Varför behåller vi dom fyrkantinga avgaskanalerna?

Diskussioner för erfaret folk
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Varför behåller vi dom fyrkantinga avgaskanalerna?

Inlägg av Tapper »

Grävde lite i en 531 topp idag och undrade lite varför vi behåller dom "fyrkantiga" avgaskanalerna? Finns det någon fördel att gå från runt till fyrkantigt och sedan ut till runt igen? Vi envisas juh med att ha runda rör på grenröret iaf.
Ett runt rör borde ge bättre flöde utan avbrott eller konstiga kanalutformingar och material finns det juh gott om i dom här topparna att köra ner en 40-45mm kanal från ventilen ut mot grenröret?

Alla andra bilar med lite morot från början har juh runda kanaler. BMW, Mercedes mm, så varför envisades volvo med att ha fyrkantiga?
Är det för att vi är låsta med grenrörsflänsarna eller bara för lata för att göra om utforminingen på kanalen?

Likadant med 16v topparna, dock är det lite svårare att få den att mynna ut i en rund kanal utan att lägga till gods, men våra kära 530/531 toppar går det jättebra utan att lägga ner någe större energi.

Tänker jag för mycket nu eller? :hihi:

//Tapper
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför behåller vi dom fyrkantinga avgaskanalerna?

Inlägg av Erland Cox »

Därför att den är tillräckligt stor från början längst ut om man inte ska ha väldigt stor ventil.
Men man portar normalt inte själva hörnen utan bara mellan dom.

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varför behåller vi dom fyrkantinga avgaskanalerna?

Inlägg av The »

Är det av tillverkningstekniska skäl som man i många motorer gjort rektangulära istället för runda?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Varför behåller vi dom fyrkantinga avgaskanalerna?

Inlägg av StefanM »

alla bilar är olika så varför inte avgaskanalerna? Av 100 ingenjörer så får du säkert 100 olika svar på varför man gör vissa saker och inte......
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Varför behåller vi dom fyrkantinga avgaskanalerna?

Inlägg av c311com »

Utrymmesbrist oftast på 2v med rakställda ventiler. BMW har vinklade ventiler vilket gör att ventilerna kan centreras närmare cylinderns centrum. En fyrkantig port lämnar mer plats åt kylning, skruvhål etc. Se även insug på GM LS V8 som är plattoval på höjden för att ge plats åt stötstänger.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Skriv svar