Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är toppen klar. instalera dubbel B20 fjädrarna med ca 36mm längd och ca 113kg öppen.

ska försöka få en bild på den innan den åker på motorn sen i veckan.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Inlägg av Jens Gustavsson »

har mekat ihop motorn i morse få se om jag hinner gasa en stund i morgon blir kul att se vad en bättre topp ger :thumbright: såg en liten tendens att det kanske läckt lite på en cylinder på packningen tidigare ska va lite mer försiktig med tändningen. vet vad gammla toppen gav med lite lägre tändning så inga problem att jämföra.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Inlägg av Jens Gustavsson »

har varmkört motorn nu och ska efterdra toppen mm men kunde inte hålla mig att gasa lite vid 3000rpm och nu ger den 146nm/0.13bar :thumbright: stor förbättring!!! se föregående sida
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Inlägg av whilliam »

Är kompet lite högre nu? Har du ändrat kamtiming litegrann?
Du har hittat mer vrid tack vare bättre cylinderfyllning vid 3000, laddtrycksökningen ger endast 1Nm ökning men verkningsgraden har förbättrats från 66 till 72 Nm/Bar/liter

Lite högre upp i varvtal så kommer kammen igång och då verkar den ligga kring 90 Nm/Bar/liter (enligt din bänkning på föregående sida, som startar på 5400rpm)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Inlägg av Jens Gustavsson »

allt är lika utom toppen. lite mer flöde men på dessa varv är det nog den lite högre kompan som den svarar på.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Inlägg av Jens Gustavsson »

första repan med 2.00bar = 539hk käns bra :thumbright: .

även 348hk/1.00bar

1 grad mindre tändning ca 27 vid 2 bar ladd.

ganska bra HK väder i dag ca 1015 tryck och ca 8 + i lokalen.

(lite snö ras utan för vid avgasröret inte fullt flöde+ lite avgaser i rummet)

ska se om den repiterar det senare.

Preem E85.

lite tryck i kylsystemet men tror det är för mycket vatten i det bara.

100.4 observerade hk /liter "sugmotor" :thumbright:

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 522hk vid 2.00bar !

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: mån mar 08, 2021 11:18 am allt är lika utom toppen. lite mer flöde men på dessa varv är det nog den lite högre kompan som den svarar på.
Precis! På 3000rpm behövs inga stora kanaler, så flödet hjälper inte där.
Högre komp ger ju mer vrid om du har samma mängd "godis" i cylindern men då borde det inte skilja så mycket som det gör, vad jag menar är att högre komp ger snabbare förbränning och bättre verkningsgrad men det borde även en högre tändning gjort med den förra isf. inte för att det skulle blivit EXAKT samma men skillnaden borde ha blivit mindre.

Kan man tänka sig att flödet vid insugssätet reverserar mindre med den utformning du har nu? De vore en väldigt logisk förklaring till att den klarar att "fånga" mer godis......

Testar du flödet baklänges ibland? På dessa låga varv är det mycket intressant att få till ett lågt bakåtflöde när ventilen håller på att stänga.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n 18hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer nå bilder på skilnaden mellan nya och gammla toppen vid 2.00bar laddtryck

man kan grovt säga att det vart mer än 30 hk + det känns bra :thumbright:

man kan jämföra topparna rakt av över 7200rpm där laddtrycken är stort sätt lika.

mappningen behövde ändras på dellast en hel del då det vart mer vacium men på full gas inga större skilnader.

har inte varvat till max rpm ännu med den nya toppen.

känner mig rätt nöjd med toppens effekt nu är bara frågan om den håller eller om reserv toppen åker tilbaka haha!

den läcker helt klart vatten nånstans blir tryck i kylaren ska demontera den då jag har en stund över. hade nog lite brottomt att gasa fullt då jag inte efterdragit den klart eller så har nån tråd i cylindertätningen hoppat fel i stress ihopmekningen.




181,7 hk sug (bästa jag har haft i B18) eller 101.6 sug hk/liter utan väder corr. (97.4nm/ liter 1000rpm över den verkliga vrid piken) :thumbright:

whiljam allt sitter inte i turbon motorn måste jobba i harmoni också :wink:

mvh jens
Bilagor
2.0bar B18 comp toppen.jpg
2.0bar B18 comp toppen.jpg (155.88 KiB) Visad 1650 gånger
B18 reserv topp vs comp topp.jpg
B18 reserv topp vs comp topp.jpg (250.25 KiB) Visad 1650 gånger
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n 34hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av whilliam »

Jens skrev:
"whiljam allt sitter inte i turbon motorn måste jobba i harmoni också "


Pratar du om 3000rpm, så kan man ju förstå att det är på det viset! Turbon kan väl knappast anses "vaken" :hihi: när den hostar ur sig 0.12-0.13 Bar i laddtryck?(det var ju här vi funderade kring 50% verkningsgrad på den Holset du kör nu)
Hur mycket vrid tror du det blivit med en turbo som stämmer bättre /anpassad och laddar 0.3 bar på samma ställe???

Pratar du om effektökningen på högre varvtal så är det ju inte så konstigt, tänk efter på vad jag skrivit innan om att turbon är för stor på inducern, du ligger till vänster om de "goa öarna" och har kanske 70-74% kompressorverkningsgrad som mest.

Ökar du då flödet i toppen så får du en viss effekthöjning av bara den saken men du får nog störst effekthöjning för att du helt plötsligt "halkar närmre" de där öarna jag nämner ovanför och nu pratar vi kanske 72-76% i stället, hänger du med?

De bästa hjulen har över 80% verkningsgrad och sådant märks tydligt på effekten i motorn :thumbright:

Kanske lämpligt att testa med båda husen samma dag nu? Är ju enkelt att kolla när du har båda framme. (även om det skulle ha varit större skillnad på husen för att få ett riktigt rättvist resultat)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n 34hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbon med fullt laddtryck och effiktivitet på 3000rpm till 9000rpm och 4 bar ladd är svår att hitta! :hihi: ( en super preppad skruv kompressor är nog närmast där men olaglig i de flesta reglementen och motorsporter.

på denna motor är det motorn i säg som är begränsningen inte turbon! därför jobbar jag där.

Denna turbo är väldigt bra, skulle jag inte tro det skulle det sitta nått annat där helt enkelt :thumbright:

kom ihåg att powerband är 7000-9000 rpm+ i race i bilen och ladd upp mot 4 bar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Comp ET/A B18:n 34hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av Steve »

Var kan man köpa en turbo som presterar bättre och vad kan man få för garanti att den gör det? Garanteras hållbarhet också?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n 34hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: mån mar 08, 2021 8:05 pm turbon med fullt laddtryck och effiktivitet på 3000rpm till 9000rpm och 4 bar ladd är svår att hitta!

mvh jens
Vi får nog en bättre kommunikation och förståelse för hur det hänger ihop om vi läser inläggen riktigt :thumbright:
Jag skrev 0.3 Bar det är väl ganska långt kvar till 4 Bar då?

Titta i kompressordiagrammen jag postade för några dagar sedan så ser du ganska tydligt vad jag menar, du kan också läsa innantill just där att den turbon du har inte är "bäst". Det är en helt vanlig turbo som är designad för att sitta på en lastbil och Holset gör tusentals varianter på sina turbos, om du tror att just den du skruvat dit passar bäst så har du inte funderat igenom saken.

Skruvkompressorer är fullständigt usla i att producera hästkrafter, de kommer inte i närheten av en turbos effektivitet.

Läs det jag skrev ovanför en gång till också, missade du 0.3 bar så kanske du missade procenten också.

Man kan inte tillskriva toppens flöde hela effektökningen, eftersom du har en turbo som vill jobba med högre flöde än vad du har så ökas effektiviteten på den när ditt flöde ökas och därmed hamnar den mera rätt i kompressormappen - ju mera rätt den ligger där desto högre effekt vid samma laddtryck.

Många tror att "ju större desto bättre" men detta gäller absolut inte turbokompressorer, de ska vara "spot on" till sin uppgift (då går de bäst) och vill man inte blanda in andra fabrikat så kan man sätta dit en likadan Holset fast med 62 eller 64mm inducer.

Varför tror du Holset tillverkar dem, tror du att det är för att de är idioter och gillar att göra olika storlekar för skojs skull?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n 34hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av whilliam »

Steve skrev: mån mar 08, 2021 9:35 pm Var kan man köpa en turbo som presterar bättre och vad kan man få för garanti att den gör det? Garanteras hållbarhet också?
Som du ser ovanför så kan Jens beställa en från Holset, allt handlar om dimensionering i första hand, först o främst kompressorn den är busenkel att dimensionera när man har en massa bänkningsdata (det är bara att plotta in effektsiffrorna från bromsningen i ett kompressordiagram så ser man om de ligger på "sweet spot" eller långt ut i kanterna)

När kompressorn är rätt vald så kan man göra liknade med turbinen till HX 50 finns det 5 olika hjul hemma och det finns säkert minst lika många till varianter på fabriken (både Cedric och jag har skrivit detta ganska många gånger, vad säger de andra turbokunniga om saken)
Utöver detta så finns det en uppsjö av turbinhus att välja på och även hur stora möjligheter som helst att finputsa dem på exakt samma sätt som Jens suttit o gjort med toppen (varför frågar du inte vad han kan lämna för garanti på att det blir bättre när man portar den?)

Vill man ha bättre förutsättningar vid höga ladd så kan man välja ett kompressorhjul (eller åtminstone den designen)från Schwitzer, de är effektivare på höga ladd och detta är det många som kan skriva under på.
Ytterligare fördel där, är att de har tydliga kompressormappar, Holset har slutat med att göra sina tydliga, synd, tycker jag. De är lite som att följa en gammal Rembrandt-målning, istället för en karta, när man orienterar :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n 34hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte tid att babbla nå mer med dig nu jag lägger tiden och energin istället på att utväckla motorn i verklighetens värd i dynon och i bilen. du har snöat fast i dina turbos :lol:

jag har snackat med martin palm om detta tidigare och vi tänker rätt likt om mycket men det som skiljer är att jag vill se saker i verkligheten inte stå med näsan och miniräknaren i nå teoretiska papper allt för mycket. jag läser en del kompressor diagram mm och förstår sånt skapligt men man kommer inte så långt där bara man måste se helheten för att komma nånstans. kamaxlar , toppar , granrör, insugsrör, sen hur man bygger en hållbarbottendel är sånt som är långt mycket viktigare om man frågar mig.

en sån turbo jag har är väldigt kababel att leverera luft effektivt så det räcker det är anndra saker som är det jag ska jobba med.

En turbo som denna som kan leverera mycket tryck i det område denna motor jobbar i utan att göra allt för mycket värme sen igenom en jätte laddkylare som är efektiv sen har jag ett avgastryck på halva laddtrycket= du hittar inte många hk till där!
men med tester av kamaxlar mm som nämns ovan så kan man hitta 34hk det är skillnad det!!
Nu är det ju inte heller nån skit topp jag jämför med heller sen bara lågt ladd ännu.

skulle jag få bort sviktet i kam stommen och kunna göra en större nock med större mitt lager så skulle jag hitta 30 hk till också. med en fin billet topp som rickard och erland och cox JR har så skulle jag få en hel hög mer hk också....

turbon är inte begränsningen eller det intresanta just nu iallafall. en mindre turbo blir för liten. vet du hur jag vet? jo jag har testat i dynon och på dragrace banan :) men det räknas väll inte?

ska klura nu några dagar hur fortsätningen i denna rekord långa bromsning ska se ut men måste snart skruva ned den och sätta den i bilen för det är snart vår och då är det race som gäller samt har 2 andra motorer som ska dynas till kunder här.

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n 34hk mer vid 2.00bar med nya toppen!

Inlägg av whilliam »

Jens, det är inte för att tjafsa, utan mera för att öka förståelsen för hur det hänger ihop. Turbon o motorn jobbar i symbios med varandra och det är svårt att anpassa en 1.8 litersmotor för att stämma mot en turbo som är dimensionerad för en 8 liters.....

Det är därför man bör välja en kompressor som stämmer emot motorn så bra det bara går.
Så här skrev du:
turbon är inte begränsningen eller det intresanta just nu iallafall. en mindre turbo blir för liten. vet du hur jag vet? jo jag har testat i dynon och på dragrace banan :) men det räknas väll inte?

Jag skrev aldrig att du skulle ha en mindre turbo, jag skrev att du skulle ha en mindre inducer och om du hade det så skulle motorn ge mera (för att du hamnade mer gynnsamt i kompressormappen)
Du tar för stora och för "enkla" steg när du kliver från en HX40 till en HX50, Holset tillverkar flera HX40 som är större än den du körde med och de tillverkar flera HX50 som är mindre än den du kör med nu. Detta måste du väl ändå köpa?

Du har alltså inte testat de turbona som ligger "mellan" dem du testat hittills, du började med ett bra steg att göra HX50 "lite mindre" genom 16-huset, blev det inte bättre med det huset?

Sedan när du tillskriver toppens flöde effektökningen så vill jag bara försöka öka förståelsen för att effekten bestäms väldigt mycket av turbokompressorns verkningsgrad, när din kompressor nu är för stor (för att ge sin högsta verkningsgrad) så ökar effekten BÅDE av flödesökningen och av att du hamnar på ställen i kompressormappen som har högre verkningsgrad (kompressorn tillåts pumpa mer luft på samma laddtryck)

Man kan vända på steken och tänka sig att du haft andra bladvinklar på inducern, så att du låg till höger i kompressordiagrammet, då hade toppens flödesökning blivit motverkad av turbons försämrade verkningsgrad och i ett (extremfall) kunnat ge en effektminskning i stället (i vart fall en väldigt låg effektökning jämfört mot hur det nu blev)

Jag har förståelse för att det inte finns tid över för att testa allt (det finns det inte för nån av oss) men det kommer ju fler år och fler tankar kring att utveckla grejerna och då kanske du har mer glädje av att grunna på detta?

En sak jag glömt skriva till dig är att HX55 med samma mått på hjul som du har ger högre verkningsgrad på låga laddtryck, helt enkelt att HX55 är bättre på att stalla convertern, det är ingen jätteskillnad men får du plats med 55:an så har du tjänat lite.
Skriv svar