Sida 1 av 2

Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: mån jan 13, 2014 9:18 pm
av Mattias Pettersson
M104 3.2L 24v 10,0:1 std.
Hx55 66/78 #22, fint ~60 cm grenrör med 60mm wg med god funktion
Plenuminsug med trattar
Vems, vag-spolar osv.
E85
Varvstopp 7000rpm
1,3bar
Runt 600 hk räcker egentligen i den här karossen men de hade varit fränt att ha höga siffror på pappret.

Bilen används till att burna på stan och köra streetrace.

Körde helt oöppnat förra säsongen med gott resultat, bortsett från att den rasade på sista racet.

Så här såg de ut när jag lyfte toppen:

Bild
Bild

Varför ser de ut så här så här? Har staken blivit krokig först? Ventilflyt?
Inga spikmärken på någon annan kolv. Alla lager är i fint skick så oljetryck verkar jag ju ha haft.



Ny motor har införskaffats och jag funderar vad jag ska göra åt den.

Oljekylning och bättre tuning blir det givetvis.

Jag funderar på att, som kompromiss, sätta 2mm kortare stakar (finns billigt på ebay till honda. H-profil) vilket resulterar i 8,8:1 i komp (R/s ratio 1,70 stället för standard 1,75). Hur mycke tröttare kan den tänkas bli under laddtryck?

Eller om jag ska försöka åka oöppnat i år igen, lägga pengarna på att utveckla chassiet istället och sen löpa linan ut med spm-stakar och mira osv nästa vinter istället.

Vad tror ni?


Mattias

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: mån jan 13, 2014 10:10 pm
av viktorp
ventiltalriken lossnade efter raset då ja försökte bryta lös en kolvbit som låg klämd mellan ventilen och topp

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 12:43 am
av MVA-Productions
Kan tänka mig att höga cylindertryck har gjort att staken kroknat så att den bröt loss kolven och sen rasade allt :hey:
Skulle nog satsa på någon form av smidda stakar iaf men hurvida du ska köra med kortare eller icke överlåter jag till någon med mer koll på dom motorerna.

Mvh

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 6:27 am
av Kadett4wd
ser ut som det sitter h-profilare redan i den?
Kolven kanske helt enkelt bara kollapsat pga för högt cylindertryck?

edit: det gör det juh såklart inte om det var en oöppnad motor, läste slarvigt *S*
Men Mercamotorerna (104) har ganska korta kolvbultar, kanske sviktar kolven och har gett upp pga trycket.
Du kan kanske ha råkat 'bogga' motorn lite och byggt högt tryck.
Som Mattias nedan skriver, hur ser tändmappen ut samt vad kör du för triggersetup?

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 9:41 am
av Mattias J
Frågan är hur tändmappen ser ut?

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 10:18 am
av Jens Gustavsson
Bränsle typ?

kompa och klämspalt?

lamda?

loggar du mycket så du håller koll på motorn?

spridare?

tänd kurva?

laddtrycks kurva?

bränsle pumpar och soppa system, tank mm?

på connys MB så laddade vi 2.35bar och över +850nm i vrid och den motorn har gått i flera sommrar+ vår och höst utan problem med standard bottendel och topp (12v)

mvh jens

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 10:30 am
av Kadett4wd
Du läser lika slarvigt som mig Jens ;)

E85
10-1, klämspalt std, troligen 1.2mm

102 motorn är stabilare.
104 har de jagat vikt i för bränslebesparing.
Därav kolvarna är inte lika stabila utmed kanterna ovanför kolvbultarna pga de korta kolvbultarna.

Lite för frisk tändning med för lågt varvtal(boggning) kan ställa till en massa oreda.
Då i synnerhet om triggern var lika som det var i min C36(bara tre punkter)

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 11:07 am
av Enok
För högt cylindertryck p.g.a preignition.

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 11:19 am
av Mattias Pettersson
Trigger är cncfräst tre punkter i remskivan fram, och kamsynk. Båda med honeywell gt1.
Styr spridare och spolar sekventiellt.
Siemens 875cc
Har kört med biltemapumpar (blir 044 i sommar). Catchtank och 10mm prisolrör.
Lambda 0.80 på ladd

Kan ladda upp tändmappen ikväll när jag sitter vid en dator.
Jag loggar med jämna mellanrum men kollar på displayen mest hela tiden
Har mac-ventil men kör inte med rampat ladd. Fullt ladd vid ~5000

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 12:23 pm
av Mattias J
Ska bli intressant att se tändmappen. Jag vet av personlig erfarenhet att dom inte tycker om mycket tändning.

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 2:34 pm
av Jens Gustavsson
vid så låga effekter/vrid så har det hänt nått konstigt här. nått är väldigt fel!

E85 med bara någorlunda rätt tändning och lamda spikar alldrig vid dessa låga cylindertryck.

mvh jens

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: tis jan 14, 2014 3:51 pm
av Mattias J
På dessa motorerna eller du menar rent generellt?

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: ons jan 15, 2014 11:30 am
av Kadett4wd
såhär brukar det bli att se ut i staterna efter de haft kolvras i sina mercamotorer.
Bild

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: ons jan 15, 2014 11:33 am
av Mattias Pettersson
De blev ingen tändmapp. Måste låna nåns bil och plugga in boxen i den. Återkommer.

Mattias

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Postat: ons jan 15, 2014 2:20 pm
av Jens Gustavsson
när allt lirar som det ska brukar vi köra vanliga skit kolvar på +2.5bar. en MB kolv är bättre än en vanlig skit kolv skulle jag tro?

jag har aldrig kört sönder en kolv i hela mitt liv faktiskt rätt konstigt då man hållit på så länge med turbo??

mvh jens