Sida 1 av 1

bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: sön jan 05, 2014 8:52 pm
av _night rider_
vad ligger era bränsleförbrukningar på med om606 8mm pump vid normal körning dvs inge lek,,
typ i en w124?

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: mån jan 06, 2014 7:22 am
av smidy
teoretiskt samma som med original, då du bör använda samma effekt vid "normal" körning med båda pumpar, en diesel behöver ca 250g diesel (ca 0.3l) per kw. för att släpa fram din släde i 90km/h åtgår det en viss effekt och den ändras inte för att du byter pump, om du sen tycker att det är fränt med en svart rökplym efter dig så går det såklart mera bränsle, men rätt inställt så skall det vara slage samma lika.

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: mån jan 06, 2014 3:10 pm
av dsimila
Teoretiskt skiljer det lite ändå då en större pumpkolv sprutar in en viss mängd bränsle genom spridarna på kortare tid. Jag vet dock inte om eller hur det påverkar förbrukningen.

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: tis jan 07, 2014 5:30 am
av smidy
teoretiskt skall denna extramängd ge mer effekt, således kommer han bli tvungen att ha gaspedalen högre upp för att köra "normalt". teori och praktik stämmer sällan till hundra, men om vi säger att bilen vill ha 0.6l/m vid 100 med orginalpump så skall den i teorins värld gå på 0.6 även med 8mm då det krävs ett visst antal kw för att hålla 100 km/h, vi drar till med 30 kw, sedan spelar det ingen roll hur du driver fram bilen, det åtgår 30kw för att hålla hundra även fast man konverterar till trampbil, så effekten som åtgår är konstant, motorns törst är mer eller mindre konstant runt 230g/kw, sedan att spridarna klämmer dit mer bränsle på kortare tid betyder att vi får ut mer effekt och således måste lätta på gasen för att hålla 100 annars stiger effekten och vi passerar vår "limmit" 100 km/h.

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: tis jan 07, 2014 4:46 pm
av _night rider_
men när en 8mm pump monteras så borde den ju ge mer bränsle över hela registret? man tycker
den borde bli väldigt känslig på gasen.

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: tis jan 07, 2014 6:11 pm
av dsimila
Smidy, jag menar att motorn inte snurrar lika många grader för att pumpen skall trycka in en viss mängd.
Slaget blir kortare i pumpen för en viss mängd bränsle med en 8mm pump jämfört med en 5,5mm. Förbränningen blir alltså lite annorlunda.

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: tis jan 07, 2014 8:12 pm
av Gregerr
Om jag får lov att kapa tråden lite…..
Ni som åker modifierade pumpar. Vad drar era bilar vid någorlunda normal körning?
Har ju läst om "herrejösses" motorer, som används som bruksbilar.
Det borde ju finnas lite mer "normala" effektuttag också!?

Själv åker jag OM603, och är sugen på mer effekt.
Så det vore intressant att höra olika motoralternativ och setup, kontra bränsleförbrukning.
Både ekonomikörning och lek :thumbright:

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: ons jan 08, 2014 6:57 am
av per a
jag kör en om605.96x som sitter i en 123 kombi nu, och som jag tidigare (4-5år sedan) haft i en w201.båda bilarna har jag haft som åka till jobbet bil.

motorn har:
hemmabyggt grenrör
modifierat om606 insug
7mm mynä pump
icn e 450*350*75 cellpaket
turbon e nån garret som jag inte kan måtten på i huvudet men typ som hx35

w123an drar ca litern
w201 drog 0.7

Re: bränsleförbrukning 8mm pump?

Postat: lör jan 11, 2014 8:59 pm
av Hasse_krstd
Jag har en W124 med K29 turbo och hembyggt grenrör och stor ic 3" tryckrör o 7,5mm dieselmekenpump.

drar ca: 0,95 l/mil men går säkert o få å gå billigare, om man kör normalt men mina bilar brukar aldrig gå billigt när jag kör ;).

kört med den dagligen 2 sommarsäsonger i rad, så hållbarhet är där.