Sida 1 av 1

Porta Honda D16a6 topp

Postat: ons nov 06, 2013 9:10 am
av frejohg
Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av att porta hondatoppar.
Undrar främst om det finns någon potential, samt om det ger något att flytta ut ventilsätet och minska tätningsytan vid mirafräsning?

Det är en 16V topp med 29/25 ventiler.
Motor har borr 75mm slag 90mm.

Här är orginal flödessiffror jag hittat:
Stock Head:
Lift---CFM In---Exh %
100 - 100.7 --- 34
200 - 158.4 --- 54
300 - 177.7 --- 60
400 - 186.5 --- 63
500 - 189.5 --- 64

Några bilder:
http://www.d-series.org/forums/engine-b ... post672184

Re: Porta Honda D16a6 topp

Postat: ons nov 06, 2013 11:06 pm
av Erland Cox
Det finns en stor potential i dessa toppar.
Dom är oftast stora nog från början och ibland för stora så det är inte bara att grotta loss.
Här finns en massa info: http://www.theoldone.com/default.asp

Erland

Re: Porta Honda D16a6 topp

Postat: tor nov 07, 2013 7:21 am
av Kadett4wd
Det är väl mest bara rätta till eventuell turbulens som gäller på såna här maskiner?

Re: Porta Honda D16a6 topp

Postat: tor nov 07, 2013 10:34 am
av frejohg
Jag har läst nästan hela Endyns sida som du länkade till Erland, den är mycket lärorik.

Jag är väl inte direkt kvalificerad att göra någon mer omfattande grottning i kanalerna.
Men jag har varit och filat i några andra toppar i mina dagar, så grunderna sitter där.

Jag tänkte göra övergången från sätet till kanalen så mjuk och fin som möjligt.
Sen tror jag att det är bra att göra delaren vass, vissa föredrar den rundad, men jag har försökt läsa mig till att vass är bättre.
Materialet runt styrningen kan jag smalna av till en fin form, och ta lite i taket vid sidan om styrningen.
Sen köra 60-80 papper i hela kanalen.

Brukar ni portmatcha insuget? Många pratar om att göra kanalen större än insuget, för så kallad "anti reversion".
Det pratar dom om mycket på amerikanska forum.
Även på avgas brukar folk jobba efter denna teori.

Re: Porta Honda D16a6 topp

Postat: tor nov 07, 2013 6:44 pm
av Erland Cox
Du bör räkna på kanalarean innan du gör nån förstoring på toppen. Använd den här formeln:

( CC för en cylinder X varvtalet vid max effekt X Volumetrisk verkningsgrad (110% tex.) ) / (3000 X önskad medelgashastihet)
120 m/ sekund brukar funka som lägsta hastighet för hög effekt. Resultatet ger arean i kvadrat mm.

Gör inte toppen större än insuget, den kan däremot vara mindre.
Luften ser inte kanten eftersom det inte är mycket rörelse invid ytan.

Erland

Re: Porta Honda D16a6 topp

Postat: tis nov 26, 2013 5:11 am
av E34 RRT
Erland Cox skrev:Det finns en stor potential i dessa toppar.
Dom är oftast stora nog från början och ibland för stora så det är inte bara att grotta loss.
Här finns en massa info: http://www.theoldone.com/default.asp

Erland
åter igen massa roligt att läsa! kul att ni delar med er! :thumbright: