Sida 1 av 1
Kolvfråga M50 turbo
Postat: fre nov 15, 2013 5:50 pm
av Poppo_
Tja, står i valet nu hur jag ska göra med min m50B25 vanos turbo motor, bromsade 510hp ur den i somras hos Nordic/ dahlbäck racing och åkte så tills toppackningen gav med sig, har nu tänkt att uppgradera lite under vintern med lite starkare bottendel men inte riktigt bestämt vad jag ska åka för kolvar än, hur mycket håller vanos kolvarna för? Eller finns de nå andra kolvar som håller bättre än dom? Eller är de bara dumt att vara dumsnål så man ska gå på smidda kolvar direkt?
Tanken är att jag ska kliva över 700hk iallafall, om någon har några tips eller förslag på förbättringar så tas de glatt imot.
det som är bestämt än vad som ska göras är:
Nytt egenbyggt grenrör
Precision Pt6262 turbo från PPF
Plenum insug
IV topp med tillsnyggade kanaler
ARP + cooperring packning
H-profil stakar
Och självklart genomgången motor med nya lager och allt sånt.
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: mån nov 25, 2013 4:19 am
av bmw.nisse
Jag har en kompis som åker ca:700hjulisar med Verdi stakar och IVkolvar.
Om jag vore du skulle jag åka iv-kolvar, vanos topp, kinastakar..
Ta bort vanosen och sätt dit två iv-insugskammar. Använd iv ytterfjädrar och vanos innerfjädrar.
Sen skulle jag nog välja en 6265 i stället.
Eller ännu bättre typ en hx55 eller nått..

Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: mån nov 25, 2013 7:38 am
av DreRacing@
varför skulle du vilja ha vanos topp om man inte ska ha vanos?
pga 6mm ventil stänger?
men varför inte använda vanos?
jag skulle heller jagat en b28 dubbel vanos och tagit kammar därifrån
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: mån nov 25, 2013 5:38 pm
av ToTTeN
bmw.nisse skrev:Jag har en kompis som åker ca:700hjulisar med Verdi stakar och IVkolvar.
Om jag vore du skulle jag åka iv-kolvar, vanos topp, kinastakar..
Ta bort vanosen och sätt dit två iv-insugskammar. Använd iv ytterfjädrar och vanos innerfjädrar.
Sen skulle jag nog välja en 6265 i stället.
Eller ännu bättre typ en hx55 eller nått..

Vanos har inte några innerfjädrar!??!!!
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: tis nov 26, 2013 12:46 am
av bmw.nisse
ha ha tvärt om kanske de va!! =D
iv inner v ytter..
vanostoppen har mycket bättre kanaler och håller bättre.
smalare ventilskaft=lättare ventiler! asbra!
därimot är vanoskammarna ganska skittråkiga..
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: tis nov 26, 2013 12:51 am
av bmw.nisse
b28 kammarna är oxå tråkiga..
samma effekt som 2.5 fast med 2,8liter..
vanos är bra när det funkar men är jobbigt att få till och skitdyrt med trimkammar om man skulle vilja ha mer effekt..
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: tis nov 26, 2013 12:53 am
av bmw.nisse
sen ville ju han ha 700+ och då räcker det med ihopplock..
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: tis nov 26, 2013 6:57 am
av DreRacing@
bmw.nisse skrev:b28 kammarna är oxå tråkiga..
samma effekt som 2.5 fast med 2,8liter..
vanos är bra när det funkar men är jobbigt att få till och skitdyrt med trimkammar om man skulle vilja ha mer effekt..
inte från dubbelvanos motorn, där är det 240grader insug och 244grader avgas.
enkelvanos är värken svårt eller svindyrt, det är en on/off signal
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: lör nov 30, 2013 8:56 pm
av bmw.nisse
Hur mycket effekt menar du att dubbeivanosmotorn lämnar?
Det är förhållandevis billigt att sätta dit typ z2 kammar utan vanos men med vanos så är det Max 260graders som gäller. Och ska man ha värre så kostar det pengar..
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: sön dec 01, 2013 11:02 am
av DreRacing@
Jag skiter i hur mycket effekt den lämnar original. det är uppgifterna på kammarna jag är ute efter. och dom är "samma" som IV kammen.
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: lör dec 07, 2013 1:58 am
av bmw.nisse
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: tor dec 26, 2013 8:23 pm
av robban
Det är intressant att du rekommenderar killen att köra med std kolvar som ett save alternativ när han vill ha 700+ ...
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: tor jan 16, 2014 2:30 pm
av Orre
Tycker också att det lät lite märkligt, 700hk är väääldigt mycket effekt för originalkolvar..
Ska kanske inte kasta sten i glashus då jag ska åka std b28 kolvar med ett mål på 550-600..

Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: fre jan 17, 2014 10:48 pm
av phixit
Och enkel vanos vill man nu har kvar om man redan har det, speciellt med en större turbo så vill man ju få igång den så fort som möjligt (å den gör faktiskt rätt stor skillnad). finns bara fördelar att ha kvar den, dumt å vara lat.
Är ju inte spec svårt att få till en bra mapp till det heller, spec om man mappar på bänk.
Re: Kolvfråga M50 turbo
Postat: fre jun 06, 2014 12:51 am
av bmw.nisse
självklart är det säkrare att köpa allt i tuffa kartonger från fräna firmor.
men jag sparar häldre pengar om det går..

när det går att åka 700hkr med orginal iv kolvar i stället för att köpa cp-kolvar för 12000 så gör jag det..
men ni som har det gott ställt ska ju naturligt vis inte snåla.

ang kammarna så är det väl samma sak där... (allt finns att köpa)