har spjällhuset mot torpedväggen när den rakställs så man får flytta det till framsidan.
Insug från 900 har spjällhuset uppåt och en snorkel på det, så det är ju lite smidigare om man inte vill svetsa om insuget. Har dock för mig att 900 insuget är 25 cm från fläns till bakkant, mot 900 som är ca. 20 cm. Så om man har ont om plats så kanske det är bättre att flytta spjällhuset på 9000 insuget.
Kabelhärva är som sagt enklast att ta från 900. Väldigt smidigt att demontera.
På 900 grenrör får du turboinloppet åt "rätt" håll med. På 9000 pekar inloppet mot torpeden. Men mest troligt är väl ändå att man bygger ett nytt.
Andra saker som kanske behöver byggas om är: Oljetråget och pickup, termostathuset har en 90* anslutning som pekar mot torpeden som man får byta ut mot ett rakt termostathus istället och "oljefilterhållaren" är nog ivägen för dom flesta framvagnsbalkar.
Finns lite tips i denna tråden:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 1&t=324617
Växellådan kan du inte ta från en Omega med raksexa för den har Cih bultmönster, alltså fel för kortmotorn. Du kan ta från alla omegor med 2,0 fyror, och 2,5 3,0 och 3,2 V6:or.
/David
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: lör nov 02, 2013 1:12 pm
av Filaren
Tackar för svaret
Rakt termostathus, hittar man det på någon modell?
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: mån nov 04, 2013 3:05 pm
av David Herbertsson
Det tror jag inte det finns. Man får nog bara göra en fläns och svetsa på ett rör så man får ett nytt termostathus.
/David
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: mån nov 04, 2013 9:36 pm
av Filaren
Vet någon om en Volvo 740 med Saab motor?
Har sett det i 240.
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: mån nov 11, 2013 12:51 pm
av ekan24v
B234 menar du volvos eller saabs motor då?
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: tis nov 12, 2013 1:02 pm
av Filaren
hej,
Läs tråden
Både B204 och B234 är Saab "kortmotor" men med olika slaglängd. 77 vs 90mm.
Mvh//Andreas
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: tis nov 12, 2013 4:03 pm
av loop
B206 då? Lättare är den i alla fall
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: tis nov 12, 2013 5:02 pm
av EtZi11
loop skrev:B206 då? Lättare är den i alla fall
Hej!
Svårare att få tag i och saknar kolvkylningsmunstycken för oljan. Men jagar man vikt är den bättre då den saknar balansaxel.
Med Vänliga Hälsningar
Edvin
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: tis nov 12, 2013 6:06 pm
av Jens Gustavsson
är det en ecotec på saab språk eller? varför kör inte fler med den det fins ju mycket coola grejar till den och mycket kunskap i manualerna.
mvh jens
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: tis nov 12, 2013 6:51 pm
av EtZi11
Jens Gustavsson skrev:är det en ecotec på saab språk eller? varför kör inte fler med den det fins ju mycket coola grejar till den och mycket kunskap i manualerna.
mvh jens
Nej, vad jag kan hitta så sitter ecotec motorn (B207) i Saab 9-3 mellan åren 2003 och framåt. B206 är en sugmotor i grunden och är väl främst pga vikten som den används. Den fanns dock endast i 900 mellan 94-96
Sedan bör man skilja på B204 B234 och B205 B235 där de två senare är så kalla lågfriktionsmotorer med sämre hållbarhet på kolvarna. Den motorn sitter i Saab 9-3 00-02 och alla Saab 9-5.
Den lite mer hållbara motorerna sitter i Saab 9000 94-98 och Saab 900 94-98 och Saab 9-3 99-00.
Motorerna finns med olika bokstäver:
E = Lågtryck T.ex. B204E
L = Fulltryck
R = Aero
Mer finns att läsa på
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
Med Vänliga Hälsningar
Edvin
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: ons nov 13, 2013 7:47 am
av Filaren
Re: Saab kortmotor b204 vs b234?
Postat: ons nov 13, 2013 8:46 pm
av T Landholm
Jag har en låda ifrån 2 L omega om det är intressant!
