Sjöberg Garaget

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sjoberg
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 05, 2012 9:32 pm

Sjöberg Garaget

Inlägg av Sjoberg »

Har två byggen på gång samtidigt.
En BMW e32 735 turbo och en Nissan 350z Dubbelturbo.

Båda bilarna kommer att bli eventbilar BMW på Drifting och Nissan på Time Attack.

BMW bygget har jag varit med på sedan början medans Nissan köpte jag färdig byggd.
Köpte Nissan förra sommaren och körde den på Gatebil Rudskogen.
Hade problem med kylningen hela helgen så blev inte mycket kört men kul var det och fick helt klart mersmak.
På vägen hem brann en tändstifts elektrod av och skadade en kolv lindrigt men ventilsätet fick lite stryk.
Skickade båda topparna på renovering då många ventiler läckte.
Kan vara pga högt mottryck i dåvarande grenrören men är ej säker.

BMW 735 från 1987

Bild
Specifikationer på Bilarna är:


Topp
Dbilas Dynamic 300 graders kamaxel
Dbilas Dynamic ventilfjädrar
HD Vipparmar
Vipparms lås
Stål retainers
ARP toppbultar

Botten
O-ringat block med oljekylda kolvar
Svarvade original kolvar med nya ringar
Renoverad oljepump
Nya lager och packningar

Insug/Avgas
Original insug men vänt så spjällhuset är på vänster sida.
Hemma byggt grenrör
HKS kopia wastegate 60 mm
kkk 29 turbo


Tändning och Sprut
MSD 6AL Tändförstärkare
MSD Blaster 2 Tändspole
Megasquirt sprut

Kylning
BMW M5 kylare
3" intercooler
65 graders termostat
Dubbla 13 raders oljekylare

Bränslesystem
ATL 40 Liters Fuel cell
Walbro 280 pump till catch
Dubbla Boch 044 pumpar från catch
Aeromotive bränslefilter

Drivlina
Orginal Getrag 260 låda
Enkelmasse svänghjul
Sachs 765 tryckplatta
4-puckad sinterlamell
m5 lamell Diff

Chassi
D2 racing coilovers
PowerFlex bussningar
Om svetsade spindlar med mer styrvinkel och parallel steering


Interiör
Finess Bur
Två Sparco Rev stolar
Simpson 5 punkts bälten
Stående pedalställ
IGMAB spakställ
Egen instrumentpanel

Nissan 350z 2004

Bild

Lånar en bild från föra ägarens garaget.org då ja inte har någon bra bilder på den.


Topp
Ferrea Ventilfjädrar
Ferrea Titanretainers
Cosworth kamaxlar
Förstärkt dome
Poewer Enterprise topppackningar

Botten
Darton block med stålfoder
JE kolvar
Carillo vevstakar
Balanserat vevparti
Ati svänghjuls dämpare
Nismo oljepump
Cosworth Oil Control Baffle

Insug/Avgas
Cosworth insug
Turbogrenrör byggda av headers
Garrett GT3076 turbos
Tial 38mm wastegates
Tial 50mm dump

Tändning och sprut
Haltec Platinum plug and play
Racepak IQ3 Dasch logger
Orginal tändspolar

Kylning
Griffin 3" aluminium kylare
Mishimoto termostat
Pathfinder Cooling Kit
Dubbla Setrab oljekylare

Bränslesystem
GTM-motorsport Fuelrails
Bosch bränsletrycksregulatorer
En Boch 044 pump i tanken
Två Boch 044 pumpar i catch tanken

Drivlina
Exedy chromemoly svänghjul
Tilton 2-skivig koppling
Sellholm MPG växellåda
Driveshaftshop 1200Hp pro-level drivaxlar
Carbonetic carbon differntial

Chassi och Bromsar
H&R Coilovers
H&R Krängningshämmare fram och bak
Brembo Gran Turismo 6-kolvsok med 355mm skivor fram
Orginal bak

Fälgar och däck
Rays fälgar 19"med Toyo Proxes R888
235/30-19 fram
265/30-19 bak

Rota kopia 18" med Federal 595 SS
235/40-18

Motorrummet i 735:an har fått sig lite färg, framvagnen har fått nya bussningar och lite mer styrvinkel.

Före

Bild

Efter

Bild


Provisorisk svetsjigg till spindlarna

Bild



Powerflex bussningar

Bild


Får nog åka med spacers annars blir det nog lite trångt

Bild


BMW toppen har även den fått lite kärlek.

Bild

Godis

Bild

Orginal

Bild

Ser bra mycket stadigare ut de nya brickorna.

Bild

Så här blev det hoppas den håller för lite mer varv nu.

[url=http://forumbilder.se/DBSJ2/to-6][img]http://forumbilder.se/DBSJ2/to-6.JPG[/im