Sida 1 av 1

välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 12:50 am
av cd65r
Vad ska man köpa för sprut? Det ska va lättanvänt av en nybörjare som jag samt att de finns dåligt med kunskap där jag bor. Gärna hjälp med montering.
Jag har en bmw m50 motor.

Vad ska man satsa på? :)

MVH

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 2:04 am
av The
Hur är din nivå av elektronikkunskaper, datavana och förståelse för hur man "bestyckar" bränsle på en motor?

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 11:46 am
av Robert Markström
Har du inte så stor vana att hålla på med eftermarknads sprut så äre väl egentligen bäst att
köa samma som polarna? Då har du ju nån att tjata på :)

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 1:23 pm
av Performance_seeker
Hahaha Robban, det låter som ett mycket bra råd!! :hihi:

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 4:30 pm
av cd65r
Robert markström du menar att jag ska använda det där senaste slutröret från biltema etc.
Nivån på byn här är 80tal, lambda? Vad är de typ? Jag har ju de o de på min jänkare å då har jag 400 pållar så deså!;)
De är ingen som håller på med sprut här.:)

The: Jag söker ett sprut som ska va lättlärt mm
Hållit på mycket med folkrace bilar k-jet stromberg weber dellorto. Data kan jag helt ok

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 4:54 pm
av Performance_seeker
Tja, lättlärt varierar från person till person så det är kanske inte så lätt att säga...men det finns ju bra support på både MegaSquirt och VEMS, och åtminstone MS finns ju i några olika storlekar...

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 6:31 pm
av cd65r
Nån som provat maxxecu eller använder sig av det? Vad skulle du rekomendera?

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 8:28 pm
av Performance_seeker
Jag kan inte tillräckligt mycket om systemen för att kunna avgöra om något är bättre än de övriga.

Angående MaxxECU så har jag fått ett mycket positivt intryck av det som gänget utvecklat, så jag tror att du lugnt kan köpa det om det känns rätt. :thumbright:

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: fre dec 06, 2013 8:43 pm
av The
cd65r skrev:
The: Jag söker ett sprut som ska va lättlärt mm
Hållit på mycket med folkrace bilar k-jet stromberg weber dellorto. Data kan jag helt ok
Då tror jag att du kan välja vilket som helst. Har du motorkunnande och inte rädd för el eller data så går det nog bra.

Jag har lyckats med både megasquirt och haltech utan några förkunskaper i insprutning.

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: sön dec 08, 2013 10:25 am
av RonnyO
Jag har jobbat mycket med Nira i3+, och det är väldigt enkelt att förstå sig på för GDSare och där finns mycket gratis i form av förinlaggda spridare, tändsystem, givare mm. Sålde ofta dessa till folk som grejade själv. Har man jobbat i windowsmiljö förut så hittar man snabbt rätt även om man inte är van mappare.

Skall du köra med variabla kamaxlar och/eller elektriskt spjäll så fixar iaf inte i3+ detta, men mycket möjligt att nya i7x gör det. Aldrig kikat på det så jag vet ej.

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: mån dec 09, 2013 8:09 pm
av brillko
Holley har potenta saker. Finns inte som PNP till BMW. Dominatorboxen kan göra allt du önskar medans "lilla" HP har en del begränsningar i in/utgångarna.

Systemen är de som säljer mest på eftermarknaden nu i USA, men har inte fått grepp om Sverige än. (Men jag jobbar på det)

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: mån dec 09, 2013 8:15 pm
av Kadett4wd
Robert Markström skrev:Har du inte så stor vana att hålla på med eftermarknads sprut så äre väl egentligen bäst att
köa samma som polarna? Då har du ju nån att tjata på :)
Ett riktigt riktigt bra tips faktiskt.
synd det inte funkar för trådstartaren, men polare kan som sagt ha en ovärdelig infobank för nybörjaren.

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: mån dec 09, 2013 8:20 pm
av brillko
Man ska alltid välja det som Mapparen kan bäst och har alla funktioner.

Ska man mappa själv och inte har kunskapen så är det lättast att fråga bekanta. (Dock kan bekanta va ett jävla otyg att fråga då de i många fall har fel men vet bäst ;))

Då återstår att lära sig själv och det gör man lätt genom att ladda ner de olika efi-systemens mjukvaror och bläddra runt lite. Touch and feel. ;)

Här finns mycket att läsa om holley: http://www.holley.com/TechService/Library.asp välj fuel injection.

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: tor dec 12, 2013 12:52 pm
av Elias_
Ånge är ju inte allt förlångt borta, så skaffar du MS kan jag supporta dig när tid ges. är inte så krångligt att fixa ihop en config sen mappning sköter du enkelt själv.

EDIT: läst nu att du skall köra M50, lysande. håller på att göra en PNP adapter mellan MS och originala styrenhets kontakten åt en polare här i sundsvall. ge mig en beg box (behver kontakten) så gör jag en till mot skälig summa om du bestämmer dig för MS.
åker själv M50 turbo + MS så config filer finns klara = snabbt ut o gasa
har även en polare som kan löda ihop en box vid intresse.

Re: välja eftermarknadssprut?

Postat: tor dec 12, 2013 4:00 pm
av RoGGaH
Kan rekommendera ett Link du har ju inte allt för långt hit heller.

Bra stabilt system. Du får hjälp med start mapp och alla support du kan behöva.
Kört många M50 med det.

Och tänkte du komma hit och bänka den sen så är ju det kanon då går det fort å smidigt.