Sida 1 av 2
Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: tis nov 26, 2013 10:58 am
av grogge
Fick tag på en Volvo 142 70a som hade stått sedan 92
Drivlina
VW 1,9Tdi
Adapterplatta mellan motor och låda
Audi 80 svänghjul 1,8L
Volvo startmotor
Pilotlager från en 75a 1,5L vw passat
Vxl m47 med ombyggt till långspak
ej monterad än 240 bakaxel 1031 utväxel 3,54
¤Totalt rost lagad
¤Garagelackad
Efter besiktningen fick jag tag på en vw golf III 1998 tdi som hade gått 11000mil som jag har hinkat ner

Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: tis nov 26, 2013 12:37 pm
av Danne F
Mycket fränt. Använder du den som bruksbil?
Den kan väl inte blivit slöare än med en original B20.
//Danne
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: tis nov 26, 2013 1:15 pm
av grogge
Jag ska använda den som bruksbil hade ja tänkt fick igång den igår så blir jungfruresa till stockholm imorrn
Den går ju ljusår bättre än orginal b20 i alla fall och billigare

Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: tis nov 26, 2013 5:24 pm
av lyyski
Är det mycket el till sånna här motorer?
Eller kanske de är mekpump ?
Hur gjorde du med bränslesystemet, borde man inte vara rädd för att massor med skit lossnar när man börjar tanka diesel?
Förövrigt riktigt sugen själv på något liknande för att kunna köra billigare till jobbet:)
Med vänlig hälsning,
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: ons nov 27, 2013 1:08 pm
av grogge
Nu är den provkörd och verkar funka fint va ner till
övik igår och den hade dragit 0,62..
Dock så har ja inte bytt bakaxel än utan sitter
orginal 4,10 på nu så kommer bli stor skillnad när ja får dit 3,31 axeln istället

Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: ons nov 27, 2013 1:11 pm
av grogge
Det är riktigt mycke el på den här motorn faktiskt!!
Det är elpump på den här motorn men de gick bra att få det att funka
ja de vet ja inte man får väl byte filtret efter några hundra mil så äre nog lugnt

Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: ons nov 27, 2013 2:38 pm
av silversurfaren
Kul bygge,började tidigare själv på liknande men stöp på VAG-s dj..la startmotor

,M47-långspak

spännande,något du byggt lr bilder??
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: sön dec 01, 2013 1:04 am
av Björn/242power
Fränt bygge! älskar dessa motorer och skall ner med en likadan i en golf mk2, har du någon vetskap hur glödning och hjälpvärmen av kylvätskan skall kopplas?
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: mån dec 02, 2013 1:06 pm
av grogge
silversurfaren skrev:Kul bygge,började tidigare själv på liknande men stöp på VAG-s dj..la startmotor

,M47-långspak

spännande,något du byggt lr bilder??
Volvo startmotorn har då inga problem att dra runt motorn

) ja byggde bara ett länkage ovanpå lådan finns ingen bakspärr dock men de går ju att leva med
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: mån dec 02, 2013 1:07 pm
av grogge
Björn/242power skrev:Fränt bygge! älskar dessa motorer och skall ner med en likadan i en golf mk2, har du någon vetskap hur glödning och hjälpvärmen av kylvätskan skall kopplas?
du jag har tagit all elektronik från golfen så vet inte exakt hur man ska koppla om de om du inte har hela orginal härvan
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: ons dec 04, 2013 1:38 pm
av grogge
Går inte bra just nu har ingen cirkulation i värmesystemet troligen har toppackningen farit

börjar va ganska leds på att skruva i den just nu

Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: tor dec 05, 2013 4:04 pm
av jacob93
ser bra ut!
Du grögge hur gåre med audin då?
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: tis jan 07, 2014 8:49 am
av grogge
Nu har jag fått bukt på kylsystemet!!
va toppackningen som hade gett upp så du är toppen planad och genom gången
nu fattas de bara lite färg under huven och montera dragkroken igen efter pulverlackeringen

Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: ons jan 08, 2014 2:17 pm
av grogge
Re: Volvo 142 70a vw 1,9tdi
Postat: ons jan 08, 2014 6:50 pm
av Lillen
Kul med nya tag.