Sida 1 av 2

Finska folkraceförgasarinsug

Postat: ons nov 20, 2013 1:31 am
av loop
Dessa har fascinerat mig ett tag, då de får bra skjut i sina max 1650 kubikare, med endast två portar.
Jag tycker det borde bli skumt då förgasaren hamnar långt från toppen. Men tydligen funkar det.
Nån annan som har några synpunkter?
Bild

Bild

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: fre nov 22, 2013 11:52 am
av StefanM
skillnaden är väl att de bygger och provar......vi svenskar bygger med kataloger och sitter och bestämmer i soffan hur det ska se ut. Då blir det gärna att det ska vara monteringsfärdigt och gärna lika som nån kompis har, då behöver man ju inte tänka själv heller.

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön nov 24, 2013 9:22 pm
av Hasse63
Långa insug och trattar = vridmoment
Tvärtom varvvilighet

4-2-1 extraktor lämpar sig för körning i mellanregistret, medan 4-1 passar bättre vid raktframåka/

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön nov 24, 2013 10:55 pm
av loop
Så långa insug, 4-1 och 1650 kubik. Och vad jag sett så varvar dom bra och ger bra effekt

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön nov 24, 2013 11:15 pm
av Performance_seeker
StefanM skrev:skillnaden är väl att de bygger och provar......vi svenskar bygger med kataloger och sitter och bestämmer i soffan hur det ska se ut. Då blir det gärna att det ska vara monteringsfärdigt och gärna lika som nån kompis har, då behöver man ju inte tänka själv heller.
Hahaha, det gäller också för många amerikaner i ännu högre grad... :hihi:

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön dec 01, 2013 12:25 pm
av Jarmo Y
Heh det är sant, om man sitter på soffan och bläddrar katalogen det blir inte så bra motor. Folkrace bilarna slår i effekt och vrid även rallybilarna i samma motorstorlek som har dubbla förgasarna osv. men rallymotorer vanligtvis byggas just på soffan :lol:


Ingen annan tävlingstyp här i Finland har så mycket utvecklingsjobb som folkrace har, hundratals människor runt om i landet bygger och testar motorer året runt, bromsbänkar finns massor enbart för folkrace. Bilar måste säljas efter tävlingen så man kan inte dölja vad har hittat att får mer fart.

Den första bilden har Dellorto PHM förgasarna, 38, 40 eller 41mm, de måste ha långa insug, annars funkar de inte, men varvilliga är de, trots långa insug, insugdiameter är 38.5mm, alltså 35.5mm in dia och det räcker, behöver inte vara större för en 1650cc. Toppeffekt kan gå till 9000 rpm i en twincam motor trots smala och långa insug. Kamaxlar finns att välja, de testas och utvecklas också året runt.

https://www.youtube.com/watch?v=2VvVXcAZRUg

På videon är finsk folkracemästare 2013, motor är fiat twincam under 1650cc med Dell. PHM,s.

Andra bilden har inte så bra insug men det är en Nissan motor, den motortypen har ingen utveckling bakom sej, de motorer har inte så mycket effekt men den är billigt att bygga och har bra bottenvrid, en Sunny 1.6 8 valve motor har 88mm stroke så den är nog bra motor för vanliga folkrace tävlingar men någon större tävling den har ingen chans.

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön dec 01, 2013 2:00 pm
av Performance_seeker
Den låter bra den motorn!

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön dec 01, 2013 8:00 pm
av loop
är en Dellorto PHM motsvarande en Mikuni VM?

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: mån dec 02, 2013 10:25 am
av Jarmo Y
Nej, den motsvarar en Mikuni HSR, en VM har inte acc.pump. som Dellorto har.

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: fre dec 06, 2013 6:20 am
av Panu
Jag har funderat 2 st PHM41 Dellorto för B230K motor med långa insug. Vad tänker du Jarmo om det? Max effekt ~180-190 hp?

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön dec 08, 2013 12:21 am
av loop
Lite fler bilder. Antar att den dubbelkammen med förgasarna åt andra hållet är en Lancia?

Bild
Bild
Bild

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön dec 08, 2013 11:44 am
av Jarmo Y
Panu skrev:Jag har funderat 2 st PHM41 Dellorto för B230K motor med långa insug. Vad tänker du Jarmo om det? Max effekt ~180-190 hp?
Har aldrig sett en sån anläggning på Volvo men motsvarar väl mer än dubbla 40,s. Om du bygger ett plenum insug och till den 2 st. PHM,s det räcker långt.

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: sön dec 08, 2013 11:56 am
av Jarmo Y
loop skrev:Lite fler bilder. Antar att den dubbelkammen med förgasarna åt andra hållet är en Lancia?

Bild
Nej, förgasare åt höger är en äldre fiat twincam motor, vanligtvis den har mindre borr, längre slag (80/80) än nyare motorerna(84/71.5) .
Alla framhjulsdrivna bilar med twincam är nyare och har förgasare till vänster. Lancia motor har alltid större borr, kortare slag vad jag vet men kan ha fel också.

På bilden är säkert en 125 A eller B motor, står i blocket under förgasarna vid oljetråg. om någon har en sån block eller hela motorn, jag är intresserad att köpa den, finns på äldre fiat modell på 70 tal.

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: tor dec 12, 2013 10:56 pm
av loop
Vad är det för kammar i dessa motorer? Nissan och VW vore mest intressanta. Fiat TC springer man sällan på.

Re: Finska folkraceförgasarinsug

Postat: tor dec 12, 2013 10:56 pm
av loop
Vad är det för kammar i dessa motorer? Nissan och VW vore mest intressanta. Fiat TC springer man sällan på.