Sida 1 av 1
b21a
Postat: tor mar 06, 2014 7:05 pm
av vongyllis
hejhej. är helt ny inom turbo och bil motorer.
men fått ur min gamla b21a motor från 242:an och funderar på att bygga lite turbo.
vad för grenrör ska man satsa på ?
vad för turbo?
Re: b21a
Postat: lör mar 08, 2014 9:56 am
av Fransson
De tråkiga svaret, använd sök funktionen.
Finns hur mycket som helst.
Börja enkelt å billig samt om du vill bygga å lära dej.
Så skulle jag leta reda på sånt som passar rakt på.
Original 240/740 turbogrenrör, turbo, downpipe.
(940 turbo har lite bättre grenrör men kostar någon krona mer)
Svetsa oljetetur i tråget när du lix har motor lös.
T-kors olja ut från oljetryckskontakten.
Läs i fliken förgasare trycksätta su/stromberg
Lite/lågt laddtryck så slipper du intercooler samt bygga om bensinsystemet, koppling, mm
Har du en tidig b21 så har du ca 8,8:1 i komp så du behöver inte öppna motorn.
Re: b21a
Postat: sön mar 09, 2014 11:48 am
av vongyllis
här ska laddas mycket ;D
Re: b21a
Postat: sön mar 23, 2014 8:49 pm
av vongyllis
Fransson skrev:De tråkiga svaret, använd sök funktionen.
Finns hur mycket som helst.
Börja enkelt å billig samt om du vill bygga å lära dej.
Så skulle jag leta reda på sånt som passar rakt på.
Original 240/740 turbogrenrör, turbo, downpipe.
(940 turbo har lite bättre grenrör men kostar någon krona mer)
Svetsa oljetetur i tråget när du lix har motor lös.
T-kors olja ut från oljetryckskontakten.
Läs i fliken förgasare trycksätta su/stromberg
Lite/lågt laddtryck så slipper du intercooler samt bygga om bensinsystemet, koppling, mm
Har du en tidig b21 så har du ca 8,8:1 i komp så du behöver inte öppna motorn.
har en b21 från 1980.. ska man öppna och komsänka?..
har fixat grenrör från 940 nu billigt som attan.
kmr även på ett extra sprut.
tänkt att ladda runt 1 bar. ska man byta kam och topp ?
Re: b21a
Postat: mån mar 24, 2014 9:59 am
av dsimila
Det skall gå med 1 bar utan å kompsänka. Iaf på 98 oktan. Kör oöppnat om motorn är i skick. Brukar bli bäst.
Re: b21a
Postat: tis mar 25, 2014 5:41 pm
av Baxman
vongyllis skrev:
har en b21 från 1980.. ska man öppna och komsänka?..
har fixat grenrör från 940 nu billigt som attan.
kmr även på ett extra sprut.
tänkt att ladda runt 1 bar. ska man byta kam och topp ?
Hvis du kjører med en vanlig fordeler så ja, da skal du åpne og kompsenke. Orginal topp og A-kam rekker fint til 1,0 BAR.
Her en kompsenket B21AT med modifisert AT forgasser og R-sport fordeleren:
http://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8
98 blyfri og ikke extra sprut.
Du behøver datatenning hvis du ikke vil kompsenke.
Re: b21a
Postat: tor jul 03, 2014 6:39 pm
av dsimila
E pur si muove!
Re: b21a
Postat: tor jul 03, 2014 9:42 pm
av vongyllis
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater
bättre inställd och mer ladd ska jag fixa senare ;D..
men åkte i alla fall ifrån en saab 9,3 turbo.. han såg lagom chockad ut :DDDD
Re: b21a
Postat: sön jul 06, 2014 10:20 pm
av vongyllis
absolut inget märkvärdigt.. diffar inte ens.. men en lite film i alla fall ;D
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater