Sida 1 av 1

Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: tor maj 08, 2014 10:05 am
av erki87
Hej hej!

Tänkte bara berätta att min cosworth nu blivit bromsad och mappad hos Dahlbäck racing i Borlänge.
Han som mappade hette Tobbe och var en trevlig prick.

Min spec på motorn är följande:
Portad topp
original kolvar
vevstakar kan vara original? kulpenad kanske.
WRC topppackning
arp topp bult
Kammar?
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
Walbro gs450 bränslepump
E85

Jag är glad över att bilen höll ihop då jag inte haft isär bottendelen för att titta hur det ser ut.
Det jag inte vet är om det är original kammar eller nått vassare? Han som mappade tyckte dem var riktigt stygga för att vara original.

Jag har mailat dem för att få ett utförligare bromspapper med laddtryck mottryck osv. Återkommer med detta.

Jag stannade på 505 whp då det var det jag ville ha + att jag inte riktigt har koll på bottendelen i motorn. Tyvär vred vi inte mycket på kammarna då jag inte riktigt visste hur mycket innan ventilerna skulle ta i kolvarna. Tanken var att få motorn o gå som den ska denna sommar för att i höst riva och se över allt samt mäta in och byta till en rockigare turbo, körde med denna då den i det närmaste var gratis här på jobbet.

505whp uppnådes vid 1,7bars laddtryck med ett mottryck på ca 1,5 bar vid varvstoppet.

Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.

Tyck gärna till.

mvh Eric

Bild

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: fre maj 09, 2014 7:44 pm
av Ante zx
Kullagrad presicion snurra. 62 till 64mm nånstans så borde allt bli bättre..

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: fre maj 09, 2014 9:47 pm
av Jens Gustavsson
du skulle mätt upp kamaxlarna. sen bruka det va väldigt låg kompa ofta på de motorerna. borde komma lite tidigare tycker jag om allt fungerar som det ska.

jag har fullt tryck på min B20 vid 4000rpm om man sveper långsamt med min super hx 40 med 14# avgashus.

men far och kör lite och känn hur den känns där den kan komma tidigare i verkligheten. skulle tro den käns stark men va rädd om drivlinan :)

mvh jens

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: lör maj 10, 2014 10:13 am
av nkro
Om det var orginal kolvar ligger komp förhållandet på 8:1.

Niklas

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: sön maj 11, 2014 11:52 am
av -TLM-
Det är bara bra på Fordarna om effekt och vrid kommer lite senare? Allt i drivlinan verkar ju vara i porslin... ;) fin effekt ur 2liter!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: tis maj 13, 2014 2:24 pm
av erki87
Joo det har du ju iof rätt i.

Har gjort iordning lådan nu så den ska vara skottsäker till 700nm.

=)

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: tis maj 20, 2014 5:02 pm
av Baxman
erki87 skrev:Hej hej!

Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.

Tyck gärna till.

mvh Eric
GTX3071R-A/R0,63 klarte nesten 500 Nm på 3500 o/min. på 98 blyfri.

Mer info: http://fordentusiasten.no/topic/126-capri-mk1/page-4

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: tor maj 22, 2014 10:51 am
av Love
Så här ser kompisens diagram ut. Det satt en gt30bb snurra på den Forden.

Bild

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: tis maj 27, 2014 10:39 pm
av Johan Lindberg
Är det från englunds gamla escort det där?

Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Postat: ons maj 28, 2014 7:19 am
av Love
Johan Lindberg skrev:Är det från englunds gamla escort det där?
Ja.