Sida 1 av 1
spjäl/trottel
Postat: tis dec 10, 2013 5:42 am
av nicke.t
frågar här för får inge svar i moped delen. vad är anledningen att man har spjällförgasare å inte trottel på en gammel skoter? fråga 2, blir det nåt problem om man byter till en trottelgasare?
Re: spjäl/trottel
Postat: tis dec 10, 2013 8:46 am
av Robert Markström
Är det en tillotson (stavning?) gasare på den? Och vadär det för motor?
På gamla motorer spec 1 cyl så satte man dit tex tillotsongasare som är en
membranförgasare, har inget flottörhus. 1cyl motorerna skakar så förbannat
speciellt när dom börjar bli runt 300cc så soppan i flottörhuset skummar & sprutar
åt alla håll kanter.
Jag har en gammal skidoo scandic med 340cc 1 cyl rotax. Förgasarhelvetes tillsotsonfanskapet
bråkade in i det sista & till slut satte ja dit en VM32a. på tomgång går den fett för att bränslet
far överallt i den men på lite varv när motorn inte hoppar går den bättre. Funkade skapligt men
se till motor skakar så lit som möjligt!
//Robban
Re: spjäl/trottel
Postat: tis dec 10, 2013 3:57 pm
av nicke.t
ok de är därför,låter ju logiskt. kommer fan inte ihåg nu va den heter,men de är en sachs 297 enstånka. men de funkar hyfsat med "vanlig" gasare alltså? har ju hög å låg munstycken men de går fan inte att få bra.
Re: spjäl/trottel
Postat: tor dec 12, 2013 2:59 am
av Robert Markström
förgasarn jag körde med var bestyckad för en Rotax 503a men den gick perfekt på 340in. Funkade även med samma
bestyckning på en ET340

universalgasare?
Re: spjäl/trottel
Postat: tor dec 12, 2013 6:17 am
av nicke.t
De är ställbara hög o låg på min. Men de går ej få den riktigt bra därför tänkte jag ev prova nåt annat.
Re: spjäl/trottel
Postat: tor dec 12, 2013 10:51 am
av mats757
Det är väldigt lätt att få gashäng på trottelförgasare när det är kallt. Med spjäll är risken inte lika stor. I värsta fall blir trotteln som en stor isklump. Inte så kul om man har full gas.
Mats
Re: spjäl/trottel
Postat: tor dec 12, 2013 10:54 am
av nicke.t
Behåller hälst den bara man lyckas tuna in den.
Re: spjäl/trottel
Postat: tor dec 12, 2013 10:59 am
av The
Problemet med membranförgasare brukar vara just membranen, de gamla tål inte riktigt modern soppa och eftermarknadsmembranen som finns att köpa brukar inte vara av så god kvalite.
Tror inte så mycket på att det är motorns vibrationer som är problemet utan att membrangasare ofta sitter på fordon som lutas, typ snöskotrar, mopeder, motorsågar etc. Det fina med en membrangasare är ju att den är lutningsokänslig, den går ju att köra uppochner utan problem.
Sen är de troligtvis billigare än en trottelförgasare (iallafall på maskiner som kräver separat bränslepump)
Re: spjäl/trottel
Postat: tor dec 12, 2013 5:41 pm
av nicke.t
ja just de, de är de oxo.
Re: spjäl/trottel
Postat: tor dec 12, 2013 5:44 pm
av nicke.t
mats757 skrev:Det är väldigt lätt att få gashäng på trottelförgasare när det är kallt. Med spjäll är risken inte lika stor. I värsta fall blir trotteln som en stor isklump. Inte så kul om man har full gas.
Mats
ja de blir ju väldigt kallt där,fast de har nog aldrig hänt mig på varken crossen eller annat.