Sida 1 av 1

volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: tis jan 28, 2014 8:25 pm
av R R
någon som bromsat kring 600-650whp i en b234 med orginalkolvar? vågar man prova ?

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: tis jan 28, 2014 8:32 pm
av Jens Gustavsson
det är inga problem om du byggt allt rätt.

E85 och en turbo som ger låga avgastryck förenklar (förlänger) livet för kolven markant också :thumbright:

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: tis jan 28, 2014 9:00 pm
av R R
kör e85:) har en sc 62/62 med 0,68 avgashus.. så rätt litet avgashus.. bromsa 550whp ifjol med b23et kolvar och 145cc stakar.. men kolvarna var avsvaravd för ventilerna så kännsbättre med 234kolvar och kanske svarav ur 1mm i kolvgropen. längre stakar ska ju vara bra för blocket?

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: tis jan 28, 2014 9:16 pm
av MGP
med 62mm turbin, E85 och 0.68 A/R kan jag lova at d har mer mototryck än laddtryck ;)

/MGP

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: tis jan 28, 2014 11:34 pm
av Karl Buchka
Minns inte exakt vad jag mätte tjockleken på kolvtopparna till på mina B234 kolvar, men jag vågade inte gröpa ur dem något. Riskerade hellre ett högre komp än en kolvtopp som var för tunn.

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: ons jan 29, 2014 12:27 pm
av philleee
Fått min grop svarvad djupare, från 8 till 6mm tjock i mitten.

Finns bild på en avkapad kolv i min projekttråd. Kolven är riktigt tjock runt om gropen.

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: ons jan 29, 2014 2:37 pm
av johan johansson
Vet om en som bromsat över 1000 med b23 kolvar

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: sön feb 02, 2014 7:02 pm
av thedriftking
Vet en som kör Std kolvar, osvarvade. 600whp
Dock kör han 3mm kortare stakar ist :)

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: sön apr 20, 2014 6:03 am
av Johnny Borg
Jag kör med FK kolvar o 3mm kortare stakar.
Hållbarheten är helt okej.

Men effektivt. nejdu. få ladda på rätt så friskt för att få nå vrid i grejjerna.
Är sugen på std långa stakar o b234 kolvar för att slippa köra så höga laddtryck

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: sön apr 20, 2014 8:48 am
av Kadett4wd
Precis vad jag noterat.
Monterade längre stakar i en maskin för att sänka vridet.

Jo pyttsan!
Motorn blev helt som förbytt. Än mer vrid... :( ;)

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: sön apr 20, 2014 7:44 pm
av DreRacing@
hur påverkar stakens längd motorns vrid?

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: sön apr 20, 2014 11:29 pm
av Johnny Borg
Kompförhållandet ändras men hur de kan sänka vridet som Kadett4wd säger vet jag inget om.
Borde ökas tycker jag men kanske tänker bakvänt ja :)

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: tor apr 24, 2014 11:14 am
av knotan
har både själv och bekanta som kört 5-600 hästar ur olika b230is,
å kolvarna "håller",
men en säsong med lagom mycket buskörning så brukar loppen vara lagom inkörda (ovala) och kolvar slitna, brukar ge rätt mycket blowby, självklart med effektförlust som följd

så frågan är ska den hålla mer än en säsong i taget (med gata/bana/drifting lite om vart annat) hur man gör för att få motorn att hålla tätt

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: tor apr 24, 2014 11:47 am
av Kadett4wd
jag anser också vridet bör öka på lägre varv med korta stakar, men när jag bytte stakar så ökade vridet sjukt på lite högre varv.
Det har delvis att göra med hur pass kolven rör sig i hastighet under varvet, kortare stake snabbare vid dödpunkterna, och om jag finge gissa så borde då korta stakar 'käka upp' vass overlap och dra igång luftmassan snabbare på lägre varv.
Men det bidde inte riktigt så i min maskin.
Sen blir det mindre friktion med med längre stakar vilket sekundärt ökar vridet.(marginellt)

Re: volvo 16v turbo 600whp med orginalkolv

Postat: fre apr 25, 2014 5:26 pm
av Simon-I
b23et kolvar som är avsvarvade samt frästa ventil uttag-856whp hos PPF. blocken ger sig till slut om man kör utan betong men kolvarna har varit med ett gäng säsonger nu..