Sida 1 av 1

avgastemp vid landsvägskörning

Postat: tis apr 29, 2014 12:48 pm
av Enbacka
Tycker att jag har väldigt hög avgastemp på min B230 när jag ligger och kör landsväg mellan 70-100knyck. Tänkte fråga hur hög era avgastemper är då ni ligger på landsväg.

Vid ca 2600rpm i 5an går det ca 100km/h för mig, då ligger jag på 780-820 grader med 35grader förtändning och ca 14,4-14,7 AFR. Eller är det bara att jag är för feg med förtändningen? Jag har bara mappat bilen på vägen och försökt plocka ihop en vettig tändmapp från annat folk med liknande koncepter. Har monterat ett stetoskop så jag kan lyssna efter spikningar men har ändå inte försökt höja så mycket att jag hört någonting än :roll:

Har försökt hålla mig inom dessa gränser men tycker ändå att jag alltid är lite i överkant.
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... givare.php

EDIT:

Sen en annan sak.

Kör med wastedspark spole (bosch motorsport) och har monterat dioder från den som går till min original varvräknare (volvo 240) men den klipper vid 3000rpm och dimper ner i botten. På MS'et fungerar varvräknaren fint. Sen hoppar den igång igen när varvtalet har sjunkit under 3000. Har någon ideer om det?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#tachoout

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: tis apr 29, 2014 1:01 pm
av rudarmy
Ca550-600 grader

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: tis apr 29, 2014 6:30 pm
av Mattias J
Lågt komp och fel kam?

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: tis apr 29, 2014 7:41 pm
av Enbacka
Det är 8,5:1 i komp och sitter en STS247/112 i för tillfället. så det är ju inte så farligt lågt komp. Fetar jag på lite med bränsle går den betydligt kallare men de känns ju lite galet just vid körning på landsväg

Hade ingen EGT när jag körde med vx3 kammen så har inga gamla egt värden att jämföra med själv.

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: ons apr 30, 2014 10:12 pm
av Mattias J
Kammen son gör det. Inget att bry sig om, sett det flertalet ggr.

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: tor maj 01, 2014 6:31 am
av Enbacka
Okej,tack!

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: sön maj 18, 2014 9:25 am
av turbobullen
Hur mycket sjunker det när du fetar på?
Afr 14.7 är du ju inte tvungen till att ha.
Du har ju lite luftmotstånd i en 240 i 100 så 14.4 bör ju inte vara optimalt, vad ligger du på för kpa?

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: lör maj 24, 2014 10:44 pm
av Jens Gustavsson
Enbacka skrev:Det är 8,5:1 i komp och sitter en STS247/112 i för tillfället. så det är ju inte så farligt lågt komp. Fetar jag på lite med bränsle går den betydligt kallare men de känns ju lite galet just vid körning på landsväg

Hade ingen EGT när jag körde med vx3 kammen så har inga gamla egt värden att jämföra med själv.
höj tändningen till 40 grader så sjunker tempen. du kan köra lite fetare också typ 0.95 om du inte är jätte fixerad av soppa förbrukningen men den ska klara lamda 1.0 också vid de farterna om allt är rätt tunat.

mvh jens

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Postat: fre jul 04, 2014 1:42 pm
av Enbacka
Ursäkta att jag varit lite slö att svara men har kört några repor med olika inställningar nu. Allt kört på 5an, varvtalen kan variera lite.

2470 rpm,38 grader tädning, 13,5 AFR, 60 kpa ~800 grader avgastemp
2550 rpm, 36grader tändning, 14,1 AFR, 70kpa ~825 grader avgastemp
2430 rpm, 39 grader tändning, 14,0 AFR, 68kpa ~810 grader avgastemp
2560 rpm,39 grader tändning, 13,7 AFR, 60kpa ~780 grader avgastemp

Vad brukar folk köra för förtändning vid motorbromsning annars? fullt ös?