Byta till Arp skruv vevstake
Byta till Arp skruv vevstake
Hur gör dom flesta bara byter? behöver man inte dra momentet o sedan horna lagerläget likadant med ramlager, har bara använt orginal tidigare så det dök upp en tanke, mvh Kent
Re: Byta till Arp skruv vevstake
Ska man vara riktigt petig så ja, byter man till annan skruv med annat åtdragningsmoment så bör man hona om lagerläget.
Ramlager i alublock kan tom behöva arborras om ifall man sätter dit "styvare" skruv.
Vitsen med en stadigare skruv försvinner ju ifall den inte dras till korrekt förspänning.
Ramlager i alublock kan tom behöva arborras om ifall man sätter dit "styvare" skruv.
Vitsen med en stadigare skruv försvinner ju ifall den inte dras till korrekt förspänning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Byta till Arp skruv vevstake
på stakar med ipressade bultar som styr överfallet och lösa muttrar är det jättedumt att byta bult utan att se till
att det blir runt i staken!. men på tex h-profilstakar med styrpinnar och lösa skruvar har jag svårt att se varför det inte skulle gå att
byta utan att det blir bra,förutsatt att samma åtdragningsmoment som staken är tillverkad för används!
/F
att det blir runt i staken!. men på tex h-profilstakar med styrpinnar och lösa skruvar har jag svårt att se varför det inte skulle gå att
byta utan att det blir bra,förutsatt att samma åtdragningsmoment som staken är tillverkad för används!
/F
Re: Byta till Arp skruv vevstake
Men samma åtdragningsmoment med en styvare skruv ger ju inte rätt förspänning.
Enda man kan byta rakt av är väl om den "bättre" skruven har samma åtdragningsmoment som den man ersätter. Vilket ju inte blir riktigt rätt i tex ett alublock och 12.9 skruv istället för 10.9 eller vad som råkar vara standard.
Enda man kan byta rakt av är väl om den "bättre" skruven har samma åtdragningsmoment som den man ersätter. Vilket ju inte blir riktigt rätt i tex ett alublock och 12.9 skruv istället för 10.9 eller vad som råkar vara standard.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Byta till Arp skruv vevstake
"Men samma åtdragningsmoment med en styvare skruv ger ju inte rätt förspänning. "
Förspänningen blir samma om gängstigningen är samma.
Men du är kanske ute efter att en "styvare" skruv har en annan E-modul och kan behövas dra lite hårdare (då den inte är lika "elastisk") för att eleminera risken att den släpper (tappar förspänning för mycket) i något belastnningsfall.
Förspänningen blir samma om gängstigningen är samma.
Men du är kanske ute efter att en "styvare" skruv har en annan E-modul och kan behövas dra lite hårdare (då den inte är lika "elastisk") för att eleminera risken att den släpper (tappar förspänning för mycket) i något belastnningsfall.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Byta till Arp skruv vevstake
Det är cossiestakar jag tänkte beställa nya skruv till, dom har styrstift mellan stake o överfall, köper jag Arp hoppas kunna använda skruven mer än en gång, mvh/Kent
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
Re: Byta till Arp skruv vevstake
Nej, nej!! Stål har i emodul runt 205 till 210 GPa så styvheten är densamma. Det som skiljer är att du kan sträcka en starkare bult mer utan att den permanent förlängs. Så sträck och brottgräns är högre.hauge skrev:"Men samma åtdragningsmoment med en styvare skruv ger ju inte rätt förspänning. "
Förspänningen blir samma om gängstigningen är samma.
Men du är kanske ute efter att en "styvare" skruv har en annan E-modul och kan behövas dra lite hårdare (då den inte är lika "elastisk") för att eleminera risken att den släpper (tappar förspänning för mycket) i något belastnningsfall.
Re: Byta till Arp skruv vevstake
ja... du har rätt E-modulen är rätt konstant/samma oavsett (små skillnader)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*