problem med 945LTT -97
Postat: tis mar 11, 2014 6:43 pm
Hej,
Jag har en fråga.
Det handlar om en Volvo 945LTT från -97.
Motorn är standard B230FK, med chippad bränsle och tändning från Hi-Tuning. Och laddar ungefär 0,8-0,9 med ställbar tryckdosa från turbomeck.
Nu till frågan.
I Augusti 2013 bytte jag topplockspackning (sprucket vid cyl 1) och dom vanliga grejer man gör samtidigt då (tänk på vattenpump, kamrem + spännrulle, toppbultar, packningar, osv). Toppen blev planad innan montering.
Kört felfritt sen dess, det ändå som var rätt konstig var att överste kylarslang blev hård direkt efter jag bytte toppackning (likadant som det var innan jag bytte). Men nu kommer jag till problemet.
Sist jag körde iväg ur garaget fanns det vätska under bilen, såg ut som vatten, kände och luktade lite som olja.
var inte mycket, men ändå började jag oroa mig. Kollade olja och vatten. Inget konstigt, hade inte försvunnit vatter eller olja. men när jag öppnade expansionskärlet var det äckligt vit, typ 'mayonnaise' under locket.
Körde utan problem, men märkte att när jag körde över 4500varv att där fanns lite vätska under bilen igen.
Nu kollade jag idag igen och vattnet var helt brun och äcklig och vatten har försvunnit. Halva expansionskärlet var tom.
Frågan nu: är det topplockspackning som har gått igen efter så kort tid eller måste jag leta efter något annat, typ turbon som är kass??
p.s. det jag också kände nu dom sista veckorna, när jag kör full gas pådrag (max till 4500varv) hackar bilen lite vid 2000varv men sen drar han full fart, typ som han inte får tillräckligt med bränsle känns det som.
Gärna tips!!!
Jag har en fråga.
Det handlar om en Volvo 945LTT från -97.
Motorn är standard B230FK, med chippad bränsle och tändning från Hi-Tuning. Och laddar ungefär 0,8-0,9 med ställbar tryckdosa från turbomeck.
Nu till frågan.
I Augusti 2013 bytte jag topplockspackning (sprucket vid cyl 1) och dom vanliga grejer man gör samtidigt då (tänk på vattenpump, kamrem + spännrulle, toppbultar, packningar, osv). Toppen blev planad innan montering.
Kört felfritt sen dess, det ändå som var rätt konstig var att överste kylarslang blev hård direkt efter jag bytte toppackning (likadant som det var innan jag bytte). Men nu kommer jag till problemet.
Sist jag körde iväg ur garaget fanns det vätska under bilen, såg ut som vatten, kände och luktade lite som olja.
var inte mycket, men ändå började jag oroa mig. Kollade olja och vatten. Inget konstigt, hade inte försvunnit vatter eller olja. men när jag öppnade expansionskärlet var det äckligt vit, typ 'mayonnaise' under locket.
Körde utan problem, men märkte att när jag körde över 4500varv att där fanns lite vätska under bilen igen.
Nu kollade jag idag igen och vattnet var helt brun och äcklig och vatten har försvunnit. Halva expansionskärlet var tom.
Frågan nu: är det topplockspackning som har gått igen efter så kort tid eller måste jag leta efter något annat, typ turbon som är kass??
p.s. det jag också kände nu dom sista veckorna, när jag kör full gas pådrag (max till 4500varv) hackar bilen lite vid 2000varv men sen drar han full fart, typ som han inte får tillräckligt med bränsle känns det som.
Gärna tips!!!