Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Postat: tor maj 08, 2014 10:05 am
Hej hej!
Tänkte bara berätta att min cosworth nu blivit bromsad och mappad hos Dahlbäck racing i Borlänge.
Han som mappade hette Tobbe och var en trevlig prick.
Min spec på motorn är följande:
Portad topp
original kolvar
vevstakar kan vara original? kulpenad kanske.
WRC topppackning
arp topp bult
Kammar?
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
Walbro gs450 bränslepump
E85
Jag är glad över att bilen höll ihop då jag inte haft isär bottendelen för att titta hur det ser ut.
Det jag inte vet är om det är original kammar eller nått vassare? Han som mappade tyckte dem var riktigt stygga för att vara original.
Jag har mailat dem för att få ett utförligare bromspapper med laddtryck mottryck osv. Återkommer med detta.
Jag stannade på 505 whp då det var det jag ville ha + att jag inte riktigt har koll på bottendelen i motorn. Tyvär vred vi inte mycket på kammarna då jag inte riktigt visste hur mycket innan ventilerna skulle ta i kolvarna. Tanken var att få motorn o gå som den ska denna sommar för att i höst riva och se över allt samt mäta in och byta till en rockigare turbo, körde med denna då den i det närmaste var gratis här på jobbet.
505whp uppnådes vid 1,7bars laddtryck med ett mottryck på ca 1,5 bar vid varvstoppet.
Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.
Tyck gärna till.
mvh Eric

Tänkte bara berätta att min cosworth nu blivit bromsad och mappad hos Dahlbäck racing i Borlänge.
Han som mappade hette Tobbe och var en trevlig prick.
Min spec på motorn är följande:
Portad topp
original kolvar
vevstakar kan vara original? kulpenad kanske.
WRC topppackning
arp topp bult
Kammar?
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
Walbro gs450 bränslepump
E85
Jag är glad över att bilen höll ihop då jag inte haft isär bottendelen för att titta hur det ser ut.
Det jag inte vet är om det är original kammar eller nått vassare? Han som mappade tyckte dem var riktigt stygga för att vara original.
Jag har mailat dem för att få ett utförligare bromspapper med laddtryck mottryck osv. Återkommer med detta.
Jag stannade på 505 whp då det var det jag ville ha + att jag inte riktigt har koll på bottendelen i motorn. Tyvär vred vi inte mycket på kammarna då jag inte riktigt visste hur mycket innan ventilerna skulle ta i kolvarna. Tanken var att få motorn o gå som den ska denna sommar för att i höst riva och se över allt samt mäta in och byta till en rockigare turbo, körde med denna då den i det närmaste var gratis här på jobbet.
505whp uppnådes vid 1,7bars laddtryck med ett mottryck på ca 1,5 bar vid varvstoppet.
Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.
Tyck gärna till.
mvh Eric
