Sida 1 av 2

Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 10:36 am
av peppe
Jag är lite intresserad av att höra hur ni riggat upp bockarna då ni mäter era vevaxlar, främst är jag intresserad av att veta V8 axlar men alla tankar är av värde.

Jag märkte att man kan ju få lite olika värden beroende på vart man lägger bockarna, sedan så slog tanken mig att är axeln slipad för olika spel bör man kanske ta hänsyn till det beroende på hur bockarna står.

Jag har en axel som jag helst inte vill slipa, då ingen här i stan kan rikta 5-6 hundringar utan att "förstöra" den, kan skicka söderut till bekanta men vill undvika det också, mest för att beroende på hur man mätet så framstår axeln antingen som rak eller 5-6 hundringar krokig, det är därför jag ställer frågan till er, för att bilda mig en uppfattning.

Mäter man som vi blev tillsagda av bekanta samt en tredje firma så är den rak. Lagren i motorn som den kom ifrån såg ut som nya, den lär a snurrat i en båt en längre tid.

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 12:27 pm
av j björk
Jag sätter den med 2 dubbar i svarven och mäter med indikatorklocka på ramlagerlägena.
Hur menar du att det blir skillnad hur man har backarna?

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 1:15 pm
av StefanM
har du konstaterat att den går tungt när den är monterad då eller? Om den inte gör det så skulle jag nog inte peta allt för mycket i det.

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 1:34 pm
av peppe
Erland, så kan jag testa att göra, vet fler som gör så. Har dock hört att "det går inte att göra då".

Sätter man backarna på ramlagerläge 1 & 5 så är den rak, flyttar man in dom till 2 & 4 och mätet sedan ute är det 5-6 hundradelar.

Den går inte tungt och lagren ser ut som nya som sagt.

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 1:37 pm
av peppe
Alla vi pratat med säger att dom läger bockarna på 1 & 5, går även i dubbarna på svarven tycker dom.

Dock så måste denna axel enligt uppgift riktas och således slipas för att den visade 5-6 hundringar om man flyttade in till 2 & 4 samt mätte 1 & 5.

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 2:12 pm
av StefanM
Ja fast jag fattar fortfarande inte? Om lagren är fina och den inte går tungt, vad är problemet?

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 2:33 pm
av peppe
1. Jag sökte väl info om hur folk gick till väga.

2. Undrar om fler har varit med om fenomenet jag skriver.


Mitt problem är fenomenet som uppstår när man flyttar bockarna, du kanske skulle stoppa i den baserat på om den går lätt eller inte, men jag mäter gärna.

Den är mätt hos en motorfirma i stan, ska leka lite med den ikväll själv.

Vad är ditt problem Stefan?

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 6:24 pm
av Enok
2:a el 4:e ramtappen kanske är oval.

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 7:27 pm
av peppe
Det är fullt möjligt, ska ta och mäta mer i helgen.

Testade mäta nu men farsans bockar var för breda för att kunna flytta in dom så jag kunde ite testa 2 & 4.

Dock satte jag den i svarven och den är på dom flesta lägen 1/100 några så lite som 0,5/100.
Märkte dock att det gör stor skillnad på hur man mäter med indikatorn, måste skaffa en släp/vippindikator istället tror jag.

Måste skaffa smalare backar också. Ställer man indikatorn lite snett och snurrar veven mot den kan man lätt få 3 - 5/100 vänder man bara håll då är den klockren istället, näe släp/vipp här näst!

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: tor feb 13, 2014 10:00 pm
av Ante Karlsson
Sätt upp den med dubb. Rikta den så du inte har kasst i första och sista ramlagret. Troligtvis så går den rätt om du svarvar in dubben.
Mät sedan på de andra lagrena. Mät ramlagerlägena där emellan. Har du diameterskillnader/kasst där så får du mäta tapparna med mikrometer. Se ovalitet,konicitet.

Du kan rikta axel med kopparsläggan lite försiktigt om det skulle vara nödvändigt.

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: fre feb 14, 2014 8:44 am
av StefanM
peppe skrev:1. Jag sökte väl info om hur folk gick till väga.

2. Undrar om fler har varit med om fenomenet jag skriver.


Mitt problem är fenomenet som uppstår när man flyttar bockarna, du kanske skulle stoppa i den baserat på om den går lätt eller inte, men jag mäter gärna.

Den är mätt hos en motorfirma i stan, ska leka lite med den ikväll själv.

Vad är ditt problem Stefan?
Har inga som helst problem, du frågar en sak och jag kommer bara med motfrågor, inget konstigt med det. Står ingenstans att du helst undanber dig vissa svar?

Det jag menar är bara att har du inga problem med vevaxeln när den är monterad så skippa sånt där. Det är väldigt lätt att mäta saker och hitta konstiga saker som man inte alltid förstår. Mäter du ramlagerlägena så kan jag sätta en tunna skit på att blocket är krokigt också. Det finns säkert en cylinder som är sned mot vevaxellinjen också. osv osv.
När det gäller mätningar skiljer det alltid. Balanserar du ett hjul (däck och fälg) till noll i maskinen och tar bort det och sätter upp det igen så kan det vara 10gr fel. Mäter man vevaxlar så lär man bestämma sig för en uppspänningsmetod och sen lita på de värden man får. Det bästa är nog att dubba på längden så långt ut som möjligt för det är ändå rakheten totalt sett man är ute efter. Börjar man rigga upp den i mitten och kolla kastet ute vid ändarna så vet man ju egentligen inte vad man mäter. I slutändan finns det nog ingen vevaxel som är 100% rak utan allt är väl en balansgång baserat på toleranser.

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: fre feb 14, 2014 10:29 am
av Kadett4wd
spänn försiktigt mellan dubbarna, veven krokar lätt om det trycker lite.
Kontrollera hålen så de är fina som dubbara går i.
stukade ger ocentrerad vev = mätfel

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: fre feb 14, 2014 3:18 pm
av Pacman
Lagerna brukar vara den första indikatorn på att något är dåligt med veven.
Ser lagerna bra ut...eller som du beskrev det "som nya" så hade jag inte funderat nå mer utan lagt tiden på nåt annat. :thumbright:

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: lör feb 15, 2014 10:40 pm
av schwitzer
Det är ju helt rätt att vilja blueprinta motorn så långt det går, tycker dock att det är onödigt och kan ge fel mätvärden om man försöker spänna upp vevaxeln med dubbar eller backar. Som i de flesta fall sedan gamla tider i staterna så lägger du veven i blocket du skall använda och dra de yttre ramlager överfallen. Mät med indikatorklocka i mitten av blocket och skevar den upp till 4-5 hundradelar så är det okej. Grejen är ju den att du mäter den statiska toleransen och inte den dynamiska toleransen. Snurrar veven lätt när du dragit alla överfall så är du i hamn, när cylindertryck vid belastning och självsvängningar vid olika varvtal tar ut sin rätt så fixar oljetrycket mellan lagret och veven resten. Du kan ju till exempel låta någon rikta en vev med en kopparklubba så den blir okej i rakhet, värm den sedan + blocket till 100 grader C och se efter om någonting har velat dragit sig. Är ingen motorexpert men bara min tanke. mvh // Kristian

Re: Hur mäter ni rakheten på era vevaxlar?

Postat: sön feb 16, 2014 8:38 am
av Kadett4wd
Kadett4wd skrev:spänn försiktigt mellan dubbarna, veven krokar lätt om det trycker lite.
Kontrollera hålen så de är fina som dubbarna går i.
stukade ger ocentrerad vev = mätfel
Än bättre anser jag att svarva mjuka backar som passar precis längst bak på veven.
Sen monterar man ett v-block(tälj ut ett i trä och skruva i verktygshållaren) på x sliden i svarven och lägger veven däri, då kan du ratta in centrum.
sen lägger du ur växeln ur svarven så du kan snurra chucken för hand.

Och som du far efter Peppe,, vippindikator är bäst, då 'släpar' mätstickan istället för eventuell kula i pinnen beter sig dumt åt.
Då kan du lungt mäta alla lager samt veven är helt 'ostressad'.