740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, motorutrymme på g!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, motorutrymme på g!

Inlägg av kskapet »

Tjena grabbar, ny på forumet här då jag bara kollat runt innan. Tänkte lägga upp mitt projekt för att få lite synpunkter och tips från er som gjort liknande innan.

Sponsorer
Bild
Bild

Presentation
Heter David och är 17 år gammal, bor i Lenhovda ett gäng mil utanför Växjö. Brukar ha som motto att jag kan allt, har bara inte lärt mig det än så även om jag inte testat göra något av det i detta projektet innan är meningen att jag ska försöka göra allt själv. Fastnade tidigt för att effekt är det viktigaste av allt, har aldrig vart särskilt intresserad av att varken ha stereo eller att det ska se bra ut på utsidan även om jag försöker fixa det vettigt för brudarnas skull. ;) Detta är mitt första riktiga projekt och mitt första motorbygge, målet är att knappa 300hk och en riktigt lekvänlig bil. Till att börja med är den tänkt att brukas tills en bruksbil köps in och då ska det vara en ren busbil. Ja juste, klart till påskhelgen är ju planen jag lovat polaren som får körkort tills dess!

Historia
När jag var 15 köpte jag morfars 1975 244GL, hade några planer men märkte snabbt att det var varken inom min budget eller att jag har verktyg att utföra något roligt med den bilen så bytte till mig denna 740n, när jag fick den var det kass låda men det slängde vi upp en ny m46 rätt direkt. Meningen var att bara serva den lite, snygga till och ute o leka lite första året med körkort då den flyttade på sig rätt bra och Aga-diffen var ju det roligaste som fanns när man kört runt med 123 vilda hästar innan. Det jävliga var när jag och polarna körde den upp till Vallåkra där vi stötte på både ett och annat problem, bland annat rasad diff och rejält oljeläckage. Då bestämde jag mig för att denna vinter ska jag riva ner motorn o fixa till allt så man har en pålitlig bil när jag väl har lappen i hand, detta spårade ur för att riva en motor är ju onödigt om den ändå ska vara orginal. Jag köpte mig en 945 turbo i helkasst skick som jag snodde stakar, kolvar, snurra och lite annat kul för att börja bygga och det är där vi står idag lite kortfattat.

Drivlina 2014
Klart (x) köpt/påbörjat(/)
Bortplockad balansaxel (x)
Liten eftermarknads IC (/)
13c snurra (/)
Hemmabyggt grenrör
FK stakar (/)
Turbo kolvar svarvade för 16v(/)
Elfläkt (x)
Spridare modell större (har ett par Deka 600 på g)
Renoverad svetsad 10-31 (/)
3" med racekatt (x)
framställd tändning 3 grader (x)
Öppen dump (/) (funderar på trycksatt lmm, synpunkter tack!)
Sen är det ju självklara prylar man behöver med men skriver inte ner allt!

Budget:
Växellåda M46 100kr
Armstöd 250kr
Servat bilen (220kr olja och filter)
Bytt generatorrem (40kr)
Lackat panelerna i bilen mattsvart (90kr)
Bakaxel 10-31(100kr)+Färg och olja (250kr)
Köpt reservdelsbil (1000kr)
Köpt intercooler/dump/dp (1000kr)
Ny nyckel (250kr)
Grenrör (500)
Inköp (bytte rakt av mot min 240 som jag köpte av morfar för 2500)
Totalet: 6300

Kör in lite bilder på vad som hänt!

Som den såg ut nyinköpt:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Gultonade dimmljusen!

Bild
Plockade av addonsen då de skulle renoveras!

Bild
Slängde i lite stereo

Bild
Skaffade en snurra!

Bild
och en ölhållare!

Bild
Och körde på lite toning där fram, tyckte de såg lite ballt ut men vettifan om de åker på igen efter besiktning och det är så den står nu!

Och nu efter struntar vi i allt annat tjafs för nu ska motorn ut så fort jag fått mina nya nycklar, hade bara en till bilen som försvann. Allt görs i Lenhovda motorgårds garage där jag sitter som sekreterare och har därför fått lite dispens att ha motorn där hela vintern, bilen däremot ska stå hos svågern. :)
Senast redigerad av kskapet den tor apr 10, 2014 3:02 pm, redigerad totalt 8 gång.
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting

Inlägg av kskapet »

Tjenare, har hittat ett par Siemens Deka 600cc för 1500 i hemtrakten. Killen som har dom jobbar på BSR så antagligen är han ju inte helt bakom flötet. Förstår ju själv att jag inte behöver så stora spridare men kom gärna med lite för och mot för dom spridarna, de jag tycker är positivt är att jag kan köra på etanol om jag skulle vilja vilket hade vart jävligt trevligt och att då har man ju sig säkrad för framtiden. Hittar dock inte så mycket om ju 600cc men 630cc är det mycket folk som haft problem med dålig spridarbild och dålig tomgång? Någon som har lite egen erfarenheter om dessa kanske och vet bättre om de är helt åt helvete för stora för vad jag ska köra med (planerna går såklart mot större snurra rätt så kvickt). :)
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, Bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Var nere i verkstaden för ett bakaxelbyte då den gamle gav upp på väg från Vallåkra. Tyvärr blev det inte klart då jag inte lyckades hitta någon fast 16 nyckel till kardanen och klockan sprang iväg. :thumbdown: Men hann köra rent allt som skulle målas med roterande stålborste o körde på med Biltemas hammarlack så låter det torka tills imorgon! Blev riktigt trevligt. Gick igenom alla bussningar o letade fram nya rostfria bultar till allt när jag ändå var där och grejade, blir så mycket trevligare nästa gång de havererar på så vis. :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Fick bli några lager på bakaxeln, är ett helvete att måla allt i samma runda.

Bild
Så ser verkstaden jag är o grejar i, suddig bild men ni får ju en uppskattning iallafall! :)
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, massa nytt mög!

Inlägg av kskapet »

Nu är de så gott som klart, bara kardanen som ska skruvas dit (kom en kille och ville ha garageplatsen så skulle knuffa fram bilen och fick lägga tiden på att fixa frambromsarna som bestämt sig för att vara tvärlåsta.)

I väntan på polaren (ligger inte gärna under en bil själv på plats om det inte krävs) så rengjorde jag hjulhusen på gammal underredsmassa samt rost och kletade på lite nytt.
Bild

Bakaxel på plats! :) Ber om ursäkt att jag missade lite foton där i mellan, är värdelöst att inte ha en riktig kamera för mobilen ligger alltid och spelar musik i andra sidan garaget.
Bild

Måste växla av med lite roliga jobb med så höjde huven i bakkant!
Bild

Och lödde ihop mitt bakljus (såg ju ut som något pundaråk)
Bild

Rev isär den gamle axeln för att se vad som hade hänt med, glömde tyvärr ta bilder på det men den hade skavt hål på alukåpan och tömt sig själv på olja rätt duktigt då det var snustorrt i klumpen. Antar att det sedan har blivit lagerras och ingående axel har gett sig. Kan säga att det var något av det värsta lukten jag någonsin vart med om när man öppnade kåpan. :hihi:
Senast redigerad av kskapet den mån mar 10, 2014 10:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Tjenare! Meningen var att jag skulle lyfta motorn imorgon och förbereda allt idag. Gick ju sådär sitter med brutet revben så tror inte det blir något motorlyftande i helgen tyvärr... :doh:
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Bild

Rev ner det mesta inför att hiva ur motor nu i helgen, endast växellådsbalk och kardan kvar! :)
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Langar lite bilder på småpryttlar jag har skaffat.
Bild
Den lille intercoolern!

Bild
Den orangea dumpventilen är det jag tänkt köra med, ska se om det fungerar bra annars får jag köra med orginal. :)
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Kan berätta att jag har Kl-racing samt Swerull som sponsor för projektet nu och har lagt en beställning från KL på prylar jag behövde! (Täckte priserna då mina sponsorer jag haft på tidigare projekt vart lite känsliga med att visa priset)
Bild

Nu ska jag bara in till Swerull och köpa lite lager så finns allt för renoveringen hemma. Kan gå lite trögt denna helgen då jag måste få klart min moped för försäljning samt jobba på föreningens Epa-traktor. :)
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Tjenare, fått ut motorn nu och rivit isär den till viss del. Gick ganska problemlöst tills att spridarraden skulle av och jag slog mig själv i nyllet med den och bröt näsan. :doh: Är som vanligt helt värdelös på att ta bilder då mobilen ligger i andra sidan verkstaden o spelar musik men har vart och skaffat mig en bt dongel nu så man kan ha den i fickan hela tiden! Kommer snart upp någon bild då jag vet polaren tog någon!
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
Heideken
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
Ort: Malmköping
Kontakt:

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av Heideken »

först brutet revben, nu bruten näsa?! Ta det lungt! ;)
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Heideken skrev:först brutet revben, nu bruten näsa?! Ta det lungt! ;)
Man kan ju inte alltid lyckas, men det hade ju vart kul att testa! :lol:

Langar in lite bilder nu som jag ändå lovat!
Bild

Bild
Ordning och reda ska det vara :roll:

Bild

Bild
Och mästermekanikern i egen hög profil! :thumbright:
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av Henkken »

gjorde han inte som han skulle så ni bankade skiten ur honom? :D
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Henkken skrev:gjorde han inte som han skulle så ni bankade skiten ur honom? :D
Ungerfär, förutom att det var jag som gjorde fel, jag som var mekanikern och jag som slog mig själv i nyllet med en spridarrad, så blir väl någon slags schitzomaffiadrama eller vad man ska kalla det för... ;)
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
Användarvisningsbild
kskapet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons dec 25, 2013 7:12 pm
Ort: Lenhovda

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, bakaxelmek!

Inlägg av kskapet »

Köpt mig ett grenrör av en bekant som jag fick för en vettig summa av 500 riksdaler. Då var det dock till en 8v men fick med en 16v fläns så jag och polaren (jjoel) håller på att svetsa om det i skolan nu, är dock pilligare än vad man kan tro!

Bild
"poooowah" :hihi:

Bild
De duger!
Bild
Gasar ihop de så ska de nog banan hålla!
Bild
Bild
Blir nog tyvärr inget svetsande imorgon då jag inta har någon verkstadslektion men är inte mö kvar nu så tar det så småning om. :)
Fordon:
GLT 16v Turbobygge: Projekttråden
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: 740 GLT 16V turbo på noll och ingenting, grenrörsbygge!

Inlägg av DreRacing@ »

Har ni inte tig i skolan?
Skriv svar