BMW e28 m50b25 turbo E85

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MiickeJ
Lite mer laddtryck

BMW e28 m50b25 turbo E85

Inlägg av MiickeJ »

Tjenare allihopa! Jag är en grabb på 19år som är bosatt i Holmsund en by utanför Umeå (skärgården) har ett stor intressen för allt inom motoriserade fordon!
Så nu hade jag tänkt mig att dra ihop en tråd om vad som händer i mitt garage! Och hoppas att de uppskattas.. Som rubriken lyder så är de en BMW e28 som skall få en ny motor och andnings hjälp! :twisted: vissa kommer nog känna igen karossen, fast med ny ägare, m50 och ingen m20! :mrgreen:
---------------------------
motor
[x] m50b25
[] vems
[] 1000-1200cc spridare
[] copper ring
[] arp bultar
[] hx 40-50?
[] h-profil?
[x] walbro 255 eller om de blir 044or?
--------------
drivlina
[] ZF-diesel
[] m20 svänghjul
[] 4-puck sinter (stavning?)
[] 618 tryckplatta

Mer kommer jag inte på för tillfället..,

Igår kväll fick jag tummen ur och lyfte ur motorn ur donator bilen!

Bild

Började sedan skruva bort lådan och möttes av en mindre vacker syn! Jag visste att jag hade skjutit kopplingen på den men visste inte att de va så här illa... :doh:

Bild

Bild

Här är en bild på självaste e28an!! :hey:

Bild

Bild

Dagens händelser bestod väl mest av att skruva bort insug, grenrör, kabelstammen, osv! För att sedan tvätta och lacka upp blocket! :thumbright:

Bild

Sen började hungern sätta stopp så då blev de grillning!

Bild

Var sedan iväg till Micke Johansson och skulle hämta igen intercoolern och fyndade då en fuelcell blev perfektion :thumbright:

Bild

Bild

De va väl allt för den här gången hoppas de uppskattas!
Kommentera gärna vad ni tycker och tänker och Kom gärna med hjälp och råd för de skadar aldrig! :thumbright:
Mvh Micke Johansson
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck

Re: BMW e28 m50b25 turbo E85

Inlägg av vampyren »

Man måste bara älska e28! Blir fränt dedär!
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
MiickeJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiickeJ »

11/3 Idag har jag väl hunnit med hyfsat mycket slänger väl upp några fler bilder iaf! En bild förklarar mer än tusen ord och de är väl ganska så sant! :thumbright:

började dagen med att lacka klart blocket så de ser fräscht ut! sen när färgen hade torkat så började jag riva ner motorn

Bild

sedan märkte jag att insugs kammen hade "vridit sig" från markeringen på dreven (märkte de innan jag hade lättat på drevet)
har då inte känt att bilen har gått dåligt eller något snarare hyfsat bra... men lite halv skumt..? :?

Bild

Iallafall så har jag nu rivit ner toppen och skall ringa o kolla priser imorgon om planing av topp, block, honing, o ventilfräsning..

Bild

Bild

så nu är de väl inte så mycket mer än att riva resten av motor och börja med chassit smått o gott :thumbright:

Bild

kommer väl försöka uppdatera rätt så ofta! Så hoppas de uppskattas.. tackar o bockar för den här uppdateringen :thumbright:
Mvh Micke Johansson
Användarvisningsbild
MiickeJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiickeJ »

vampyren skrev:Man måste bara älska e28! Blir fränt dedär!

Ja de är väl en av dom snyggaste karosserna bmw har tillverkat! :twisted: de är de jag hoppas på ser väl hur mycket man kommer skena iväg ska försöka hålla mig inom en lämplig budget iaf! :roll:
Mvh Micke Johansson
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck

Inlägg av cjagenmark »

Härligt bygge.. blir som mitt typ
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
MiickeJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiickeJ »

cjagenmark skrev:Härligt bygge.. blir som mitt typ

jo jag läste din tråd verkar bli bra.. vad ska du köra för motorfästen till m50in? m20 motorfästen från e28 borde ju passa för e30 m20 motorfästen passar ju till m50 bult-on.. borde ju va samma likadant tycker man ju.. :thumbright:
Mvh Micke Johansson
Sampe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Sampe »

Tjena. Jag håller också på att bygga en E28 med M50 maskin :)
Jag använde e28 m20 motorfästen och det funkar kanon. Tråget hamnar väldigt nära marken bara så det är nog bäst att bygga om lite, sedan får inte insuget plats så det måste man bygga ett som är lite smidigare än orginal.
Men det blir vääääldigt gott om plats på avgassidan :)

Så här sitter min på m20 fästen

Bild
Mattias Sandberg
076-7708325
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck

Inlägg av cjagenmark »

MiickeJ skrev:
cjagenmark skrev:Härligt bygge.. blir som mitt typ

jo jag läste din tråd verkar bli bra.. vad ska du köra för motorfästen till m50in? m20 motorfästen från e28 borde ju passa för e30 m20 motorfästen passar ju till m50 bult-on.. borde ju va samma likadant tycker man ju.. :thumbright:
Jag kör egna motorfästen. ska göra en jigg så jag kan göra fler uppsättningar.. skicka pm om det är av intresse
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
Användarvisningsbild
MiickeJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiickeJ »

Sampe skrev:Tjena. Jag håller också på att bygga en E28 med M50 maskin :)
Jag använde e28 m20 motorfästen och det funkar kanon. Tråget hamnar väldigt nära marken bara så det är nog bäst att bygga om lite, sedan får inte insuget plats så det måste man bygga ett som är lite smidigare än orginal.
Men det blir vääääldigt gott om plats på avgassidan :)

Så här sitter min på m20 fästen

Bild

härligt att de är några fler som bygger e28 med m50 :thumbright: De där med insuget är väl att de tar i broms cylinder "trumman"? Byter man ut de till e21 elr golf mk1 för dom är mindre då borde de ju funka vet att de är samma problem på e30 med m50! :wink: och gällande tråget hur pass långt ner kommer de? :?:
Mvh Micke Johansson
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck

Inlägg av cjagenmark »

med m50 lut är det inga problem :P
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
Sampe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Sampe »

Det borde funka med en mindre bromscylinder.
Kan ta ett kort på hur det blir med tråget nästa gång jag är i garaget. Men det sticker ju ner en bit under balken...
Mattias Sandberg
076-7708325
Användarvisningsbild
MiickeJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiickeJ »

Sampe skrev:Det borde funka med en mindre bromscylinder.
Kan ta ett kort på hur det blir med tråget nästa gång jag är i garaget. Men det sticker ju ner en bit under balken...
vore tacksamt om du gjorde de! :thumbright:
Mvh Micke Johansson
Användarvisningsbild
MiickeJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiickeJ »

OBS! känsliga läsare varnas! Tänkte uppdatera lite! blev lite undantag från e28an idag och igår.. blev och liva upp en polares gamla caddy 1.6 liters med dubbla weber 40's :twisted: :lakrits:

I självaste verket är de en caddy mk1 -85 mil cirkus ett eller flera varv runt jorden! den gick som en påse jordnötter innan vi började typ topp fart va väl ca 100km/h och tändningen stod som en gammal backventil på en centraldammsugare... och brytspetsarna va lika tight som en 25kgs oskuld (öppnade aldrig!) varvade aldrig över 3000 varv...

Lite halv dåligt med bilder men några kan ni iallafall få!
här är då självaste byggandet av insug adaptern... "bondmek" :roll:

Bild

Bild

byggde först för en weber men sen när vi insåg att skutan ville ha mer mat så skarva vi in en till weber...

Bild

sen ville den ha ännu mer mat och där av öl burkar som trattar :thumbright: för att strypa ner luftblandningen! :headbang:

Bild

Bild

om man jämför effekten nu och innan vi började går den som ett skollat ollon så, de har nog hoppat ner några fler ponnys under huven! nuvarande resultat är då 130km/h på 2an och 6-8000rpm :twisted: och då kan ni förstå att vi har fått liv i skutan! extraktor grenrör 4-2-1 ska tillverkas och en ny motor kanske ska byggas som kommer bli en riktig dräpare! säkert 100hk++ Ska väl försöka få ut så mycket effekt som möjligt... och de ska bli en riktig bestyckning! :thumbright:
Mvh Micke Johansson
Sampe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Sampe »

Vart väl inga höjdarbilder med telefon men du får ju en liten aning om hur det blir :)
Bilen lutar ganska mycket framåt så det ser lite värre ut på övre bilden än vad det egentligen är.

Bild

Bild
Mattias Sandberg
076-7708325
Skriv svar