Sida 1 av 3
Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 2:01 am
av Thomas S

Hej Jag vill visa mitt turboprojekt. Det är en gammal plymouth slant 6 från -66. som ska ligga i en Valiant.
Den är ombyggd till bränsleinsprutning och ska köras på e85.
Turbon är en Garret gt3076r. Toppen har fått något större ventiler och är lite portad.
Kamaxel är en Howard 220 @ 0.50, med 0.473 Ls 110. Kanske inte optimalt .
Insuget är ombyggt original i gjutjärn med 80mm.spjällhus.
Grenröret är också original , räcker nog till effekten man kan få ur denna motorn..men lite portat och ombyggt med anslutning för wastegate.
Hälsningar Thomas S
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 8:34 am
av Dahlin
Nu blev jag glad som ett barn på julafton.
Perfekt bild till förmiddagskaffet.
Visa gärna mer om hur installationen o.s.v. går.
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 9:35 am
av mekomaskin
Kul motorbygge.
Vallesexorna har ju ungefär samma potential för trimning som Volvo B20
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 9:41 am
av Jens Gustavsson
häftigt bygge! berätta mer och mer bilder

Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 1:15 pm
av Thomas S
Kul att ni gillar det,annars är det ofta en motor som får byta plats med en v8
i prestanda sammanhang.
Nu ska detta bli en snäll , daily driver , men visst hoppas jag att den blir lite pigg..
Runt 280-330 whp brukar dom få ut med liknande setup.
Jag vet att det inte låter mycket, men det är en långslagig motor (borrning 87 slag 104 som inte varvar mycket mer än 5000. Det finns trimmade slant 6 225 sugmotorer som varvar 6-6500 men då börjar kolvhastigheten pga. den långa slaglängden bli farligt hög

Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 1:20 pm
av Dahlin
Personligen skulle jag aldrig byta ut den motorn i en Valle eller Dart, bara insugsrörets utformning gör mig glad när jag öppnar huven och får se det.
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 1:24 pm
av David Herbertsson
Fasen vad coolt! Bra gjort
/David
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 4:32 pm
av Fritz
Kul bygge!
Jag är inget proffs, men i mina ögon sitter WG åt fel håll.
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 7:33 pm
av Thomas S
Tack Mattias, det stämmer. Kollade nu på Tials anvisning och

Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: fre feb 07, 2014 9:03 pm
av Thomas S
Kan skriva lite mer om motorn, det är alltså en 225 kubiktum. 3,7l. som är borrad 0.60
så ungefär 3,8 liter nu. Veven är tidigare slipad och balanserad för måånga år sen . Och gick sen ungefär 1500 mil och motorn hamnade sen i garaget då bilen såldes vidare.
Den har fått nya kolvar, ringar, lager. Köpte big bore toppackningar från australien som har lite bredare stålkant som sen får hjälp av O-ringar som är nerfrästa. Toppen är portad och försedd med överdimensions ventiler 2mm större in och 1mm ut.
Erland cox bytte styrningar till brons och bytte till sätesringar på insug.
Han flödestestade även den portade toppen plus en original och det var ganska mycket bättre.
Ca 25% mer snittflöde mellan 0.100-0.500 lyft.
Jag passade på att putsa förbränningsrummet genom att lägga på toppen innan vevaxeln var monterad.
Och kunde då titta in i cylindrarna och se precis var jag behövde fila.
Kanske överkurs men gör nog ingen skada..
Kamaxel var inte lätt att välja, men om man som jag kör med original grenrör vill man inte ha för mycket överlapp.
Jag hittade en Howard kam 220@ 0.50 och 0.473 i ventillyft Ls 110 som inte har så mycket överlapp.
Borde kanske vara Ls. 114 ca.
Men det hänger väl på mottrycket och hur mycket laddtryck man kör.
Tänkte mäta mottrycket- laddtrycket sen. Kan ju beställa en egen slipning lobseparering om det behövs.
Insuget är då original i gjutjärn som fått spridarhylsor påsvetsade med ca 30 graders lutning för att sikta mot ventilerna (så gott det går) kanalerna böjer neråt ganska mycket.. Vid 45 grader lutning på spridarhylsan dränker man kanalväggen så det ville jag undvika.
Hittade en spridare med 25 mm. förlängd nos som har 30 grader sprutkon,. Ock det ser ut att bli bra. Spridarna är Bosch pt 1040 cc , kanske stort men ska köra e85 och de har tydligen bra styrning på låg last.
Thomas S
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: lör feb 08, 2014 2:56 am
av Husse1
Detta vill man ju bara se mer av! Gillas med ett jätte stort G!!!!!
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: lör feb 08, 2014 11:56 am
av Modlendingen
Rå motor! Morro at noen bygger på noe anna enn 2JZ, RB26, BMW 6ere osv

Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: sön feb 09, 2014 12:05 am
av Thomas S
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: sön feb 09, 2014 12:11 am
av Thomas S
Lite slant 6 turbo inspiration
http://youtu.be/lpSu4O_SzVk
Re: Plymouth slant 6 turbo efi
Postat: sön feb 09, 2014 11:26 am
av Thomas S