Sida 1 av 2

trimning av B230f?

Postat: tis maj 02, 2006 5:26 pm
av nalle
Hejsan!

Har köpt mig en 245 GLT -89 emd B230f motor.

Nu skulle jag vilja trimma den lite, stoppa i annan kam etc...Är inte så insatt försöker förstå vad som är bäst till vad osv.

Detta är min första bil och jag ska använda den för: strippenkörning, lite gatbus etc...siktar på 150-180hk och så mycket vrid som möjligt.

Tid har jag ganska så bra med och som student har man inga maffiga inkomster.

Därför skulle jag vilja ha lite hjälp. :lol:

alla tips är välkomna :D

MVH/ Björn Ekman!

Postat: tis maj 02, 2006 5:30 pm
av Eric Wiklund
du måste berätta va du har för några mål med bilen...
hur mycket du kan tänkas lägga ner i både pengar och tid..

Postat: tis maj 02, 2006 5:39 pm
av nalle
första inlägget editerat. :wink:

Postat: tis maj 02, 2006 5:44 pm
av Melkutt
H-kam, portad å planad topp, extraktorgrenrör, större system, större spridare och sportluft filter är en rätt bra början

Postat: tis maj 02, 2006 7:07 pm
av caterpillar
BYTT VEVSTAKER :arrow: dom som er i er bare 9,5mm skaft :evil:

Postat: tis maj 02, 2006 8:54 pm
av Bengan
nog lär vevstakarna palla 150-180 hästar sugmotor

Postat: ons maj 03, 2006 7:44 pm
av nalle
nu har jag kikat runt lite angående topp och kammar....

passar topp från B23E på B230F motorn med en H-kam elelr K-kam?

fortsätt komma med olika recept etc... :D

Postat: ons maj 03, 2006 8:24 pm
av henkeboi
melkutts rekommendation låter bra. men med H kammen är justerbart kamdrev mkt viktigt vad jag förstått, om du vill ha mkt vrid.

Postat: ons maj 03, 2006 8:57 pm
av nalle
Nu har jag fått tips om ett trevligt recept :) :

531 topp
extraktor grenrör
sportsytem
sportluftfilter
V-kam

vad säger ni om detta?

Postat: tor maj 04, 2006 3:53 pm
av Melkutt
Kan ej ut tala mig om kammen, men annars låter det som en rätt trevlig motor.
Men du kan försöka att få tag på en luftmängds mätare från någon stor BMW och sätta i "volvo" elktronik i den.
Kanske lite överdrivet på din motor men den flödar bättre..

Postat: tor maj 04, 2006 8:37 pm
av nalle
ok, joo låter som en bra ide..men kan man ha för stor lmm ?

Är spridarbyte något att fundera på? :?

Postat: tor maj 04, 2006 8:58 pm
av Melkutt
nä det är lungt, det är ju spjället som reglerar luftmängden.
jo det är bra att byta spridare så dom inte bottnar..

Postat: lör maj 06, 2006 10:16 am
av Fastmoving?
B230F har inte luftmängdsmätare, den har luftmassemätare. Ganska stor skillnad, den ena har klaff o den andra har en värmetråd som mäter luftmassan= de går inte att byta ut.

Byter du spridare så är det två saker att tänka på, om de nya spridarna är låg- eller högohmiga, och att för att du inte ska få en bil som går fett hela tiden så blir det antingen att progammera om insprutet= dyrt, eller enklare bygga om LMM:en för att passa spridarna. Orginalspridarna räcker dessutom bara till ca 155hk, så byta blir det nog hursomhelst.
Jag har själv byggt om LMM:en, beskrivning finns här:
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=30773
Och här lite tips:
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=29990

Är det mer du funderar på så hjälper jag gärna till.

Postat: lör maj 06, 2006 12:33 pm
av Melkutt
visst rackans ja. b230f har ju luftmassemätare..
men dom ska också gå att bygga om, är ej säker på hur man gör men det sägs att det ska gå.

Postat: lör maj 06, 2006 6:05 pm
av nalle
Grymt bra svar av er alla, verkar få ett humm om prylarna nu :P

lmm = luftmassemätare eller luftmängdmätare? :?