Weber 45 152 problem
Postat: tis apr 15, 2014 1:25 pm
Tjena! Tänkte att nu har jag kört fast för hårt i weber justeringsträsket att jag går vända mig till de verkliga proffsen på ämnet.
Har en B23 med 531 topp, planad 2.3 mm om jag minns rätt, kg08 kam. Ventil storleken kommer jag ej ihåg exakt men när KG tittade över toppen så motsvarade det deras "värsta" moddifiering.
Hur som helst, har de långa missab insuget med dubbla weber 45or, dom nyare 152orna (med tre proggesionshål)
Bestyckningsmässigt känns det som att jag ligger rätt på de idags läget. Ska kolla närmre idag vad som
Sitter exakt. Har en bredbands lambda så jag kan se ganska tydligt förbränningen, går om
Möjligt aning fett. Ligger på mellan 12-14 beroende på varvtal.
Nu till det spännande. Jag har på den innersta cylindern ett problem. Den går både för fett och nyser samtidigt (?!) jag ska kolla komp. Idag men motorn är inte körd mer än i verkstad än så förväntar mig att de ska va bra komp.
Känns inte som det spelar någon roll vad jag gör med justerskruven (som för övrigt är nybytt) den blir ingen skillnad alls, de andra tre cylindrarna verkar ha jämn och fin inställning, bedömt på stiften.
Har just nu förgasarna avskruvade för jag började gå igenom och det ända jag kunna finna var att "strålen" från munstycket som kommer från accelerations pumpen gick inte rakt utan ur vinkel.
Har blåst munstycke och liknande men ingen skillnad.
Har även 123-ignition om någon funderar över detta.
Så om någon känner sig manad att hjälpa mig är jag yterst ödmjuk för svar !
Mvh Johan
Har en B23 med 531 topp, planad 2.3 mm om jag minns rätt, kg08 kam. Ventil storleken kommer jag ej ihåg exakt men när KG tittade över toppen så motsvarade det deras "värsta" moddifiering.
Hur som helst, har de långa missab insuget med dubbla weber 45or, dom nyare 152orna (med tre proggesionshål)
Bestyckningsmässigt känns det som att jag ligger rätt på de idags läget. Ska kolla närmre idag vad som
Sitter exakt. Har en bredbands lambda så jag kan se ganska tydligt förbränningen, går om
Möjligt aning fett. Ligger på mellan 12-14 beroende på varvtal.
Nu till det spännande. Jag har på den innersta cylindern ett problem. Den går både för fett och nyser samtidigt (?!) jag ska kolla komp. Idag men motorn är inte körd mer än i verkstad än så förväntar mig att de ska va bra komp.
Känns inte som det spelar någon roll vad jag gör med justerskruven (som för övrigt är nybytt) den blir ingen skillnad alls, de andra tre cylindrarna verkar ha jämn och fin inställning, bedömt på stiften.
Har just nu förgasarna avskruvade för jag började gå igenom och det ända jag kunna finna var att "strålen" från munstycket som kommer från accelerations pumpen gick inte rakt utan ur vinkel.
Har blåst munstycke och liknande men ingen skillnad.
Har även 123-ignition om någon funderar över detta.
Så om någon känner sig manad att hjälpa mig är jag yterst ödmjuk för svar !
Mvh Johan