Jag har en VW LT35 -80 som varvar ihjäl sig vid ca 85km/h. Lösningen bör vara ett bakaxel byte.
Jag har snurrat bakhjulen och kommit fram till att utväxlingen är strax över 4,50. Enligt en gammal verkstadshandbok finns det ner till 4,10 på gamla LT, innan ca -83.
Finns det någon som vet om det finns numeriskt lägre utväxlingar i LT fram till -96? Vad jag har förstått bör bakaxlarna från alla LT1, dvs fram till -96 passa.
Passar bakaxlar från nyare LT2 -97 till -06 på gamla LT?
Det finns ju även Ford och Mercedes lastbilar som är ganska lika LT. Passar bakaxlar från dessa på LT?
Ett annat alternativ är att montera en M46 från en 240/740 med D24T motor för att då få en överväxel. Är det någon som har gjort detta?
Kanske ska tillägga att det är 6 bultade hjul och dubbelmontage.
Utväxling VW LT35
-
- Ganska mycket laddtryck
Re: Utväxling VW LT35
Det finns väl både m47 (nu blev jag osäker finns kanske bara m46)och m90 till dieseln.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
-
- För mycket laddtryck
På Lt35:an som står här så är det 4,8
Jag har en merc 310 2liters bensinare, den har 2,4 och det är mera lagom. Om du kunde hitta en sån axel, lätt att byta bakaxlar mellan olika bilar när det är bladfjädrar.
M90låda.......Vissa har ju 0,72 på femman, det vore ju lite bättre iaf.
'

Jag har en merc 310 2liters bensinare, den har 2,4 och det är mera lagom. Om du kunde hitta en sån axel, lätt att byta bakaxlar mellan olika bilar när det är bladfjädrar.
M90låda.......Vissa har ju 0,72 på femman, det vore ju lite bättre iaf.
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
en M46 torde väl vara en betydligt mindre låda än den som sitter på? Växellådan i en LT torde vara dimensionerad för att klara det den ska göra.
Har en kompis som åkte folkrace på 90 talet och hade en LT och hur man än vänder sig så har man arselet bak typ. Det är ingen bil man åker fort med, de varvar som faen, de orkar inget och nä det finns inget positivt med dem alls. Tror inte att lite lägre varv gör nåt åt den saken för då blir de väl helt orkeslösa så du får byta växel iallafall och då blir det ju ännu värre.
Han hade också en tidig LT och fick tag på ett modernare drivpaket men det är ingenting som lirar tror jag eftersom motorn står mer upprätt i de gamla. Tror han började med att byta växellåda men det sket sig helt tror jag. Är det inte lite överväxel på de femväxlade lådorna tro?
Har en kompis som åkte folkrace på 90 talet och hade en LT och hur man än vänder sig så har man arselet bak typ. Det är ingen bil man åker fort med, de varvar som faen, de orkar inget och nä det finns inget positivt med dem alls. Tror inte att lite lägre varv gör nåt åt den saken för då blir de väl helt orkeslösa så du får byta växel iallafall och då blir det ju ännu värre.
Han hade också en tidig LT och fick tag på ett modernare drivpaket men det är ingenting som lirar tror jag eftersom motorn står mer upprätt i de gamla. Tror han började med att byta växellåda men det sket sig helt tror jag. Är det inte lite överväxel på de femväxlade lådorna tro?