Sida 1 av 1

Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 3:31 pm
av Fredro
Har soppapumpen kopplad på PIN 10 (ignition out 7)

Och fläkten på PIN 3 (P259 ch.4)

Stoppar i nyckeln fint och vrider runt och allt är frid och fröjd. Bilen går som den ska och problemet som uppstår kommer inte förens jag ska stänga av bilen.

Då stänger fläkten av medan soppapumpen fortsätter att gå.

Alternativet är att dra igång boxen igen för att pumpen ska stanna efter 3s (som den ska), när jag då stänger av igen så står pumpen stilla men elfläkten går.

Så fort jag bryter strömmen stänger reläena.

Vet inte riktigt var jag ska börja någonstans... vill inte ha brytare då risk att dessa glöms. bilen ska fungera som vilken vardagsbil som helst.

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 3:36 pm
av Steve
Koppla tänd+ istället för batteri+ på 85/86

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 3:43 pm
av Fredro
Smart!
Dock massa extra kabeldragning men så får det bli!

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 4:55 pm
av mattias
Använda inte P259 om du inte måste när det gäller solenoider (reläer). Flytta till ledigt tändsteg om du har, eller stepper out (EC18 = ABCD).

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 5:33 pm
av Fredro
Samma med soppa pumpen?

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 5:41 pm
av mattias
Ja, det har absolut ingen som helst skillnad vad relät i sin tur driver.
I ditt fall har du redan använt ett ledigt tändsteg.

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 5:45 pm
av Fredro
Men det spökar ju... borde inte relät bryta när strömmen till boxen dör?

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: tor maj 08, 2014 7:30 pm
av mattias
Det räcker med lite krypström genom utgången så orkar relät hålla sig slutet. Det kan hända att utgången redan är på väg att bli trasig.

Re: Problem med fläkt och pump i VEMS

Postat: lör maj 10, 2014 9:35 am
av MantaTIC
Jag har fått sätta en diod på kabeln till laddningslampan från generatorn på flera bilar, dock inte med vems just för att relän håller sig dragna pga bakmatning via lampan. Räcker ofta med några enstaka volt.