Sida 1 av 10

BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: sön dec 08, 2013 12:12 am
av Niklas Sandström
Då det inte finns överdrivet med sugmotor bilar här får man väl kompensera med en sådan :hey:


Bilen är en BMW M3 från 1995 som jag har gjort egna skärmar till och byggt om egentligen hela bilen. Planen från början var banracing men avstånden samt brist på tid har gjort att den har blivit mer utvecklad för rallycross just nu. Har dock varit sugen på drifting ett par år så ska nog prova lite sånt i sommar.

En ny motor är under ombyggnad just nu (S65B40, mer info kommer senare) men jag gillar sexan så skarpt så jag tror jag ska behålla den också.

Motor BMW S50B33 3,3liter

Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.

Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift

Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare

Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.

Motorstyrning:
Link G4 Extreme

Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms

Varvstopp 8800 rpm

Kaross: M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka. Färgen är Jägermeister orange.

Chassi: Öhlins jumbo trevägs framfjäderben och Öhlins trevägs bakfjäderben med väl tilltagen fjädringsväg, rörbärarmar efter egen design fullt ställbara runt om. Spårvidden breddad 150mm.

Fälgar & Däck: Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.


När karossen köptes sommaren 2005
Bild
Bild

Det satt bur i karossen med den kapade jag ur och kastade och så började jag med en ny.
Först ut var förstärkning av bakvagnen.
Bild

Lite fler nya rör.
Bild

Många meter rör blev det till slut.
Bild

Buren går även fram till fjäderbenstornen.
Bild

Under tiden började jag med breddarna.
Bild

Dom är uppbyggda av byggskum och spackel.
Bild

Många timmar slipning blev det.
Bild

På egna hjul för första gången i min ägo, nygjutna plastskärmar sitter på.
Bild

I denna veva så bytte jag garage och karossen fick lite färg på sig.
Bild

Och så var det bara att börja montera dit delar.
Bild

Dagen innan vagnsboks besiktning men den börjar se klar ut.
Bild

Helgen efter så var bilen klar, första provkörningen blev klubbtävlingen 2007. Var rätt nöjd med en fjärde plats med ny oprövad bil, hade inte ens justerat bromsbalansen.
Bild

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 12:55 am
av Mattias-M
de var inte denna som hade en bur med ''svetsfogar'' av skräckexemplar ?

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 9:19 am
av Niklas Sandström
Jo det var därför jag kapade ur och slängde den.

Såhär såg några av svetsarna ut
Bild
Bild

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 10:08 am
av Jens Gustavsson
bra jobbat! :thumbright:

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 10:35 am
av Mattias-M
kul att du visar bygget här också, va länge sen man satt på garaget sidan och kika..

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 11:25 am
av Niklas Sandström
Gamla motorn på 3L i bromsbänken 360hk@7500
Bild
Bild

Våtsump och standard växellåda var det på den tiden
Bild

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 2:53 pm
av Moggemx
Grymt bygge! :thumbright:

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 4:01 pm
av Niklas Sandström
Bilen blev klar hösten 2007 men jag hade problem med motorn som ville trycka olja genom vevhusventilationen. Den skar på ett vevlager för mig en gång när jag hade den i gatbilen och sedan hann jag köra klubbtävlingen (utan problem dock) samt finalen i BMW cup på Knutstorp men då skar den igen på träningen.

Så jag och Fredrik slog till och skaffade torrsumpsanläggningar.
Bild
Bild
Bild

Säsongen 2008 provade jag att köra långnabb för första gången.

Nästan klart för avfärd mot Strömsund och premiärtävling på is för mig. Åkte hem med en femte placering i SM tabellen som höll sig resten av säsongen.
Bild

En depå bild från Sikeå
Bild

Bästa placeringen blev en tredjeplats i ena tävlingen i Sikeå. Slutresultatet blev 5:a i SM och DM silver
Bild

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 10:24 pm
av salle
Mycket rå bil!

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 10:47 pm
av mattias
Grym bil!
Jag minns att jag var rätt imponerad nån vår-träff i Piteå många år sen (nybyggd kanske) där den stog och blänkte på Nolia-området. Mycket jobb, fina detaljer!

Re: BMW M3 GTR

Postat: sön dec 08, 2013 10:59 pm
av Nova Jörgen
Niklas Sandström skrev:Jo det var därför jag kapade ur och slängde den.

Såhär såg några av svetsarna ut
Bild
Bild
Dina bilder passar bra i denna tråd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 97#p576197, kan du lägga upp dom i den? Samt lite text om eländet. Lite underhållningsvärde har det :hihi:

Re: BMW M3 GTR

Postat: mån dec 09, 2013 8:04 am
av RoGGaH
Sjukt fin bil Niklas!

6:an är trevlig jäkla sång, men det kommer bli grymt med s65:an sen :D

Re: BMW M3 GTR

Postat: tis dec 10, 2013 6:22 pm
av Niklas Sandström
Tack för det roger :D

Jag har stora förväntningar på den nya motorn 8)


Ett litet klipp på skönsjungande BMW sexa en kall oktoberdag förra året
https://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4

Re: BMW M3 GTR rallycross

Postat: tis dec 10, 2013 8:44 pm
av Erland Cox
Den ser jävligt rå ut med dom breddarna och den färgen, fint bygge.

Erland

Re: BMW M3 GTR

Postat: ons dec 11, 2013 4:23 pm
av Woohoo
Niklas Sandström skrev:Tack för det roger :D

Jag har stora förväntningar på den nya motorn 8)


Ett litet klipp på skönsjungande BMW sexa en kall oktoberdag förra året
https://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
Satan vilken sång, låter riktigt kry. Tummen upp :)
Hoppas nya maskin blir lika skönsjungande.