Bakaxeltemperatur?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
Ort: Bromma
Kontakt:

Bakaxeltemperatur?

Inlägg av audimotorsport »

Jag har monterat tempmätare på klumpen bak på min mustang,den har delad bakvagn,lamelldiff osv..
Redan efter en halvtimme i hyfsat lagligt tempo på motorväg med lite omkörningar så är oljetempen i klumpen 111grader...å ytter tempen är 1grad...
Funderingarna kommer om hur det skulle funka en het banåka dag med 20-30min pass!?
Vad är rimlig max temp att komma upp i utan att det skadar något på en sån klump med alu hus?

Känns som kylare skulle behövas...
:conf:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Bakaxeltemperatur?

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag har försökt ta reda på varför en ford9" med pro-gear sägs gå ned sig vid långkörning
och det verkar som att hustemp över 100gr celcius så blir det för hög temp mellan kuggarna!
Jörgen K här på forumet har säkert nåt vettigt att tillföra i ämnet :wink:

/Fredde
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Bakaxeltemperatur?

Inlägg av Karl V »

Jag skulle tro att om det blir för varmt oxiderar olja fortare och tappar sina smörjande egenskaper, men det blir inte så varmt i oljan att aluminiumhuset tar skada. Kuggarna tar skada.
I kuggingreppet blir det varmt, mycket varmare än vad man kan föreställa sig.

Ska fråga imorgon på jobbet vad det blir för temp i bakaxlarna på Scanias lastbilar i tuff drift.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Bakaxeltemperatur?

Inlägg av j björk »

Förut körde jag med bmw m5 e34 klump, Drifting. Den blev gärna bortåt 120 grader har jag för mig.
3, 93 och lamell/ramp diff.
Nu kör jag 540 klump, 2, 91 och svetsdiff. Den brukar hålla sig under 100 grader vad jag minns.
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: Bakaxeltemperatur?

Inlägg av r3c »

fredde_vit_pv skrev:jag har försökt ta reda på varför en ford9" med pro-gear sägs gå ned sig vid långkörning
och det verkar som att hustemp över 100gr celcius så blir det för hög temp mellan kuggarna!
Jörgen K här på forumet har säkert nåt vettigt att tillföra i ämnet :wink:

/Fredde

Pro-Gear utväxlingarna är inte ythärdade på samma sätt som en "vanlig" utväxling . Dom har en mjukare yta för att undvika sprickbildningar vid stora påfrestningar, Och därmed så slits dom ner.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Bakaxeltemperatur?

Inlägg av fredde_vit_pv »

ja jag vet det ,men jag trodde inte det riktigt var hela sanningen
dvs att en axel som tål 2000hp minst flera år på tävling inte tålde
att med 20-30hp puttra omkring kanske 20mil med obruten oljefilm mellan kuggarna :)

Karl V är inne på det jag läste på yellowbullet forumet bla och det tror jag är en logisk förklaring.
Pro-gear har dessutom en annan kuggprofil med mindre anliggningsyta,där blir det nog varmt

/Fredde
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bakaxeltemperatur?

Inlägg av Nova Jörgen »

fredde_vit_pv skrev:jag har försökt ta reda på varför en ford9" med pro-gear sägs gå ned sig vid långkörning
och det verkar som att hustemp över 100gr celcius så blir det för hög temp mellan kuggarna!
Jörgen K här på forumet har säkert nåt vettigt att tillföra i ämnet :wink:

/Fredde
Vettigt å vettigt vet jag inte...men jag har en teori.

Jag är helt övertygad om att en riktigt uppsatt Pro Gear håller utmärkt för att försiktigt åka långa sträckor med. Trots mjukare yta och annan slipning av dreven.

Men man monterar en Pro Gear i en bil av en särskild anledning, för att det är MYCKET effekt i motorn och bilen är gjord för att plantera den effekten i backen. Jag tror inte någon som åker på gatan med en sådan bil bara puttrar runt, för att sedan vänta tills bakaxeln kallnat innan man stampar gaspedalen i golvet så hårt det går. Den redan mycket varma utväxlingen och oljan tar då väldigt mycket stryk.

Transportsträckan bygger ganska mycket värme. Oftast så är det en numeriskt hör utväxling som får snurra på rätt ordentligt vilket bidrar till värme uppbyggnaden.

Detta KRÄVER också att man ofta byter oljan och gör rent bakaxeln för att få bort metallpartiklarna som förorenat oljan och funkar som slipmedel på dom rörliga delarna. Samt att man med jämna mellanrum kollar och justerar kuggflankspelet på utväxlingen. Det är nog ytterst sällsynt att någon tar sig tid att göra detta.

Min teori om detta är alltså att det beror på Handhavande fel och bristande underhåll att Pro Gear utväxlingar som används på gatan slits ut väldigt fort.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar