Byta till Arp skruv vevstake

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons feb 28, 2007 9:55 pm
Ort: Tämta

Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av kax »

Hur gör dom flesta bara byter? behöver man inte dra momentet o sedan horna lagerläget likadant med ramlager, har bara använt orginal tidigare så det dök upp en tanke, mvh Kent
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av The »

Ska man vara riktigt petig så ja, byter man till annan skruv med annat åtdragningsmoment så bör man hona om lagerläget.
Ramlager i alublock kan tom behöva arborras om ifall man sätter dit "styvare" skruv.

Vitsen med en stadigare skruv försvinner ju ifall den inte dras till korrekt förspänning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av fredde_vit_pv »

på stakar med ipressade bultar som styr överfallet och lösa muttrar är det jättedumt att byta bult utan att se till
att det blir runt i staken!. men på tex h-profilstakar med styrpinnar och lösa skruvar har jag svårt att se varför det inte skulle gå att
byta utan att det blir bra,förutsatt att samma åtdragningsmoment som staken är tillverkad för används!

/F
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av The »

Men samma åtdragningsmoment med en styvare skruv ger ju inte rätt förspänning.
Enda man kan byta rakt av är väl om den "bättre" skruven har samma åtdragningsmoment som den man ersätter. Vilket ju inte blir riktigt rätt i tex ett alublock och 12.9 skruv istället för 10.9 eller vad som råkar vara standard.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av hauge »

"Men samma åtdragningsmoment med en styvare skruv ger ju inte rätt förspänning. "

Förspänningen blir samma om gängstigningen är samma.
Men du är kanske ute efter att en "styvare" skruv har en annan E-modul och kan behövas dra lite hårdare (då den inte är lika "elastisk") för att eleminera risken att den släpper (tappar förspänning för mycket) i något belastnningsfall.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
kax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons feb 28, 2007 9:55 pm
Ort: Tämta

Re: Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av kax »

Det är cossiestakar jag tänkte beställa nya skruv till, dom har styrstift mellan stake o överfall, köper jag Arp hoppas kunna använda skruven mer än en gång, mvh/Kent
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Re: Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av blownharley »

hauge skrev:"Men samma åtdragningsmoment med en styvare skruv ger ju inte rätt förspänning. "

Förspänningen blir samma om gängstigningen är samma.
Men du är kanske ute efter att en "styvare" skruv har en annan E-modul och kan behövas dra lite hårdare (då den inte är lika "elastisk") för att eleminera risken att den släpper (tappar förspänning för mycket) i något belastnningsfall.
Nej, nej!! Stål har i emodul runt 205 till 210 GPa så styvheten är densamma. Det som skiljer är att du kan sträcka en starkare bult mer utan att den permanent förlängs. Så sträck och brottgräns är högre.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Byta till Arp skruv vevstake

Inlägg av hauge »

ja... du har rätt E-modulen är rätt konstant/samma oavsett (små skillnader)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar